Permalänk

Akut problem - Hur boota från USB?

Hej. Jag har gjort som jag blev åtsagd av er, alltså använda ett av windows program och fixa så att mitt usb-minne har ett Win7-OS som ska boota direkt när datorn startar.
När jag provat på min laptop så fungerar det, men på nya datorn hittar jag inte USB-minnet. Jag kan välja mellan att boota från USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD och sen andra val som är självklara att inte väljas.

Några tips på vad jag ska göra? Kommer bara in på mitt "gamla" Win7 varje gång, som är "x64" och inte "x86".. Jag kanske kan gå in där ändå och leta upp nya OSet och köra därefrån?

Permalänk
Medlem

På vissa datorer måste du ställa in på att boota från HDD och sedan välja usb-minnet som första HDD.

Permalänk
Medlem

När du är inne i windows så sätter du i USB minnet och kontrollera vilken enhets beteckning minnet fått av windows (Tex :F) kom ihåg detta och starta om datorn (med minnet kvar i USB:n). Gå in i BIOS vid återstarten och gå till BOOT menyn. Där väljer du nu som första boot alternativ :F (Som exemplet, eller den enhetsbeteckning ditt minne nu fått) . Gå sen ur BIOS och då ska datorn boota upp från USB minnet om det är rätt konfigurerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbn moppe:

Jag kan välja mellan att boota från USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD och sen andra val som är självklara att inte väljas.

Fel fel, fel, ALLA du nämner ovan är fel och har ALDRIG funkat.

I bios finns en extra lista där du väljer EXAKT vilken du vill starta från. Tex har du 2 hårddiskar och 3 USB minnen så ska alla 5 finnas i listan med konstiga modell namn. Ibland är lista i den vanliga boot listan gömd under hårddiskar. Ibland är listan utanför i närheten.

Permalänk

Hmm, ja nu bootar datorn från den, men det kommer inte upp någon meny som det ska göra.. Ska prova att köra en "repair" och sedan prova igen. För visst är det "x86" versionen man ska har till en core i5?

Permalänk

Okej nu dök menyn upp:). Hoppas det går bra nu. Tack ska ni ha. Sweoclockers är ju så jävla bra helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbn moppe:

Hmm, ja nu bootar datorn från den, men det kommer inte upp någon meny som det ska göra.. Ska prova att köra en "repair" och sedan prova igen. För visst är det "x86" versionen man ska har till en core i5?

x86 = 32-bitars operativsystem

x64 = 64-bitars operativsystem

Vilket som är bäst är individuellt. 64-bit var förut ett alternativ mer för de med behov av prestanda då 32-bit som mest kan utnyttja 3.2gb ram. Dock har branschen sedan windows xp utvecklats och ram minne på 3.2gb och uppåt är i allt fler datorer, bärbara som stationära vilket gör att 64-bit operativsystem är att föredra då man annars inte kan utnyttja de fulla 4gb eller mer ram minne.

Vet inte om du tänkt på detta/vet om detta men din i5-processor har inget som hellst krav på att det ska vara det ena eller det andra. Alla processorer i de nyare generationerna presterar bättre i 64-bit? Hoppas att det inte blir så att du ångrar att du installerat om windows : /

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb