Windows update kb 976902 aka "Black hole update"

Permalänk
Medlem

Windows update kb 976902 aka "Black hole update"

Någon som kört den ännu? Ändrar den något som ni har märkt av?

Permalänk
Medlem

Black hole? Jag har den installerad och har inte märkt någon skillnad?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Black hole? Jag har den installerad och har inte märkt någon skillnad?

Jag har inte installerat den, men det finns ingen KB-artikel som hör till den så frågan är ju vad den egentligen gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har inte installerat den, men det finns ingen KB-artikel som hör till den så frågan är ju vad den egentligen gör.

Jo, det finns ingen kb om den och ingen egentlig dokumentation. Därav "Black Hole". Går heller inte att avinstallera, man får göra en återställning om man vill kunna ta bort den.
Därför måste den ju vara rätt hårt utprovad och något man filat på länge.

Permalänk
Medlem

Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB976902)
Installation date: ‎2010-‎10-‎27 01:36
Installation status: Successful
Update type: Important
Install this update to enable future updates to install successfully on all editions of Windows 7 or Windows Server 2008 R2. This update may be required before selected future updates can be installed. After you install this item, it cannot be removed.

Hittade lite mer som låter rimligt.
Windows 7 Update (Kb 976902) to enable future updates.

This is the Servicing Stack update. The servicing stack is the Windows component which handles the installation of Updates, Features in the Control Panel and the installation of Service Packs.
This updated version is needed to install the Final Version of the Service Pack 1!

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så det verkar som dom med denna uppdatering förbereder för SP1 nice!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Verkar som om uppdateringen är återkallad. Kanske inte var så jättebra ändå.

Permalänk
Medlem

Läser man kommentarerna till länken ovan så behövs den till SP1. Betatestarna behöver den nu, men den skulle egentligen inte ut till allmänheten förrens SP1 är färdigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

KB976902 liknar den ökända KB971033 som kollar Windows äkthet.
Det liknar också KB949810 som i sin tur kontrollerar Office äktheten, mot piratkopiering.

Effekten av KB971033 visas inte omedelbart. Den dyker fram efter 90 dagar och frågar om att installera en äkta Windows. Undrar om inte den senaste KB976902 fungerar på samma sätt, träder fram efter en viss tid och överraskar.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Skrivet av daizydo:

KB976902 liknar den ökända KB971033 som kollar Windows äkthet.
Det liknar också KB949810 som i sin tur kontrollerar Office äktheten, mot piratkopiering.

Effekten av KB971033 visas inte omedelbart. Den dyker fram efter 90 dagar och frågar om att installera en äkta Windows. Undrar om inte den senaste KB976902 fungerar på samma sätt, träder fram efter en viss tid och överraskar.

Enligt MS egna dokumentation så är detta en förberedande uppdatering inför SP1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Enligt MS egna dokumentation så är detta en förberedande uppdatering inför SP1

Ja, nu har de släppt uppdateringen igen och den här gången finns det en KB om den som anger ovanstående.

(När den här tråden startades dök uppdateringen upp utan att det fanns någon KB om den. Sedan drogs den tillbaka och försvann från WU.)

Permalänk
Medlem

Vad är menar TS med black hole?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Vad är menar TS med black hole?

Den kallades det på fler ställen på nätet, förmodligen just för att det inte fanns någon KB-artikel om den.

Permalänk

Jag tänker iaf chilla lite med att installera den tills jag verkligen vet vad den gör!

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem
Skrivet av almightymojo:

Jag tänker iaf chilla lite med att installera den tills jag verkligen vet vad den gör!

Klokt. Installera aldrig något som du verifierat/kontrollerat/säkrat oavsett varifrån det kommer. Även dinosarier som M$ gör sina missar, därför alla dessa fixar heeeelaa tiden, man blir så trött, när skall dom lära sig programmera rätt från början, allt va bättre förr, ju förr dess bättre.

Permalänk
Avstängd

ingen som vet något om detta än? Ska man ta och installera det eller inte?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Windows har alltid haft sina brister och man har alltid patchat systemen...

Hehe, så det är bättre med ett system som man inte lägger tid på och fixar fel som finns? Det är inte precis notepad vi pratar om här...

Intressant hur folk gnäller över att det kommer så dåligt med uppdateringar till telefoner, men när operativsystem får uppdateringar, så är det dåligt?

Själv ser jag det som en väldigt positiv sak att Microsoft bryr sig om sitt operativsystem och kontinuerligt uppdaterar det.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pato:

Hehe, så det är bättre med ett system som man inte lägger tid på och fixar fel som finns? Det är inte precis notepad vi pratar om här...

Intressant hur folk gnäller över att det kommer så dåligt med uppdateringar till telefoner, men när operativsystem får uppdateringar, så är det dåligt?

Själv ser jag det som en väldigt positiv sak att Microsoft bryr sig om sitt operativsystem och kontinuerligt uppdaterar det.

Läs igen:) Det är inte jag som gnäller på det utan jooker vad det verkar som.

Själv tycker jag att det är bra att man får ut säkerhetsuppdateringar och säkrar systemen mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Läs igen:) Det är inte jag som gnäller på det utan jooker vad det verkar som.

Själv tycker jag att det är bra att man får ut säkerhetsuppdateringar och säkrar systemen mer.

Haha ops, sorry, my bad.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

frågan är om man ska installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

frågan är om man ska installera?

Uppdateringen har väl med förberedningen av SP1 att göra så jag skulle avvakta tills SP1 släpps.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

SP1 RTM är nu "släppt"

Danke.

Undrar hur lång tid det tar för dem att släppa det officiellt samt verktyg för administratörer för att slipstreama in på windowsskivan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av illya_:

Danke.

Undrar hur lång tid det tar för dem att släppa det officiellt samt verktyg för administratörer för att slipstreama in på windowsskivan.

Bra fråga, hoppas man kan använda sig av DISM. Enl en på ett annat forum var det tydligen bäst att vänta på 7 SP1 skivorna istället för att göra jkobbet själv men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bra fråga, hoppas man kan använda sig av DISM. Enl en på ett annat forum var det tydligen bäst att vänta på 7 SP1 skivorna istället för att göra jkobbet själv men man vet ju aldrig.

Låter rimligt. Hoppas de kommer ut på msdnaa inom kort

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Borde det göra faktiskt, MSDN/AA användare får tillgång till det före oss dödliga, oftast iaf

Permalänk
Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Vad är menar TS med black hole?

Det som faller in i ett svart hål, kommer aldrig ur igen.
Om man installerar denna update, kan man aldrig avinstallera den igen. Därav "Black Hole".

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint