The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av wazman:

Man blir lite mörkrädd när flocken på NeoGAF alla instämmer i hur bra spelet ser ut i de senaste bilderna.

Jag vettefan om jag håller med om det, förvisso är gubbarna lite mer detaljerade mot Oblivion, men det känns endock inte som att det är "dagens" moderna PC-grafik som vi vant oss vid i tex Crysis 1 osv.

Det ser mer ut som ett XBOX360 spel.

Fördelen är att man slipper uppgradera datorn, men eftersom det här är ett rollspel (tror jag?) så blir man ju mer "integrerad" i låtsasvärlden om grafiken är bättre (jag tyckte i alla fall det när jag körde igenom Oblivion), tråkigt att det faller på mod-communityn att modernisera ett sådant här spel.

Men du kan ju inte jämföra grafiken i Skyrim med en korridorpangare (Mer eller mindre iaf). Den prestandan som Crysis lägger på extra blad på palmerna lägger Skyrim på spelvärldens storlek och komplexitet. Både Cryengine och Creation Engine är ju speciellt byggda för sina respektive debut-titlar, som skiljer sig åt på i princip alla sätt. Skyrim behöver absolut inte vara mindre tekniskt avancerat än Crysis bara för att det ser sämre ut, vilket tex fysik/animations-motorn, Radiant AI och snö-systemet tyder på, styrkor som inte Crysis har i jämförelse. Så det handlar ju helt enkelt om att prioritera de resurser man har tillgång till på det som spelar roll i spelet

Nu menar jag dock inte att varken Skyrim eller Crysis faktiskt nyttjar den prestanda vi har i dagens datorer, utan att det är som äpplen och päron i jämförelse.

Skrivet av JesperT:

På något sätt känns det lite surt att köra med grafikmoddar. Då känns det lite som om man gjort om spelet och inte kör det äkta Skyrim, om ni förstår vad jag försöker säga.

Det beror ju helt på vilka moddar du installerar. I tex Oblivions fall så finns det ju verkligen grejer för alla smaker. Det behöver ju dock inte innebära att alla tar bort orginalets spelkänsla. Jag ser iaf inga som helst fel i att slänga in moddar som gör massiv förbättring på texturer och normalmaps, view-distance och LODs, eller ljusfilter/kontrast/skuggintensitet. Det förändrar ju inte spelet i sig, utan ger bara det grafiska mer djup och stämning samtidigt som du nyttjar den prestandan du har i systemet.

Jag som moddare ser iaf bara möjligheterna i spelet, dx11 eller ej Skyrim kommer garanterat bli och förbli ett sjukt vackert spel många år framåt, precis som Oblivion och Morrowind.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av croox90:

hörde när de snacka om skyrim på youtube de sa att de ska förbättra grafiken och så lägga mest tid på xbox360 nu men senare ska de krydda på detaljer och graffe till datorn

Låter lovande.
Jag vill ju ha en bra anledning för mig själv till att köpa en ny monsterdator.

Skrivet av Mr. Bravo:

Det beror ju helt på vilka moddar du installerar. I tex Oblivions fall så finns det ju verkligen grejer för alla smaker. Det behöver ju dock inte innebära att alla tar bort orginalets spelkänsla. Jag ser iaf inga som helst fel i att slänga in moddar som gör massiv förbättring på texturer och normalmaps, view-distance och LODs, eller ljusfilter/kontrast/skuggintensitet. Det förändrar ju inte spelet i sig, utan ger bara det grafiska mer djup och stämning samtidigt som du nyttjar den prestandan du har i systemet.

Jag som moddare ser iaf bara möjligheterna i spelet, dx11 eller ej Skyrim kommer garanterat bli och förbli ett sjukt vackert spel många år framåt, precis som Oblivion och Morrowind.

Jo, jag får kanske sluta vara så konservativ här.
Dock blir det dock som sagt till att köpa sig en ny monsterdator först. Med massa extra texturer och sånt lär mitt gamla grafikkort få arbeta ihjäl sig..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

En intressant artikel som avslöjar en del av förbättringarna jag inte läst så mycket om på andra sidor, desto mer man läser om spelet desto svårare blir det att vänta.

http://www.computerandvideogames.com/298587/previews/elder-sc...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

Tagg inför E3 Inte långt kvar nu!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

MAFFIGT!

Blir spelet bara hälften så episkt som reklamkampanjen så...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
VR-fantast

Nya bilder finns ute men den vill inte länka, finns på the elder council på facebook till exempel.

Permalänk
Permalänk

såg precis live från E3 dom visade lite gameplay och snackade lite.

såg nått förjävla bra ut.
man har kontroll över båda händerna nu och man kan kasta spells från båda eller köra dual wield eller vanliga svärd/sköld och 2hander.
också så såg det fantastiskt ut grafikmässigt.

det kommer nog ligga på youtube ganska snart så ha stenkoll där ni som är intresserade *host*bravo*host*

Mr.Bravo du kommer att få uppdrag av mig att skrapa ihop en ny monsterdator till mig när skyrim börjar närma sig.

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem

Såg förbannat najs ut, får hoppas dom dock hämtar sin hjärna och dumpar xbox skräpet till det långa demot som skulle komma senare.
Förbannat najs och samtidigt otroligt jävla tragiskt och se ett sånt spel på xbox.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

jo sant men dom soffrunkarna som kör detta på kexlåda får vel ingen tillträde till moddandet vad jag förstått så vi kan ju skratt åt dom för det plus att det alltid kommer se mycket snyggare ut på pc än stenålderskonsollerna vi har idag

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePostalDude2:

det kommer nog ligga på youtube ganska snart så ha stenkoll där ni som är intresserade *host*bravo*host*

Kommer förstås bättre sen, men denna är bäst kvalite hittills jag hittade.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Kommer förstås bättre sen, men denna är bäst kvalite hittills jag hittade.

http://www.youtube.com/watch?v=K9hJMxw126A

Ser helt enkelt otroligt ut, animationerna bara wow !! sen att drakarna inte är scriptade är awesome, riktigt coolt och läskigt Lite nyfiken dock på hur finishers som ser ut att finnas med kommer funka, man vet ju hur det kan förstöra en stor fight i vissa spel

Permalänk
Medlem

Gameplayet ser riktigt bra ut men det är nog första gången som jag inte har blivit helt till mig av den visuella aspekten av ett nytt TES-spel. Både Morrowind och Oblivion var det snyggaste jag någonsin hade sett när de släpptes. Det fanns inte ens någonting i närheten av de spelen när det kom till grafiken. Skyrim känns mer som ett upphottat Oblivion än ett steg in i framtiden. Nu beror det väl troligtvis på att spelet även anpassas till konsol och jag räknar med att vi kommer få se mängder med "texture packs" bara någon månad efter release så helt kört är det knappast

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Gameplayet ser riktigt bra ut men det är nog första gången som jag inte har blivit helt till mig av den visuella aspekten av ett nytt TES-spel. Både Morrowind och Oblivion var det snyggaste jag någonsin hade sett när de släpptes. Det fanns inte ens någonting i närheten av de spelen när det kom till grafiken. Skyrim känns mer som ett upphottat Oblivion än ett steg in i framtiden. Nu beror det väl troligtvis på att spelet även anpassas till konsol och jag räknar med att vi kommer få se mängder med "texture packs" bara någon månad efter release så helt kört är det knappast

Videon var väl från xbox360 så hopppas på lite bättre texturer och sånnt i pc versionen.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sitter som klistrad framför E3-sändningen från början till slut Kommer bli mycket mer Skyrim imorgon! Jävligt nice det man har fått se så här långt iaf, särskillt animationerna och drakarna!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ser så episkt ut att jag tappade lusten att fortsätta med Witcher2.

Kan inte tänka mig att det blir en besvikelse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hade Skyrim släppts idag finns en chans att jag också hade gett upp Witcher 2 trots att det spelet är det bästa jag kört i år

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ogillar han som intervjua, han låter så ointresserad, "aha", "oh", "here is a battle with a non-friendly dragon". Men det lät så generellt på Gametrailers E3 livesändning, reagera t.ex. på när UBI-showen var över så var de mer intresserade över att håna "coffeine mans" dåliga skämt än att snacka om den överraskande trailern om Far Cry 3 m.m.

Men nu är man än mer frestad efter deras lilla demo av Skyrim.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, grafiken når inte upp för min del. Titta bara hur mycket snyggare frostbite 2 är i jämförelse! Där finns enorma öppna landskap och ändå mycket fin detaljrikedom. Skyrim känns mer som samma gammla grafikmotor som oblivion och FO3, med lite extra polering.
I övrigt verkar spelet väldigt spännande, ska bli kul att spela det. Grafik är inte allt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Tyvärr, grafiken når inte upp för min del. Titta bara hur mycket snyggare frostbite 2 är i jämförelse! Där finns enorma öppna landskap och ändå mycket fin detaljrikedom. Skyrim känns mer som samma gammla grafikmotor som oblivion och FO3, med lite extra polering.
I övrigt verkar spelet väldigt spännande, ska bli kul att spela det. Grafik är inte allt.

Filmerna från BF3 är från en topp-PC med DX11, medans de från Skyrim är från 360. Även om inte Skyrim kommer vara markant mycket snyggare på PC så kommer det ha högre upplösning på textures och ordentlig AA. En mer korrekt jämförelse vore att jämföra med BF3 på 360, men vi har inte fått se det ännu.

BF3 må ha stora banor, men Skyrim är antagligen gigantiskt i jämförelse. Det är en hel detaljerad värld och sådant kostar på resursmässigt vilket gör att de inte kan ha samma detaljrikedom som spel med stängda banor.

Men det är förstås också så att Bethesda valt att lägga alla versioner på samma nivå, så de gör inte en extra vass PC version (förutom det som är "gratis" så att säga). Lite synd för oss som spelar på PC, men jag kan bortse från det sålänge spelet är bra.

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

1. PC>360
2. Helt ny grafikmotor>gammal grafikmotor.

Kombinera dessa två så förstår du varför BF3 är mycket snyggare än Skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. PC>360
2. Helt ny grafikmotor>gammal grafikmotor.

Kombinera dessa två så förstår du varför BF3 är mycket snyggare än Skyrim.

Mja, BF3 lär nog se mer realistiskt ut än Skyrim. Dock har vi ju ännu inte sett PC versionen.
Själva grafikmotorn till Skyrim är väl förresten helt nyutvecklad ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Mja, BF3 lär nog se mer realistiskt ut än Skyrim. Dock har vi ju ännu inte sett PC versionen.
Själva grafikmotorn till Skyrim är väl förresten helt nyutvecklad ?

Vad jag förstått i intervjuer ska det vara en uppgraderad, väldigt upphottad version av den som användes till Oblivion så i princip kan man väl säga att den är ny.

Oblivion motorn kan fortfarande kräma ur sig riktigt snygga miljöer, jag tänker då på:
http://www.nehrim.de/indexEV.html
och kommande
http://www.andoran.com/indexen.html

Permalänk
Medlem

Skyrim gameplay och intervju på G4TV med nya scener från Skyrim
http://www.g4tv.com/videos/53441/The-Elder-Scrolls-V-Skyrim-E...

Nya bilder (jag lånade länkar från Neogaf.com forum, tack till de som postade där, Blue Ninja/Dennis4K)

Permalänk

Fan! Längtar ju bara mer och mer Ännu mer uppspelt blir jag när jag tänker på alla mods som kommer göra spelet ÄNNU bättre efter release!!

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

En analys av Skyrim demot (med lite nya scener) som visades på E3

* (samma film som redan hade blivit uppladdad till forumet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För mig känns det just nu tvärtom. Det som gör Witcher 2 bra för mig är en intrikat story kring allianser och svek mellan många olika faktioner, dvs fokus på karaktärer, medan detta ger det lite mer tonårsaktiga intrycket med fokus på att klubba monster. Lite Game of Thrones kontra Legend of the Seeker. Har jag fel blir jag dock glad och det är ju inte alls omöjligt då jag aldrig blivit lockad att spela föregångarna.

Jag misstänker att Skyrim blir klart mer imponerande spelmekaniskt och det är ett stort plus att de säger att tredjepersonsvy kommer att vara fungerande (annars hade jag funderat på att skippa det helt) men story och karaktärer ligger alltid långt över grafik och action i ett RPG för mig. En öppen värld är riktigt lockande men samtidigt något som brukar försvåra bra berättande.

Detta spel har dock därmed god chans att överraska mig positivt, precis som Witcher 2 gjorde, då jag trots stor nyfikenhet bara har medelstora förväntningar.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

För mig känns det just nu tvärtom. Det som gör Witcher 2 bra för mig är en intrikat story kring allianser och svek mellan många olika faktioner, dvs fokus på karaktärer, medan detta ger det lite mer tonårsaktiga intrycket med fokus på att klubba monster. Lite Game of Thrones kontra Legend of the Seeker. Har jag fel blir jag dock glad och det är ju inte alls omöjligt då jag aldrig blivit lockad att spela föregångarna.

Jag misstänker att Skyrim blir klart mer imponerande spelmekaniskt och det är ett stort plus att de säger att tredjepersonsvy kommer att vara fungerande (annars hade jag funderat på att skippa det helt) men story och karaktärer ligger alltid långt över grafik och action i ett RPG för mig. En öppen värld är riktigt lockande men samtidigt något som brukar försvåra bra berättande.

Detta spel har dock därmed god chans att överraska mig positivt, precis som Witcher 2 gjorde, då jag trots stor nyfikenhet bara har medelstora förväntningar.

Saken med Elder scrolls serien är ju att skapa en egen story, i The Witcher så följer du bara med på en redan färdig story.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av Buio:

Skyrim gameplay och intervju på G4TV med nya scener från Skyrim
http://www.g4tv.com/videos/53441/The-Elder-Scrolls-V-Skyrim-E...

Nya bilder (jag lånade länkar från Neogaf.com forum, tack till de som postade där, Blue Ninja/Dennis4K)
http://i.imgur.com/QexjJ.jpg

Edoras från sagan om ringen ?

Allt ser fortfarande ok ut men inte imponerande alls grafiskt, får hoppas på att PC bilder kommer snart så man kan få en uppfattning.