The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

För mig känns det just nu tvärtom. Det som gör Witcher 2 bra för mig är en intrikat story kring allianser och svek mellan många olika faktioner, dvs fokus på karaktärer, medan detta ger det lite mer tonårsaktiga intrycket med fokus på att klubba monster. Lite Game of Thrones kontra Legend of the Seeker. Har jag fel blir jag dock glad och det är ju inte alls omöjligt då jag aldrig blivit lockad att spela föregångarna.

Jag misstänker att Skyrim blir klart mer imponerande spelmekaniskt och det är ett stort plus att de säger att tredjepersonsvy kommer att vara fungerande (annars hade jag funderat på att skippa det helt) men story och karaktärer ligger alltid långt över grafik och action i ett RPG för mig. En öppen värld är riktigt lockande men samtidigt något som brukar försvåra bra berättande.

Detta spel har dock därmed god chans att överraska mig positivt, precis som Witcher 2 gjorde, då jag trots stor nyfikenhet bara har medelstora förväntningar.

Jämför inte TES med billigt skräp som legend of the seeker. Om TES kan jämföras med något monster-klubbande så lär det ju vara de gamla fabler och legender som Beowulf och andra klassiska vikinga-epos.

Permalänk
Medlem

Såg att de laddat upp videon med bättre kvalite på G4TV nu. Det är samma som tidigare förstås. Den visar samma gameplay som den häromdan från Gametrailers, men betydligt längre och mer sekvenser och lite från UI m.m.

HD-version här (HD och HD, den är i alla fall högre kvalite än igår)
http://www.g4tv.com/videos/53441/the-elder-scrolls-v-skyrim-e...

Permalänk
Medlem

"– Vi använder konsolerna som huvudplattform, så vi utvecklar mot konsolerna för att därefter porta till pc vilket vanligtvis inte är så farligt faktiskt, säger Lafferty." -lead producer Craig Lafferty

Tagit från http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110608/skyrims-huvudplatt...

Bara jag som gråter en tår när jag läser detta ;(?

Permalänk
Medlem

Vart lite kortslutning i hjärnan efter att läst att spelet är utvecklat för konsol och enkelheten är för normalanvändare, mitt i skiten nämndes också att dom var apple fans... på FZ.

Att döma av alla screens så ser det ju 100% konsolligt ut, lågpoly & lågupplöst, frågan är om dom verkligen anstränger sig för PC-versionen.

Tappade totalt lusten för detta spel, får väll se när final@PC kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^Muck^:

"– Vi använder konsolerna som huvudplattform, så vi utvecklar mot konsolerna för att därefter porta till pc vilket vanligtvis inte är så farligt faktiskt, säger Lafferty." -lead producer Craig Lafferty

Tagit från http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110608/skyrims-huvudplatt...

Bara jag som gråter en tår när jag läser detta ;(?

Jaja. Kan ju inte bli sämre än Oblivion eller Fallout 3... Tror jag i alla fall. Men jag gillar inte när dagens spel ska hålla en i handen hela tiden. Det förstör lite av upptäckarglädjen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Filmerna från BF3 är från en topp-PC med DX11, medans de från Skyrim är från 360. Även om inte Skyrim kommer vara markant mycket snyggare på PC så kommer det ha högre upplösning på textures och ordentlig AA. En mer korrekt jämförelse vore att jämföra med BF3 på 360, men vi har inte fått se det ännu.

BF3 må ha stora banor, men Skyrim är antagligen gigantiskt i jämförelse. Det är en hel detaljerad värld och sådant kostar på resursmässigt vilket gör att de inte kan ha samma detaljrikedom som spel med stängda banor.

Men det är förstås också så att Bethesda valt att lägga alla versioner på samma nivå, så de gör inte en extra vass PC version (förutom det som är "gratis" så att säga). Lite synd för oss som spelar på PC, men jag kan bortse från det sålänge spelet är bra.

Skrivet av Zeuxlarsson:

1. PC>360
2. Helt ny grafikmotor>gammal grafikmotor.

Kombinera dessa två så förstår du varför BF3 är mycket snyggare än Skyrim.

De få journalister som har sett BF3 köras på en PS3 säger att det är nästan lika bra grafikmässigt med de PC-demos de har sett. Jag tror att BF3 på konsoll kommer sparka skiten ur skyrim grafikmässigt, och att Skyrim kanske har en aning större miljöer än BF3.

I övrigt är jag orolig, för Oblivion och FO3 hade ju en del spelmotor-relaterade buggar, och nu när det är bekräftat att Skyrim kör uppgraderad Oblivion-motor istället för att ordna något helt nytt och fräscht, är jag rädd för att det i slutändan kommer att kännas stelt och vara buggigt...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

De få journalister som har sett BF3 köras på en PS3 säger att det är nästan lika bra grafikmässigt med de PC-demos de har sett. Jag tror att BF3 på konsoll kommer sparka skiten ur skyrim grafikmässigt, och att Skyrim kanske har en aning större miljöer än BF3.

I övrigt är jag orolig, för Oblivion och FO3 hade ju en del spelmotor-relaterade buggar, och nu när det är bekräftat att Skyrim kör uppgraderad Oblivion-motor istället för att ordna något helt nytt och fräscht, är jag rädd för att det i slutändan kommer att kännas stelt och vara buggigt...

Grafikmotorn (Creation engine) är helt ny, eller leker Todd bara med ord?

http://www.g4tv.com/videos/53441/the-elder-scrolls-v-skyrim-e...
Efter att ha sett denna tvivlar jag inte en sekund på något gällande spelet. Det verkar så pass awesome att jag inte bryr mig om "fel" folk kommer att påpeka framöver.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Låter ju väldigt bra för BF3s del. Jag är hypad för det spelet också.

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Stryk det jag sade tidigare, grafikmotorn är helt NY i skyrim och skapades 2008.

Permalänk

Hur Skyrim ser ut rent grafiskt i standard-utförande känns som tidigare nämnt ointressant. Huvudsaken är ju tekniken bakom det, och på den fronten så skulle jag vela påstå att Skyrim är ett mycket större hopp från Oblivion än vad Oblivion var från Morrowind. Många hårdkodade begränsningar från de tidigare spelen är ju nu ett minne blott iom tex nya fysik/animations-motorn. Mod-communityn kommer pimpa det här spelet till något otroligt vackert! Samma sak gäller meny/HUD-systemet. Det finns ingen anledning till att oroa sig sålänge man inte är dum nog att köpa det på konsoll!

Anledningen till varför Skyrim nu bara känns som ett "uppat" Oblivion på 360 är ju för att båda spelen är utvecklade för samma konsoller, till skillnad från Morrowind och Oblivion som hade ett generations-hopp mellan sig vad gäller konsoller och därmed hårdvaran som de var utvecklade för.

Och lägg av att jämföra grafiken med BF3. Det är ju bara idiotiskt att jämföra ett massivt levande sandbox-lir med ett multiplayer/linjärt-spel. Skyrim lägger betydligt mer resurser på att sätta liv i spelvärlden med NPC's, väder, ekonomi, random quests, djurliv, etc, etc som inte existerar i BF3.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Hur Skyrim ser ut rent grafiskt i standard-utförande känns som tidigare nämnt ointressant. Huvudsaken är ju tekniken bakom det, och på den fronten så skulle jag vela påstå att Skyrim är ett mycket större hopp från Oblivion än vad Oblivion var från Morrowind. Många hårdkodade begränsningar från de tidigare spelen är ju nu ett minne blott iom tex nya fysik/animations-motorn. Mod-communityn kommer pimpa det här spelet till något otroligt vackert! Samma sak gäller meny/HUD-systemet. Det finns ingen anledning till att oroa sig sålänge man inte är dum nog att köpa det på konsoll!

Anledningen till varför Skyrim nu bara känns som ett "uppat" Oblivion på 360 är ju för att båda spelen är utvecklade för samma konsoller, till skillnad från Morrowind och Oblivion som hade ett generations-hopp mellan sig vad gäller konsoller och därmed hårdvaran som de var utvecklade för.

Och lägg av att jämföra grafiken med BF3. Det är ju bara idiotiskt att jämföra ett massivt levande sandbox-lir med ett multiplayer/linjärt-spel. Skyrim lägger betydligt mer resurser på att sätta liv i spelvärlden med NPC's, väder, ekonomi, random quests, djurliv, etc, etc som inte existerar i BF3.

RABBLE RABBLE RABBLE RABBLE!

"Quest updated, find the magic M60 and red headband"

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Morrowind till Oblivion var absolut det större stegen än det från Oblivion till Skyrim så där har du nog fel. I övrigt håller jag med dig full ut, man kan inte och bör inte jämföra det med ett helt annorlunda spel som BF3 som inte på någon nivå är likadant eller går att jämföra. Jag kommer också inhandla det till PC, mest pga att jag inte äger en 360, PC har snyggare grafik och man kan troligen modda som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooh4n:

Saken med Elder scrolls serien är ju att skapa en egen story, i The Witcher så följer du bara med på en redan färdig story.

Det brukar dock vara svårare att få till en bra story så men det är definitivt ett intressant berättarsätt om man kan göra det bra (vilket jag främst baserar på PnP rollspel). Jag har som sagt inte spelat de tidigare spelen (kanske max en timme av Morrowind) så mina intryck av detta kommer ju av att jag inte helt vet vad jag kan förvänta mig.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Jämför inte TES med billigt skräp som legend of the seeker. Om TES kan jämföras med något monster-klubbande så lär det ju vara de gamla fabler och legender som Beowulf och andra klassiska vikinga-epos.

Som sagt har jag gärna fel på den punkten och det låter bra att de som spelat de tidigare spelen inte har samma uppfattning. Jag kommer definitivt att ge spelet en riktig chans när det kommer.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det brukar dock vara svårare att få till en bra story så men det är definitivt ett intressant berättarsätt om man kan göra det bra (vilket jag främst baserar på PnP rollspel). Jag har som sagt inte spelat de tidigare spelen (kanske max en timme av Morrowind) så mina intryck av detta kommer ju av att jag inte helt vet vad jag kan förvänta mig.

Som sagt har jag gärna fel på den punkten och det låter bra att de som spelat de tidigare spelen inte har samma uppfattning. Jag kommer definitivt att ge spelet en riktig chans när det kommer.

Det tycker jag absolut du ska göra, första gången jag lirade igenom Oblivion för 5-6 år sen så var det (och är än idag) en av de bästa spelupplevelserna jag haft, trotts dess brister och dåtida barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem

Jag fick t.o.m rysningar när jag kollade E3 demot, tror jag inte upplevt något sånt tidigare när jag kollat en demo. Drakarna, deras animationer och hur de rör sig och uppför sig och allting är ju bara riktigt najs. Sånt som t.ex. att de väjer undan för spells, kan anfalla andra fiender på random t.ex. och landa eller krascha ner på marken när de tagit för mycket skada osv när inget tycks va skriptat är RIKTIGT bra gjort.

Dual wield system tycks ju göra fighterna mycket mer dynamiska och intressanta, det är nog bland de bästa förbättringarna och inte den bästa. Gillar hur fienderna kan bli "knuffade" bakåt av ett starkt slag osv så att de inte bara tar emot slaget som det varit en mygga som biter en.

Plus de spells som visades var MYCKET bättre än tidigare (inga små fjuttiga eldkulor längre!), den sista som kallade fram en storm vid tornet var ju bara för jävla najs alltså.

Grafiken tycker jag också är riktigt bra, det kanske inte är några stormsteg man tagit tekniskt sett förutom hur stort landskap man ser hela tiden att de ens lyckats få det att köras så smidigt som det gör på konsoll är ganska imponerande. Men däremot ser det MYCKET mera verklighetstroget ut, Oblivion var väldigt vackert på sin tid ja men långt ifrån realistiskt, nu ser det mera ut som en verklig skog man strövar kring i med varierande små detaljer i omgivningen. Märkte att det fanns t.ex. olika typer av gräs och växter/blommor/ogräs och sånt i början vid sidan om stigen osv. Miljöerna är också så mycket mer varierande nu och tundran och dendär staden som låg där lite uppe på en kulle så riktigt bra ut. 10/10 till designen av omgivningen!

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det tycker jag absolut du ska göra, första gången jag lirade igenom Oblivion för 5-6 år sen så var det (och är än idag) en av de bästa spelupplevelserna jag haft, trotts dess brister och dåtida barnsjukdomar.

Håller helt med. Oblivion är ett av mina favoritspel alla kategorier genom tiderna.
Speciellt var/är det den fria spelstilen jag gillade. Man tvingas inte alls att följa mainquesten om man inte känner för den utan kan springa runt och utforska och hitta på lite allt möjligt. Det ger verkligen en mycket bättre upplevelse än de flesta spel pga att det känns som att man verkligen utforskar och skapar sitt spel själv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Längre demonstration (14 min!) med mycket mera detaljer!!! Har inte kollat igenom den ännu, vara bara tvungen att posta den först http://www.g4tv.com/videos/53441/the-elder-scrolls-v-skyrim-e...

* tappar hakan * Vill ha NUUU! ;D

EDIT: Tycks ha postats redan, ber om ursäkt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Längre demonstration (14 min!) med mycket mera detaljer!!! Har inte kollat igenom den ännu, vara bara tvungen att posta den först http://www.g4tv.com/videos/53441/the-elder-scrolls-v-skyrim-e...

Ser hur bra ut som helst. De har verkligen pressat grafiken på 360:n till det yttersta.
Gameplayet, med striderna och spellsen ser ut att ha förbättrats något enormt sedan Oblivion också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
VR-fantast

Några bilder som inte figurerat någon annanstans afaik:

http://xbox360media.ign.com/xbox360/image/article/117/1172988...

Permalänk
Inaktiv

Jo, dom fanns en sida tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tycker det blir galet snyggt! Enda som sticker i ögonen är tilingfesten av texturer (förhoppningsvis ett konsolexklusivt fenomen).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Detta blir najs på Ps3 för achievements, sen kan man skaffa PC GOTY versionen senare när alla mods kommit ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Tycker det blir galet snyggt! Enda som sticker i ögonen är tilingfesten av texturer (förhoppningsvis ett konsolexklusivt fenomen).

http://www.eurogamer.net/articles/2011-04-19-pc-skyrim-scales...

Från Todd Howard

Citat:

But, as game director and executive producer Todd Howard pointed out at Bethesda's showcase event last week, PC gamers will benefit from slight differences.

"It scales up in all the ways you would expect," he said. "We author our art really high res. There are little things we do with all of our games on the PC. With the PC the texture sizes are going to be as big as you want to make them, and you can pump the resolution up, obviously."

Det gör att mina förhoppningar om en markant snyggare PC-version finns kvar.

Edit: Insåg att du sa "tilingfesten" vilket är på distansbilden mot borgen och inte riktigt berörs av upplösningen. Förhoppningsvis kan man få bättre kvalite även där på PC.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Från Todd Howard

Och med moddning så går det nog få det vansinnigt snyggt på samma vis som Nehrim och Andoran moddarna ger Oblivions motor helt nytt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Från Todd Howard

Underbart, tack för länken.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

hoppas bara inte konsoll rippen gör UI't helt hopplöst och anpassat för att sitta och tryck på en xbox kontroll som i Demon till DS3 efter pc rippen.

men skulle så vara fallet lär ju nån som stör sig tillräckligt mycket knåpa ihop en mer pc vänlig ui mod rätt snabbt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Man ser ju smakprov av UI:n i denna video vid 03:35 http://www.g4tv.com/videos/53441/the-elder-scrolls-v-skyrim-e... Ser ju rätt bra ut, simpelt och "tar inte bort fokus av spelet"-typ interface.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något som jag hoppas är åtgärdat är spelets draw distance. I Oblivion förstördes mycket av inlevelsen när en borg helt plötsligt dök upp 100 meter framför en, eller när man ständigt behövde se gräset "växa" längre fram. Den sista bilden på borgen verkar lida av samma dåliga draw distance, åtminstone när det gäller gräset. Förhoppningsvis går det att åtgärda till PC-versionen, om inte annat med hjälp av lite .ini-tweakande.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Något som jag hoppas är åtgärdat är spelets draw distance. I Oblivion förstördes mycket av inlevelsen när en borg helt plötsligt dök upp 100 meter framför en, eller när man ständigt behövde se gräset "växa" längre fram. Den sista bilden på borgen verkar lida av samma dåliga draw distance, åtminstone när det gäller gräset. Förhoppningsvis går det att åtgärda till PC-versionen, om inte annat med hjälp av lite .ini-tweakande.

Vad gäller gräset så var det en ganska hårdkodad begränsning i de tidigare spelen. Det gick att fippla med i ini-filer men skapade ofta krasher och konstigheter i spelet som följd. Däremot objekt som laddades sent var ju snabbt fixat av mod-communityn, och så lär det bli även i Skyrim. Det stora problemet vad dock hela cache-systemet för bla LOD's, som gjorde spelet instabilt när man hade för mycket objekt i sin omgivning och överbelastade mekaniska diskar. Hoppas som sagt att dom har förbättrat detta från grunden!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om de har en helt ny motor försvinner en del av mina farhågor. Jag tycker dock att rent utseendemässigt är inte Skyrim jättemycket finare än Oblivion. Viss skillnad är det såklart, som lite mer detaljer på nära håll, men animationerna är fortfarande lite styltiga enligt mig. Hoppas att det är riktigt bra gameplay!

PS: sista of topic från mig nu: Jag kan tänka mig att Frostbite 2 går o göra ett RPG i, om de kan bygga ett Need For Speed i motorn känns det som att det borde vara ganska fria tyglar i den.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5