Permalänk

köpa en MINI ITX dator

Hej!

Skulle behöva eran hjälp med att välja delar till en mini itx dator.
Det jag mest ska använda datorn till är surf och film och kanske nått inte så krävande spel nån gång.
Jag skulle vilja få den så tyst som möjligt.
Hade tänkt mig att köra med en SSD disk
Går det att få ihop ett bra system med Windows 7 för 7000kr

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem

Asus S1-AT5NM10E, 2GB RAM, 40GB SSD och W7 = 4400kr hos Komplett.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Moderator
Skrivet av zarkov:

Asus S1-AT5NM10E, 2GB RAM, 40GB SSD och W7 = 4400kr hos Komplett.

Ta en 60GB istället, annars blir det ont om utrymme efter windows. Inte speciellt mycket dyrare heller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Ta en 60GB istället, annars blir det ont om utrymme efter windows. Inte speciellt mycket dyrare heller.

Ok, 4800kr då.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

varför 60g om man bara ska ha windows, en webbläsare och en mediaspelare på disken?

filmen får vi anta ligger på annat medium. en dvd-/blurayskiva eller en extra disk lokalt eller på nätverket.

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/galleri/6477-knapptyst-surfdator

Detta är nog ungefär vad du letar efter, om du inte hade tänkt spela krävande spel.

Jag hade dock hellre slängt i en Corsair F60 (eller F120) SSD än en Intel i nuläget.

Permalänk

Tack för alla svar!
Asus S1-AT5NM10E verkar vara en fin burk.
Tror ni att det skulle funka att köra photoshop på den om man klämmer i 4gb ram..eller är den för slö?..
visst får man in en ssd disk + en 3,5" disk i lådan?

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem

Förmodligen får de plats rent fysiskt men mobot har bara två SATA-portar så med dubbla diskar får du dra ur dvd-spelaren eller modda chassiet och dra ut en kabel på baksidan till eSATA-porten.

Vill du ha mer kraft får du gå på en i3, de blir inte speciellt mycket dyrare. Sen kommer ju Sandy Bridge strax efter årsskiftet. Enligt vissa rykten skall både Asus och Gigabyte presentera mITX-kort för Sandy ganska snart efter lanseringen men enligt andra har Intel förbjudit allt annat än ATX de första månaderna.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Om budget tillåter finns faktiskt möjlighet att kräma in en hel del kräm utan onödigt ljud i en liten förpackning.

Där har du Photoshop och vassare spel;
Komplett.se - PC i delar - Mini gamer

Kanske overkill med i7 quadcore och GTX 460 i ditt fall, men du har en rätt juste mall att utgå från om du vill ha lite mer kräm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI