[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk

Jag kommer iallafall vänta och se nästa vecka, ifall 06/16 blir framflyttat ennu en gång köper jag något annat

Permalänk
Medlem

Jag har ett liten fråga jag gärna vill få besvarad. När jag använder ett program för att sedan gå tillbaks använder jag ju tillbaka-knappen. Där blir det en fördröjning på 4-5 sekunder innan jag når menyn igen. Det spelar ingen roll vilket program jag använder, det är alltid samma fördröjning. Däremot går det snabbt o smidigt att gå in på olika program och appar. Är det helt enkelt så att telefonen behöver denna tid för att stänga ner programmet eller är detta någon form av bugg eller har jag rentav kommit åt en inställning. Telefonen fungerar för övrigt utan problem men det är just den där lilla fördröjningen jag stör mig en aning på. Är det likadant på alla SGS2?

Visa signatur

Fractal Design R3 Black | i5-2500K | Corsair TX750M | EVGA GTX 580 (single) | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 |Corsair Vengeance 8GB CL8 | Western Digital Black 1TB | Crucial SSD C300 256GB | BenQ G2412HD

Permalänk
Medlem

Då kan vi dra slutsatsen att det för närvarande finns några allvarliga buggar inte fortfarande inte är lösta?

* Fryser när man försöker ta den ur viloläge, kräver omstart igenom att man plockar ut batteriet.

* Laddar uppdateringar i viloläge, vilket tömmer batteriet.

* Mailklienten, i vilande läge, suger telefonen på batteri.

Finns det några fler?

Jag funderar på att beställa en, men det kanske är bäst att vänta lite?

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Skrivet av Bearny:

Då kan vi dra slutsatsen att det för närvarande finns några allvarliga buggar inte fortfarande inte är lösta?

* Fryser när man försöker ta den ur viloläge, kräver omstart igenom att man plockar ut batteriet.

Finns det några fler?

Jag funderar på att beställa en Incredible S istället eftersom att det finns ganska många buggar i SGS2:an
och för att det kommer ta ett tag innan den finns i lager igen. Någon som har fördelar och nackdelar med att köpa en IncS istället för SGS2?

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearny:

Jag har inte märkt av någon annan bugg än den (hänt 2 ggr hittills på lite mer än en vecka). Och KE7 är ju påväg, så med lite tålamod kommer nog telefonen vara perfekt inom kort.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag har inte märkt av någon annan bugg än den (hänt 2 ggr hittills på lite mer än en vecka). Och KE7 är ju påväg, så med lite tålamod kommer nog telefonen vara perfekt inom kort.

Släpper Samsung inga changelogs med nya firmwares?

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem

När man läser vissa trådar kan man ju få intrycket att den här telefonen har en massa buggar. Men jag är övertygad om att de allra flesta inte har några problem. Själv hade jag ett par problem tillfälligtvis innan jag uppdaterade telefonen till KE2.

Min åsikt: "Buggarna" är tråkiga för dem som råkar ut för dem, men jag rekommenderar ändå starkt att köa den här telefonen. De allra flesta råkar inte ut för några buggar, och buggarna verkar vara tillfälliga och inte återkommande under samma omständigheter (dvs de är per definition inte några buggar..)

Telefonen är så överlägsen i andra aspekter att jag rekommenderar ändå ett köp. Se bara till att uppdatera den när du får den.

Permalänk
Medlem

Undrar fortfarande va firmware är? Är det några slags uppdateringar man kan ladda ned? Och KIES vad e det? Är det de man laddar ned uppdateringarna med? Måste man ladda ned det från datorn och sedan lägga in i mobilen?

Hur får jag tag på uppdateringarna? Var laddar jag ned kies?

Sorry för så mycket frågor men det är min första Android.

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

Skulle vilja ha tag in nåt program som visar batteristatusen bättre, helst i procent eller liknande!
För mig jag såg nåt sådant längre bak i tråden, men hittar inget nu.

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxRacingInc:

Skulle vilja ha tag in nåt program som visar batteristatusen bättre, helst i procent eller liknande!

Någon som har tips?

Finns ju massor på market, bara att söka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Undrar fortfarande va firmware är? Är det några slags uppdateringar man kan ladda ned? Och KIES vad e det? Är det de man laddar ned uppdateringarna med? Måste man ladda ned det från datorn och sedan lägga in i mobilen?

Hur får jag tag på uppdateringarna? Var laddar jag ned kies?

Sorry för så mycket frågor men det är min första Android.

Mvh

Kies är ett program ifrån Samsung som låter dig hantera telefonen ifrån datorn (som Sony Ericsson och Nokia PC Suite). Firmware är telefonens "mjukvara".

Värt att tillägga är att det går att hantera telefonen trådlöst via "Kies Air" (tror dock inte det går att uppdatera firmware). Kopplar du upp telefonen till ditt trådlösa hemnätverk så kan du öppna programmet i mobilen och där erhålla en IP-adress som du går in på via der computer. Kies Air finns i mobilen direkt ifrån försäljaren. Mer information om och möjlighet till ned-laddning av Kies till datorn finns här.

Skrivet av FoxRacingInc:

Någon som har tips?

Battery Indicator fungerar kanon!

Skrivet av Downfall233:

Släpper Samsung inga changelogs med nya firmwares?

Ingen aning, jag kan inte hitta några iaf.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Tack scienta, provar den!
Mycket att lära i Android djungeln för en beginner

Permalänk
Skrivet av Downfall233:

Jag funderar på att beställa en Incredible S istället eftersom att det finns ganska många buggar i SGS2:an
och för att det kommer ta ett tag innan den finns i lager igen. Någon som har fördelar och nackdelar med att köpa en IncS istället för SGS2?

Fördelar: Bättre chassi
Nackdelar: Sämre hårdvara, låst bootloader osv

Skrivet av Bearny:

Finns det några fler?

Vad för uppdateringar är det?

Permalänk
Medlem

Visade sig att min systers kille hade köpt en sån mobil och dom kom hit och hälsade på så jag satt och testade den i 1timma, och kan knappt vänta tills jag får min! Satan vad snabb den är. Och han verkade inte ha några buggar eller något alls

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Jag väntar på min nu. Binder upp mig i 24 månader med telenor, betalar 349kr/månaden och får fri surf, fria sms, ringa för 199 kr och telefonen förstås. Tycker det är en bra deal.

Hon sa max 3 veckor innnan jag får den med det skulle förmodligen gå fortare än så sa hon. Can't wait. Nu måste jag bara beställa ett skydd. Någon som har något tips på skydd? Antar att det är ebay som gäller om man vill vara ekonomisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MMystery:

Jag väntar på min nu. Binder upp mig i 24 månader med telenor, betalar 349kr/månaden och får fri surf, fria sms, ringa för 199 kr och telefonen förstås. Tycker det är en bra deal.

Hon sa max 3 veckor innnan jag får den med det skulle förmodligen gå fortare än så sa hon. Can't wait. Nu måste jag bara beställa ett skydd. Någon som har något tips på skydd? Antar att det är ebay som gäller om man vill vara ekonomisk.

Köpte ett som heter copter på onoff och det har jag på min nuvarande samsung jét och det är skit bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var o pilla lite på den där idag, klart imponerad om än lite testande hittills. Hur som helst mitt största bekymmer är när en telefon segar ner sig p.g.a. många bilder/videos i minnet. Snabb jämförelse med 3GS´n (olåst/obunden sedan ny = köpt från Italien) jag har nu med 2700 bilder/videos på, 21GB ledigt minne men seg som sirap ibland med att öppna album. Det är alltså mitt största irritationsämne, menar man köper en telefon med mycket minne men använder man det så orkar den inte med...?

Nåväl jämförelse mellan telefoner är kanske inte det denna tråd är tänkt för men jag jämför för att veta om den uppfyller mina krav

3GS

• 256 MB RAM

• 600 MHz ARM Cortex A8 processor

S2

• 1 GB RAM

• Dual-core 1.2GHz ARM Cortex-A9 proccessor

Detta tyder ju på att den bör klara sig bra ur den aspekten, eller? Finns det någon annan parameter hur bra/dåligt den skulle klara av "mediahantering"? Skickar/tar emot ganska mkt mms, inget problem där från vissa tillverkare, ex Apple?

Sista frågan denna gång, är kompabiliteten mellan S2 och Mac-dator fullgod? Om inte, vad?

Verkar allt bra går jag nog o köper en imorrn så är sysselsättningen för resterande söndagen räddad

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk

[QUOTE=Oh Qrap;11059413]Var o pilla lite på den där idag, klart imponerad om än lite testande hittills. Hur som helst mitt största bekymmer är när en telefon segar ner sig p.g.a. många bilder/videos i minnet. Snabb jämförelse med 3GS´n (olåst/obunden sedan ny = köpt från Italien) jag har nu med 2700 bilder/videos på, 21GB ledigt minne men seg som sirap ibland med att öppna album. Det är alltså mitt största irritationsämne, menar man köper en telefon med mycket minne men använder man det så orkar den inte med...?

Nåväl jämförelse mellan telefoner är kanske inte det denna tråd är tänkt för men jag jämför för att veta om den uppfyller mina krav

3GS

• 256 MB RAM

• 600 MHz ARM Cortex A8 processor

S2

• 1 GB RAM

• Dual-core 1.2GHz ARM Cortex-A9 proccessor

Detta tyder ju på att den bör klara sig bra ur den aspekten, eller? Finns det någon annan parameter hur bra/dåligt den skulle klara av "mediahantering"? Skickar/tar emot ganska mkt mms, inget problem där från vissa tillverkare, ex Apple?

Sista frågan denna gång, är kompabiliteten mellan S2 och Mac-dator fullgod? Om inte, vad?

Verkar allt bra går jag nog o köper en imorrn så är sysselsättningen för resterande söndagen räddad :D[/QUOTE]
Kies funkar endast på Windows, så du kommer inte kunna uppdatera firmware (mobilens operativsystem).
Det kanske går att lösa med virtualisering eller liknande.

Permalänk
Medlem

Rena drömtelefonen, slår allt med hästlängder just nu. Synd att jag köpte en Samsung Galaxy S för ett år sen typ, annars hade jag inte tvekat, om jag vore rik hade jag köpt den endå

Och nej Oh Qrap Mac stödet för samsung kies är ganska dåligt, finns ett program kies mini till mac, men det kan inte göra mycket och krashar hela tiden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Aha det var iofs lite u-landsteknik... Men gäller det bara uppdatering av firmware? Fungerar övrigt tillfredsställande ex bildhantering? Några synk-ämnen som man bör tänka på, tänkte främst mail, sms, mms osv om man vill överföra till Mac utan att ta ner det från nätet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Köpte ett som heter copter på onoff och det har jag på min nuvarande samsung jét och det är skit bra!

Har jag förstått det rätt om det är ett lcd-skydd?

Ni som äger en Samsung Galaxy S2a, har ni ett..

Hårt fodral?
Gelé fodral?
Läder fodral?

Vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Gillar känslan som det hårda fodralet medför bäst, läder fodralet för att det är snyggast och gelé fodralet för att det är billigast.

Permalänk
Medlem

Så uppdateringarna laddar man ned direkt i telen? Säger den till att det finns nya uppdateringar?

Och kies är till för att trådlöst lägga in musik i mobilen via datorn eller?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som är lite förvirrande är att det finns flera program som heter Kies.

1) Kies on Air: Det bästa programmet för att synca filer, kontakter mail etc. mellan telefonen och datorn. Du får ett ipnummer att skriva in webbläsarens adressfält.
2) Kies on PC: Gör allt som du kan göra med Kies on Air, dessutom så kan du uppdatera din telefon till senaste versionen (dvs senaste versionen av firmware)
3) Kies mini: För ungefär samma sak som Kies on PC, men funkar på Mac.

Kies on Air är ett suveränt smidigt verktyg för att jobba med din telefon över en persondator (vilken som helst så länge den har en webbläsare).
De andra två programmen har en tendens att bugga sig så jag använder dem enbart till firmware-uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det som är lite förvirrande är att det finns flera program som heter Kies.

1) Kies on Air: Det bästa programmet för att synca filer, kontakter mail etc. mellan telefonen och datorn. Du får ett ipnummer att skriva in webbläsarens adressfält.
2) Kies on PC: Gör allt som du kan göra med Kies on Air, dessutom så kan du uppdatera din telefon till senaste versionen (dvs senaste versionen av firmware)
3) Kies mini: För ungefär samma sak som Kies on PC, men funkar på Mac.

Kies on Air är ett suveränt smidigt verktyg för att jobba med din telefon över en persondator (vilken som helst så länge den har en webbläsare).
De andra två programmen har en tendens att bugga sig så jag använder dem enbart till firmware-uppgraderingar.

Okej, tack!

Men man kan väl uppdatera firmwire i telefonen? Och säger den till om att det finns nya uppdateringar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, S2'an behöver verkligen startas om lite då o då. Gjorde det inte och gick från fullt batteri till 23% på 8 timmar av standby (ladda igår kväll). Har inte sett det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Frågan är dom om jag kan använda Kies på pc enbart för att uppdatera firmware utan lämna ifrån mig känslig information? Eller synkar den hela telefonen då, säkerhetskopierar och har sig?

Alltså för att det skulle kunna fungera smidigt för mig som ogärna beblandar mig med Windows i onödan så skulle det fungera bäst om jag kan synka/säkerhetskopiera den med min MBP med "Kies on Air", uppdatera firmware på en kompis dator (pc).

Något problem/risk med sådan hantering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rootade precis min s2'a. Tyckte den drog lite väl mycket när den gick på max. Måste säga att en downclock till 800Mhz/core inte gjorde någon större skillnadi varken surf eller apps. Får se om den drar mindre när man spelar och håller nere temperaturen lite. Den brukade bli rätt vaem som väntat av en dualcore på 1.2Ghz, så inget jag gnäller över precis..
Någon som har en bra rom att rekommendera a???

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Okej, tack!

Men man kan väl uppdatera firmwire i telefonen? Och säger den till om att det finns nya uppdateringar?

Nej, du kan inte uppdatera firmware direkt i telefonen (s.k OTA).
Kies säger till om det finns uppdateringar när du kopplar in telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Nej, du kan inte uppdatera firmware direkt i telefonen (s.k OTA).
Kies säger till om det finns uppdateringar när du kopplar in telefonen.

Det måste väl gå att uppdatera via telefonen? Om man inte har tillgång till data?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äsch. Traskar in på MediaMarkt och köper denna telefon rakt av, kommer hem och ska uppdatera den via Kies. Står bara "Connecting", händer ingenting. Har installerat om Kies, drivrutiner osv, funkar inte. Inte blir jag klokare över att googla det på internet. Tråkigt när det ska jävlas.