Behöver Lite Hjälp Med Telia FiberLan Installation...

Permalänk
Medlem

Behöver Lite Hjälp Med Telia FiberLan Installation...

I höstas så installerades Telia Fiberlan kollektivanslutning i vår bostadsrättsförening. Det sattes upp ett mediaskåp i hallen och drogs in fiber, sen så installerade man också ett nätverksuttag med ett enkeluttag i vardagsrummet och så fick vi en digitalbox. I kollektivanslutningen ingår alltså 10/10 Mbit/s bredband samt digitaltv med kanalpaketet lagom och så också IP telefoni. Allt ingår i hyran.

Pga klagomål från de boende så beslutade föreningen att det skulle installeras ytterliggare ett uttag samt en till digitalbox. Detta är nu gjort, så nu har vi 2 digitalboxar Motorola VIP 1003 samt 2 uttag ett i vardagsrummet och ett i ett sovrum. I samband med denna installation så byttes även bredbandswitchen ut från Inteno Xavi XG6745 till XG6746 med Gigabitkapacitet. Antagligen för att vara förberedd för framtida Gigabithastigheter. Dock är jag ej säker på vilken media converter som sitter i media-skåpet, det är en Fiber2Home från Direktronik i alla fall, det finns tydligen modeller som bara klarar 100Mbit/s och så de som klarar 1Gbit/s. Vilken som sitter i har jag ingen aning om. Så jag vet inte om också den måste bytas ut i framtiden för att jag skall kunna få Gigabithastighet.

I medieskåpet så är det kopplat på följande sätt:

Medieconvertern är kopplad till WAN på bredbandswitchen XG6746

Tilgin telefonidosan är kopplad till gön port på bredbandswitchen

Och Zyxel ES-105A switchen är kopplad till gul port på bredbandswitchen, digitalboxarna dvs vägguttagen är i sin tur kopplade till Zyxelswitchen(någon patchpanel har vi inte).

Datorn alternativt router skall sedan in i röd port på bredbandswitchen.

Då det under en tid varit kritiskt att jag har en fungerande Internet-anslutning så har jag fortfarande suttit kvar på min gamla ADSL2 20/3 anslutning från Bredbandsbolaget. Men nu är det äntligen tänkt att jag skall byta till fiberlanet, där jag också tänkt uppgradera till 100/10. Jag har också för avsikt att skaffa en inspelningsbar box. Men alla vägguttag är ju upptagna av befintliga digitalboxar.

Så frågan är då hur jag skall koppla allt?

Min stationära dator är placerad i ett sovrum som ligger precis vid vardagsrummet, då kan jag dra en kort 3 meters nätverkskabel från datorn som jag sedan kopplar in i en kabeldelare som jag kopplar in i nätverksuttaget i vardagsrummet. I det andra uttaget som då bildas kan jag koppla in digitaltvboxen i vardagsrummet. I medieskåpet har jag sedan en till kabeldelare och en liten kort nätverkskabel som jag sedan kopplar från ena porten på kabeldelaren till röd port på bredbandswicthen, till den andra porten på kabeldelaren kopplar jag sedan befintlig kabel till Zyxel switchen.

Kommer detta att fungera?

Jag har hört att man bara får half duplex genom att använda kabeldelare, stämmer detta?

Förlorar man nått på det? Är Telias Fiberlan full duplex annars?

Om detta fungerar, hur gör jag sedan då jag skaffat inspelningsbar box Motorola VIP 1963?

Den är också tänkt att vara placerad i samma sovrum som min dator. Är det möjligt att använda ytterliggare en Zyxel switch (som jag antar medföljer den inspelningsbara boxen) som jag sedan kopplar både boxen i vardagsrummet samt den inspelningsbara i sovrummet till?

Fast då blir det ju kopplat som följande:

Digitalbox+Digitalbox>Zyxelswitch>Kabeldelare>Zyxelswitch i medieskåpet>Bredbandswitch>Internet

Fungerar detta, kan man ha flera switchar i rad på detta sättet?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Switchar brukar man kunna ha hur många som helst men när man har routers eftervarandra så brukar det blir problem
Då switchar inte ger ut några egna ipnummer om man inte har sådana som kan programeras till att dom ska det.
fullduplex antar jag att det är men vet inte om det är samma fart åt båda hållen står inget om det på deras sida
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/bredband/bredba...

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Joakim Ågren:

kan man ha flera switchar i rad på detta sättet?

Ja, så länge det är layer 2 switchar. http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja, så länge det är layer 2 switchar. http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

Är Zyxel ES-105A en sådan då?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Full duplex får du via kabeldelare, men dock får du "bara" 100mbit. Det är ju beroende på vad du har för router och om du kräver mer än 100mbit mellan dator och router.

Fungerar utmärkt att sätta två stycken sådana Zyxel-switchar på rad som du har tänkt.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Full duplex får du via kabeldelare, men dock får du "bara" 100mbit. Det är ju beroende på vad du har för router och om du kräver mer än 100mbit mellan dator och router.

Fungerar utmärkt att sätta två stycken sådana Zyxel-switchar på rad som du har tänkt.

Vad bra!

100Mbit/s räcker för mig i dagsläget!

Jag har nu köpt grejerna till datorn och skall nu pröva att koppla in det. Får se om det fungerar!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja, så länge det är layer 2 switchar. http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model

Vad spelar det för roll? Bara för de kan routa så betyder det inte att man måste göra det.

Visa signatur

CCNP