Varför står alla mina diskar och tuggar?

Permalänk
Medlem

Varför står alla mina diskar och tuggar?

Jag har två externa hårddiskar här hemma och två stycken i en NAS på kontoret. Det är olika märken på alla förutom de två i NAS:en. Men alla har ändå en sak gemensamt. De står och tuggar när de inte används. De kan vara knäpptysta i några timmar och sen helt plötsligt börjar de...

ssss.... tuggtuggtugg.... ssss.... tuggtuggtugg.... ssss.... tuggtuggtugg....

Så kan den hålla på i allt ifrån fem minuter till några timmar, innan de tystnar igen. Ibland vaknar de helt utan anledning och börjar genast tugga.

Vad beror detta på? Vad är det diskarna har för sig och finns det någonting kan man göra åt eländet? Jag kan leva med att hårddiskar låter lite när man skriver till dem eller läser ifrån dem. Men varför detta idisslande när de inte används?

Permalänk

Kan ju vara indexeringstjänsten som snurrar.
Edit: Stängs av på Egenskaper för enheten. Sökning av filer går långsammare...

Visa signatur

3DMark 06: 27508 Chassi: NZXT MidiTower Tempest Evo Window Black ° Moderkort: Asus P8P67 Deluxe B3 S-1155 ATX ° Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz ° Kylare: Noctua NH-D14 ° Minne: Corsair 16GB (4x4) DDR3 XMS3 1600MHz ° Systemdisk: OCZ Revodrive X2 PCI-E X4 SSD 100GB ° Disk: Hitachi Deskstar 7K3000 2TB 7200RPM SATA/600 ° Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC SLI ° PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt. Men frågan är om det kan förklara varför min NAS tuggar. Det borde inte finnas någon permanent anslutning mellan någon dator och den. Utan det är bara företagets server som kopplar upp sig emot den varje natt för att säkerhetskopiera filer.