Byta optiska enheten mot en lagringsdisk i laptop

Permalänk
Medlem

Byta optiska enheten mot en lagringsdisk i laptop

Har försökt leta lite information på hur/om man kan byta dvdn mot en extra hdd i min Acer Aspire 5820TG efter ssdn inte är så vidare för lagring..
Finns det någon universal adapter för detta, eller kanske man får tillverka en egen släde och använda en annan strömkabel? Satakabeln är densamma på dvdn men den har en annan strömkontakt.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Rekordmedlem

Att byta den är lätt, finns standardadaptrar, men att montera den snyggt i datorn lär bli värre, men mattejp eller silicon funkar nog, men det är inte snyggt, jag har själv en Compaq med utbytbara enheter och hittar man en "drivebay" så kan man slakta den o lägga i nått annat, men jag har köp med esata och usb3 och gbit nätverk de sista gångerna jag köpt laptops för att kunna koppla på lagring på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.