Allra första DotA tycker jag är "originalet" inom MOBA genre. Att skaparen jobbat på tvåan med VALVE, en av världens bästa spelutgivare/spelutvecklare (HL2, Team Fortress 2, Portal).. kan inte vara en dålig sak.
DotA2 är ÄKTA free to play. Det som kan kosta är bara visuellt, men vad jag vet är LoL inte riktigt på samma sätt (någon som vill fördjupa mig?). DotA2 Har bättre grafik. LoL är taskigt enkel och för färgglad för mitt tycke. Gillar UI i DotA2 bättre, men det är väl en smaksak. DotA2 känns mer responsivt på något sätt tycker jag.
Rent tävlingsmässigt vet jag inte hur "stora" båda spelen är. Jag vet att LoL dominerar i Sydkorea och har stora prispengar, men vad jag vet har DotA2 det också.
Vad gäller matchmaking så tror jag LoL har det, men inte Dota2, åtminstone har man ingen "rating" som jag vet att man har i LoL. Fast DotA2 har nog en "osynlig" matchmakingsystem ändå.
Människorna i båda spelen är lika bad manner och lika hetsiga, så då är vi lika på den punkten.. vad gäller väntetider för att spela samt hur "straffen" är för LoL vet jag inte, jag vet att i DotA2 att man blir placerad i en annan pool om man lämnar ett spel eller blir reported. Ännu en gång kan väl någon ta och förklara detta för mig.
Min slutsats är att DotA2 är bättre, men om LoL levererar i de punkter som jag inte vet om så kan jag komma att ändra mig. Men för mig handlar det om prioriteringar, och jag prioriterar GAMEPLAY och GRAFIK framför allt annat! En progamer kanske skiter i grafikken och satsar på det som har störst following...
GAMEPLAY
GRAFIK
FOLLOWING/PRIZEPOOL
MÄNNISKORNA
MATCHMAKING
STRAFFSYSTEM
De köp du kan göra i lol är också bara visuella, vissa köper IP boosts och såna saker för att kunna ha råd med runor snabbare men de flesta som har kört ett tag bryr sig inte ett smack om såna saker.
I lol kan du också bli bannad för dåligt beteende.
Jag har faktiskt ingen koll på vilket spel som har störst following men på t ex twitch.tv så har ju alltid lol mer publik.