3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Författaren till boken The Legacy of 3dfx har lyckats lägga vantarna på prototyper av 3dfx osläppta grafikkort Rampage. Följaktligen bjuds det både på bilder och prestandatest.

Under 1990-talet var bolaget 3dfx högaktuellt på grafikkortsmarknaden, där många entusiaster bestyckade sina datorbyggen med företagets grafikkort. Mot slutet av årtiondet fick dock bolaget svårt att konkurrera med Nvidia, inte minst då bolagets satsning på den då aktuella Rampage-serien aldrig riktigt blev verklighet.

Väldigt lite finns kvar från företaget, då marknaden idag domineras av Nvidia och AMD. Men i ett försök att minnas 3dfx och dess betydelse för grafikmarknaden hålls en kampanj på Kickstarter för att publicera en bok om bolagets historia. Nu har DSOGaming fått ta sig en smygtitt via författaren Martin Gamero Prieto.

3dfx rampage.jpg
3dfx dongle.jpg

Prieto har nämligen fått tillgång till två Rampage-prototyper direkt från 3dfx utvecklingslabb, via kollegan Oscar Barea, där smygtitten innehåller både bilder och speltester. På menyn står Unreal Tournament, 3DMark 2001 och Max Payne, vilka kan köras på de gamla korten genom en specialgjord drivrutin.

Nämnvärt är att det kräver en särskild adapter då grafikkortens färgrendering innehåller fel, men i övrigt ger de en spelbar bildfrekvens i åtminstone Unreal Tournament. En av huvudattraktionerna med 3dfx grafikkort var bolagets eget grafikgränssnitt Glide, vilket gav en påtaglig prestandaökning i spel kontra Microsofts Direct3D, något som kan ses tydligt på bilderna.

3dfx unreal.jpg
3dfx 3dmark result.jpg
3dfx 3dmark.jpg
3dfx 3dmark result.jpg

Orsaken var att 3dfx brutit ned OpenGL till de mest nödvändiga beståndsdelarna, så att grafikgränssnittet kunde integreras direkt i grafikkortens kisel. Därav kunde anrop göras direkt till grafikhårdvaran, vilket resulterade i högre prestanda. 3dfx Rampage lyckas med Glide aktiverat uppnå cirka 29 FPS i Unreal Tournament, att jämföra med 7 FPS om DirectX används.

I 3DMark 2001 gäller istället totalt 458 poäng, och bilderna skvallrar om att det rör sig om ett bildspel av rang med enbart 2 FPS. Huruvida det beror på hårdvaran eller tveksamt optimerade drivrutiner är svårt att sia om, då produkterna aldrig nådde marknaden eller färdigställdes helt. Boken The Legacy of 3dfx som behandlar bolagets historia finns på Kickstarter nu, och har hittills nått 63 procent av målet.

Läs mer om 3dfx:

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

Skicka en rättelse
90

Galleriet: Drickaback blir chassi i bygget The Red One

I sitt galleri från 2010 visar proffsmoddaren "C4B12" sitt bygge The Red One, som är ett kompakt system där en modifierad Coca Cola-back får agera chassi. Läs mer

13

Jonas firar 10 år på CES – vi snackar teknikminnen och tveksamma hotell

Det senaste decenniet har Jonas inlett året genom att packa väskan och resa till Las Vegas. Under årets CES passar vi på att prata om vad som förändrats – och vad som är sig likt. Läs mer

49

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning. Läs mer

84

Över 20 miljoner lösenord hittar ut på webben efter rekordstor läcka

En säkerhetsforskare rapporterar nu om vad som kallas Collection 1-läckan, vilken innehåller både lösenord och mejladresser till konton från ett stort antal webbplatser. Läs mer

40

Battle royale-läge i Call of Duty: Black Ops 4 gratis att testa

En av de stora nyheterna i Call of Duty: Black Ops 4 är battle royale-läget Blackout, vilket blir gratis att spela mellan 17 och 24 januari. Läs mer

2

Fulkultur om det bästa från 2018

Årets första Fulkultur-avsnitt handlar om det bästa som släppts under de senaste 12 månaderna. Självklart innebär det en lång lista med tips, med såväl film som spel och tv-serier. Läs mer

21

AMD dementerar uppgifter om låg tillgång på Radeon VII

Kort efter rapporter om att Radeon VII ska säljas i begränsad upplaga går AMD ut med att tillräckligt många släpps för att möta efterfrågan, men vill inte tala något om volymer. Läs mer

41

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan ray tracing hittar ut på webben

Uppgifter om modeller i Geforce GTX 1000-serien baserade på arkitekturen Turing styrks ytterligare, då specifikationer för GTX 1660 Ti hittar ut på webben. Läs mer

28

Nvidia: "Geforce GTX 1000-serien slutsåld inom några veckor"

Nvidia arbetar hårt med att ersätta grafikarkitekturen Pascal med Turing. Nu avslöjar Jensen Huang att GTX 1000-serien är helt slutsåld inom loppet av några veckor. Läs mer

47

Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

SweClockers går igenom teknikerna Nvidia G-Sync och AMD Freesync och reder ut frågetecken, såsom vad de egentligen innebär och när de gör någon nytta. Läs mer

38

Far Cry: New Dawn får systemkrav – dubbla Geforce GTX 1080 för 4K UHD i 60 FPS

Med en månad kvar till lanseringen av Far Cry: New Dawn avslöjar Ubisoft systemkraven för speltiteln på PC, vilka avslöjar höga krav på komponenter för att spela i 4K UHD. Läs mer

61

Minnespriserna beräknas sjunka mer än väntat under första kvartalet 2019

Analytiker menar att minnespriserna sjunker mer än väntat under de kommande månaderna, med prissänkningar på upp till 20 procent. Läs mer