Oculus VR är sedan ett förvärv 2014 Facebooks egen plattform för virtuell verklighet (VR). Det körs på deras VR-headset med samma namn, där bland annat Oculus Quest 2 är ett populärt val för VR-intresserade. För tillfället går samtliga VR-headset från Oculus, med undantag för nedlagda Oculus Go, att använda tillsammans med en PC. Den huvudsakliga plattformen och mjukvaran är dock Oculus-plattformen.

Facebook har under senare tid ökat integrationen mot sina existerande plattformar, och bland annat måste nya användare sedan snart ett år tillbaka måste använda ett Facebook-konto för åtkomst. Nu letar Facebook efter fler lösningar för att göra plattformen mer lönsam, där svaret ser ut att bli reklam. Genom sin egen nyhetskanal meddelar de att de inleder ett första test med annonsering direkt i spel, även betalda sådana. I samarbete med spelstudion Resolution Games blir Blaston först ut. Fler spel uppdateras löpande under testperioden.

Alla annonser genom Oculus ska följa Facebooks riktlinjer för annonsering. Användare ska till exempel kunna gömma specifika annonser helt, mycket likt hur det fungerar på bolagets övriga plattformar. Det framgår däremot inte om användare kan välja bort reklam helt, vilket sannolikt innebär att det inte går, åtminstone inte under testperioden.

The addition of ads on the Oculus Platform doesn’t change our privacy or advertising policies. While testing ads in Oculus apps, Facebook will get new information like whether you interacted with an ad and if so, how—for example, if you clicked on the ad for more information or if you hid the ad.

Oculus policy gällande integritet och annonsering genomgår inte några förändringar. Användardata specifikt för Oculus, likt rörelsedata och bilder från sensorer ska inte användas för riktade annonser eller hanteras annorlunda. Meddelanden och röstchatt ska inte heller påverka. Facebook ämnar samla in användares återkoppling och data kring upplevelsen under testperiodens gång innan de går vidare med en permanent implementering.

Läs mer om VR: