Test: Anno 2070

anno2070.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre spelbara fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdaraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

Anno 2070 drar god nytta av Nvidias upphottade nykomling, som här presterar cirka 20 procent bättre än Geforce GTX 560 Ti. De överklockade korten ökar prestandan ytterligare ett par snäpp, vilket gör att de kan närma sig Geforce GTX 570. SLI-skalningen i Anno 2070 kan anses vara godkänd, något vi inte kan säga om AMD:s Crossfire som inte fungerar överhuvudtaget i denna titel.