Snabbtest: Grafikprestanda i Battlefield 1 Beta

Den öppna betan av Battlefield 1 är i full gång, och så även i SweClockers testlabb. Redaktionen laddar upp med hela tjugo grafikkort för en ordentlig prestandabatalj i titeln.

Efter gårdagens tjuvstart för somliga utvalda är betaversionen av svenska DICE slagfältspangare Battlefield 1 de närmaste dagarna helt öppen för allmänheten. SweClockers redaktion har redan hunnit med att ställa rivalerna Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480 mot varandra, i en jämförelse som inkluderar samtliga detaljnivåer i tre olika upplösningar samt både DirectX 11 och 12-lägena.

Snabbtest: Battlefield 1 Beta i DirectX 11 och DirectX 12

Idag följer vi upp med ytterligare tester, där hela 20 olika grafikkort från både AMD och Nvidia prestandatestas under full batalj på kartan Sinai Desert.

BF1-13.jpg

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 380X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 380 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 290X (Ü) (4 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX Titan X (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 250 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 AU Professional 64-bit

Precis som tidigare används SweClockers Vinterdator 2015 som plattform för dagens tester, där dess fyrkärniga Skylake-processor har överklockats till 4,2 GHz. Själva mätningarna sker på kartan Sinai Desert under spelläget "Conquest", där mjukvaran Fraps används för att plocka upp bildfrekvensen från två separata körningar på tre minuter vardera – totalt sex minuter.

Då vi under gårdagen inte kunde notera några direkta prestandavinster genom spelets DirectX 12-läge väljer vi denna gång att fokusera på det betydligt jämnare gränssnittet DirectX 11. Vi hoppas kunna återvända Battlefield 1 och DirectX 12 för ytterligare prestandaundersökningar när spelet släpps skarpt senare i oktober.

Drivrutinsmässigt används den senaste versionen från respektive tillverkare. Detta innebär Geforce Drivers 372.70 WHQL för Nvidia samt Radeon Software 16.8.2 Hotfix för AMD. Då den dynamiska naturen hos spelets flerspelarläge kräver flera genomkörningar under förhållandevis långa perioder för att få konsekventa resultat väljer vi att begränsa oss till upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar under "Ultra".

Sist men inte minst, inställningen Resolution Scale lämnas på det förinställda värdet runt 42 procent. Det innebär i korthet förväntat beteende där vald upplösning används, gränssnittet i spelet visar helt enkelt fel information.

DICE har gjort ett bra jobb med att optimera Battlefield 1 för både färsk och något äldre hårdvara. Övre halvan av fältet klarar av att hålla sig över det gyllene 60 fps-strecket, trots en förhållandevis hög upplösning och detaljreglaget i taket. Den som önskar att ligga stabilt över 60 bilder per sekund behöver dock vända sig till något av Nvidias nya Pascal-kort i den högre skolan, där både Geforce GTX 1080 och 1070, samt inte minst Titan X erbjuder en riktigt silkeslen upplevelse.

I mitten av diagrammet återfinns det gröna lagets färska mellanklassare Geforce GTX 1060, som här utpresterar sin närmaste konkurrent Radeon RX 480 med 12 procent högre prestanda. Sett till föregående generations kort står sig dock AMD starkt mot Nvidia, där exempelvis Radeon R9 390X presterar likvärdigt med Geforce GTX 980 samtidigt som det nuvarande flaggskeppet Radeon R9 Fury X står sig bra mot Geforce GTX 980 Ti.

BF1-1.jpg

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med de rivaliserande grafikkorten Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060 vid kvalitet Ultra och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 120 sekunder vid högre 1440p, även där med kvalitet Ultra.

battlefield_1_cpu.png

Battlefield 1 utnyttjar samtliga av processorns trådar effektivt, där i synnerhet det Nvidia-baserade grafikkortet Geforce GTX 1060 ligger nästan i taket för processoranvändning. Intressant nog tycks vi inte slå i någon självklar flaskhals, utan även kraftfullare grafikkort fortsätter att vinna prestanda.

De uppmätta renderingstiderna uppvisar en jämn och fin kurva för Nvidias Geforce GTX 1060, utan några spikar att tala om. AMD:s Radeon RX 480 ligger även det förhållandevis jämnt, dock med ett antal uppenbara spikar. De sistnämnda är inte fullt lika illa som de representeras i grafen, men flytet är ändå något sämre än Nvidias dito.

Sammanfattande tankar

Även om det fortfarande rör sig om en beta ger de ovanstående prestandamätningarna en ganska bra fingervisning hur dagens grafikhårdvara kan komma att prestera i Battlefield 1 när det lanseras senare i höst. Spelet känns redan nu förhållandevis väloptimerat och användare med någorlunda fräscha grafikkort kommer utan problem att kunna vrida upp inställningarna en bra bit med bibehållen hög bildfrekvens.

Siffrorna från dagens test påminner till en viss del om de vi såg hos Star Wars: Battlefront, vilket inte är helt konstigt då både utvecklaren och grafikmotorn är densamma för båda titlarna. Rent visuellt delar Battlefield 1 många av de kvalitéer som imponerade oss från Battlefront, med bland annat riktigt snygg och nästintill fotorealisk bergsterräng. Dock kanske just Sinai Desert som karta inte är det bästa och roligaste sceneriet för att demonstrera titelns imponerande grafik.

Sist men inte minst valde vi, som tidigare nämnts, att avvakta med ordentliga DirectX 12-tester tills titeln släpps skarpt. Våra tidiga mätningar pekar dessvärre på negativ prestandapåverkan, och vi hoppas verkligen att gränssnittet kan komma att poleras framöver.

Live – Battlefield 1 med Geeks Gaming!

Spelgänget hos Geeks Gaming laddar bössorna även under onsdagen. Häng med i direktsändningen på Twitch och passa på att ställa frågor om spelet.

Kommentarer till artikeln

104 debattinlägg

Skicka en rättelse
39

Presentationstråd för nya och gamla medlemmar

Är du ny i SweClockers gemenskap eller en gammal räv från den blå tiden? In i forumet och skriv om dig själv i den officiella presentationstråden! Läs mer

9

Sigil är John Romeros nya spel – gratismodd till Doom från 1993

I samband med att Doom fyller 25 år avtäcker John Romero sitt nya spel Sigil, som är en gratismodd till originalet från 1993. Läs mer

Corsair säljer trådlös spelmus till rabatterat pris och tävlar ut mekaniskt tangentbord

Bakom julkalenderns elfte lucka återfinns en trådlös spelmus från Corsair, vilken bjuder på 24 timmars batteritid, Bluetooth och en optisk sensor god för 16 000 DPI. Dessutom står ett ljuddämpat mekaniskt tangentbord på menyn i dagens tävling! Läs mer

17

Google Plus läggs ned i förtid efter läcka som drabbat över 50 miljoner användare

Ytterligare en läcka har drabbat Googles sociala nätverk Google Plus. På grund av det väljer nu bolaget att lägga ned tjänsten fyra månader tidigare än planerat. Läs mer

17

SweClockers bygger dator i Streamhjälpen klockan 10:00

För den som föredrar 144 timmar av TV- och datorspel framför musik är Webhallens Streamhjälpen nu i full gång. Idag intar SweClockers buren för att bygga en dator som ska auktioneras ut. Läs mer

189

Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

I svallvågorna av markköp i svenska städer, åtta byggnader, ett nytecknat avtal med Postnord och rekryteringar inför en Sverige-etablering kallar Amazon till presskonferens onsdag morgon. Läs mer

76

Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med senaste uppdateringen

Den nylanserade uppdateringen till Battlefield V påstås ge markanta prestandaförbättringar när spelet körs med ray tracing. Redaktionen sparkar igång testriggen för ett snabbtest. Läs mer

20

Thermaltake introducerar RGB-höljen för primärminnen

Thermaltake fortsätter satsa på RGB-bestyckade produkter, och deras senaste tillskott är paket med höljen som fästs på primärminnesmoduler som saknar denna typ av belysning. Läs mer

19

Datormusen fyller 50 år

Den 9 december 1968 visades en prototyp av den första datormusen för allmänheten, vilket innebär att den nu firar 50 år. Läs mer

20

AMD varumärkesskyddar Vega på 7 nanometer – kan heta Vega II

En varumärkesansökan från AMD skvallrar om en ny logotyp för Vega på 7 nanometer. Samtidigt framgår vad som kan komma att bli dess officiella namn. Läs mer

52

Corsair lanserar fejkade minnsemoduler med RGB-belysning

För den som vill få till ett estetiskt tilltalande bygge utan att betala stora summor pengar lanserar Corsair ett alternativ, i form av paket med två fejkade minnesmoduler. Läs mer

39

Intel: "7 nanometer utvecklas separat från 10 nanometer – följer schemat"

Trots svårigheter att lansera processorer på bred front med tekniken 10 nanometer menar Intel att arbetet på uppföljaren 7 nanometer fortlöper. Läs mer