Test: Speltester (DX12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt sex olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

Över till DirectX 12 och upplösningen 1080p, där det inte bjuds på några direkta överraskningar. Gigabyte RTX 2080 Gaming OC tar position på ungefär samma nivå som Nvidias Founders Edition. Ibland ligger det lite bakom och ibland lite ovanför i tabellerna.

I upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar tycks Gigabyte RTX 2080-kort kunna sträcka lite mer på benen klockfrekvensmässigt, något som gör att modellen kan ta en marginal vinst över resterande RTX 2080-modeller i majoriteten av testerna.

Sista anhalten vid 4K UHD och Gigabytes RTX 2080 Gaming OC tar position tillsammans med Nvidias Founders Edition i merparten av fallen samtidigt som det finns vissa avstickare där modellen presterar marginellt bättre.