Test: Speltester (DX11)

Givetvis har kortet körts i SweClockers spelsvit för att ge en mer realistisk bild av modellens prestanda. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt tio olika DirectX 11-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Med prestandasiffrorna i hand från de renodlade speltesterna börjar vi med att kika närmare på upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Geforce RTX 2070 lägger sig i samtliga fall ovanför Geforce GTX 1080 i tabellen, men prestandamarginalerna skiljer mellan olika titlar.

I fallen The Division, Far Cry 5 och Destiny 2 är det förhållandevis små skillnader som presenteras, där prestandavinsten ligger kring 5 till 6 procent ovanför GTX 1080. Störst vinst syns i Assassin's Creed: Origins, Deus Ex: Mankind Divided och Warhammer: Vermintide 2, i vilka det nya RTX-korten uppvisar mellan 11 och 12 procent högre bildfrekvens än Geforce GTX 1080.

När upplösningen ställs upp till 2 560 × 1 440 pixlar kan Geforce RTX 2070 sträcka ytterligare på benen och öka sitt försprång mot Geforce GTX 1080. The Division, Assassin's Creed, Deus Ex och Warhammer: Vermintide 2 är några av titlarna där nykomlingen presterar bäst med mellan 12 och 14 procent högre resultat än GTX 1080.

Bland de mindre lyckade titlarna ur en prestandasynpunkt syns Destiny 2 och Rise of the Tomb Raider, där det nya RTX-kortet för nöja sig med en prestandavinst på mellan 6 och 7 procent över Geforce GTX 1080.

Sista anhalten vid 4K UHD och prestandamarginalerna ökar ytterligare för Geforce RTX 2070 när det ställs mot Geforce GTX 1080. Bland utstickarna syns The Division och Assassin's Creed, där prestandavinsten ligger mellan 18 och 20 procent till RTX 2070-kortets fördel.

Bland titlarna med mindre försprång syns Destiny 2, Rise of the Tomb Raider och Total War: Warhammer II, i vilka RTX-kortet ligger sig mellan 8 och 10 procent ovanför Geforce GTX 1080.