MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070!

Temperatur, ljudnivå och effektmätning

Förutom ren prestanda är även andra aspekter intressanta när ett grafikkort ska väljas ut. Bland dessa finns även temperaturer, ljudnivå och strömförbrukning, tre tätt sammanbundna parametrar som kan fälla avgörandet vid köptillfället.

Temperatur och ljudnivå

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö ger svårtolkade värden som ofta inte speglar verkligheten. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i ett Fractal Design Arc, vilket öppnar upp för mer realistiska mätningar.

Ljudnivåerna fångas på cirka 14 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan överdriven isolering eller avancerad testutrustning.

IMG_6724.jpg

Chassit är bestyckat med två fläktar på 140 millimeter, en i framkant och en i bakkant alternativt toppen, och är helt förslutet med båda sidopanelerna monterade. Nätdelen är tysta Be Quiet Dark Power Pro 10 850 W, lagring en ensam SSD-enhet och processorn är passivt kyld med Zalman FX100 Cube.

För att belasta systemet används testdelen av spelet Metro: Last Light Redux i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar, vilken får rulla oavbrutet under cirka 30 minuter. Bakgrundsbruset i rummet ligger på 35 dBA och temperaturen på 22 °C.

Utrustad med en enorm kylare och lika stort kretskort har MSI RTX 2070 Armor inga problem att kyla grafikkretsen under huven. Under belastning hamnar temperaturen på en bekvämlig 66 grader, där temperaturen i vila är något mer imponerande. Trots att kylaren är semi-passiv landar temperaturen på 36 grader som annars bara uppnås med hjälp av en fläkt även vid vila.

Kylarlösningen fortsätter att imponera med blickarna mot ljudnivån som under belastning hamnar precis över 40 dBA, och tar en bekväm ledning över resterande kort i listan. Som tidigare nämnt är kortet belönat med semi-passiv kylning och låter därmed inget vid vila.

Klockfrekvens under belastning

Klockfrekvensen hos moderna grafikkort i Geforce- och Radeon-familjerna styrs av en rad olika parametrar, bland annat effektåtgång, belastning och temperatur. Omgivande miljö, till exempel ventilation i datorlådan, kan därför påverka prestandan.

SweClockers loggar grafikkortens klockfrekvenser under en halvtimmes session i Unigine Superposition med uppskruvade inställningar och systemet monterat i en datorlåda – exakt samma scenario som för ljud- och temperaturtesterna. Grafen representerar de sista 60 sekunderna.

När siffrorna sammanställs håller kortet bra nivå i både referensutförandet och med strömbudget uppvridet till maximala 114 procent. I referensutförande svajar frekvenserna helt klart lite mer, men lyckligtvis handlar det bara handlar om drygt 50 MHz som mest. Med högre strömbudget ligger klockfrekvensen spikrakt på 1 800 MHz.

Effektmätning

Strömförbrukning vid spelande är bra att veta av flera olika anledningar. Förutom att det påverkar elräkningen är siffrorna också direkt kopplade till hur mycket värme som utvecklas, vilket i sin tur lägger underlaget för effektiv kylning.

IMG_6375.jpg

SweClockers plockar toppvärden från samtliga speltester och använder dessa för att skapa ett snitt. Förutom det presteras även högsta noterade värdet under hela speltestsviten. Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilket bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet.

Effektmässigt lägger sig Geforce RTX 2070 i MSI:s Armor-version i snitt 25 W ovanför Geforce GTX 1080 under full belastning. Sett till modellens något högre prestanda bör energieffektiviteten ligga på ungefär samma nivå modellerna emellan.

Energieffektivitet

Förutom effekten i sig kan det även vara intressant att väga in aspekten prestanda. För tabellen nedan plockar redaktionen prestandaindex respektive snittvärdet från effektmätningen för respektive grafikkort. Ett schablonavdrag på 80 watt görs från samtliga modeller för att väga upp övriga plattformen.

Resultatet bygger på medelvärden, antaganden samt avrundningar och blir därmed inte exakt. Presentationen ger dock möjlighet att mellan tummen och pekfingret få en uppfattning om hur energieffektiva olika grafikkort är.

Precis som vi uppskattade tidigare är energieffektiviteten i princip oförändrad när Geforce RTX 2070 ställt mot Geforce GTX 1080. Detta är även i linje med tidigare tester där arkitekturen Turing ställs mot Pascal med liknande resultat.

Skicka en rättelse
10

AMD Radeon RX 5600 XT prestandatestas i trimmat utförande

Uppgifterna om att AMD höjer Radeon RX 5600 XT-prestandan inför lansering ser ut att stämma, och nu skymtas kortet i databasen för 3DMark-sviten. Läs mer

254

Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Med Microsofts byte till Chromium i Edge handlar veckans fråga om vilken webbläsare SweClockers medlemmar använder. Läs mer

61

Quiz: Hur bra koll har du på året 2010?

Med det nya årtiondet igång är det dags att testa hur väl SweClockers medlemmar minns starten på det förra. Hur mycket minns du från 2010? Läs mer

67

SweClockers firar nya funktioner i Marknad med fri annonsering helgen ut

Team Teknik ger SweClockers Marknad kärlek. I samband med nya funktioner ber vi om feedback och bjuder på annonsering! Läs mer

58

AMD trimmar Radeon RX 5600 XT för att möta Nvidias prissänkning

Efter en prissänkning av Geforce RTX 2060 kontrar AMD med att skruva upp prestandan på osläppta Radeon RX 5600 XT. Läs mer

14

Retrospelarens dröm i OSSC Pro

Medlemmen @Grukk går igenom den nyligen avtäckta retrospelkonverteraren OSSC Pro, som får uppgraderad FPGA-krets och enkelt kan växla mellan olika spelkonsoler. Läs mer

51

Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Rykteskvarnen fortsätter kring Horizon: Zero Dawn, där Sony väntas göra en kursändring och börja släppa spel till PC/Windows. Läs mer

22

Larian Studios lockar om Baldur's Gate III

I en kort video avslöjar Larian Studios att nytt innehåll från Baldur's Gate III avtäcks i slutet av februari. Läs mer

26

Google Stadia får 120 nya spel under 2020

Efter en något skakig lansering planerar Google att sjösätta en mängd nya titlar under 2020, med tio tidsexklusiva spel Läs mer

25

Intel avslöjar Xe-arkitekturen på GDC 2020

Spelutvecklarkonferensen GDC blir premiär för en detaljerad genomgång av tekniken bakom Intels kommande Xe-grafikkort. Läs mer

5

Blodstänkt Fractal Design-chassi i GTFO-tema vinner datorbyggarpaket

En vinnare i Fractal Designs GTFO-tävling kammar hem ett komplett datorbyggarpaket och spelkoder för den svenskutvecklade titeln. Läs mer

23

Xbox Console Streaming tillgängligt i Sverige

Svenska användare kan nu strömma spel från Xbox One-konsoler till telefonen via funktionen Xbox Console Streaming. Läs mer