SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar tio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Total War: Warhammer II samt Warhammer: Vermintide 2. Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

När vi samlar alla spel i ett index i upplösningen 1080p och grafikgränssnittet DirectX 11 står det klart att Geforce RTX 2070 är ett något snabbare grafikkort än Geforce GTX 1080. Modellen presterar i snitt 8 procent bättre än den sistnämnda modellen vid denna upplösning.

Högre upplösning ger som vi sett tidigare mer prestandamarginaler till RTX 2070-kortets fördel. Nykomlingen presterar här 11 procent bättre än Geforce GTX 1080 i de DirectX 11-baserade titlarna vid upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

Vid 4K UHD ökar prestandaövertaget ytterligare en gång för det nya RTX-kortet. Modellen presterar nu i snitt 13 procent bättre än Geforce GTX 1080.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar sex olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Warhammer: Vermintide 2 samt Civilization VI. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

Som vi såg när prestandan från de individuella spelen analyserades med grafikgränssnittet DirectX 12 tappar Geforce RTX 2070 mark. Detta syns även tydligt i vårt index vid upplösningen 1080p, där nykomlingen i snitt endast presterar 5 procent bättre än Geforce GTX 1080.

Det ser något bättre ut när vi tar steget till 2 560 × 1 440 pixlar, men dock sämre än motsvarande läge i DirectX 11. I snitt presterar Geforce RTX 2070 ungefär 8 procent bättre än Geforce GTX 1080.

Vid den högsta testade upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar är mycket sig likt från 1440p. Geforce RTX 2070 lägger sig i snitt 8 procent ovanför Geforce GTX 1080 – vilket kan jämföras mot en fördel på 13 procent mellan de båda korten i DirectX 11.

När vi sammanfattar samtliga upplösningar och grafikgränssnitt i ett enda index ser vi hur Geforce RTX 2070 presterar i snitt 9 procent bättre än Geforce GTX 1080.