SSD full utan att vara full?

Permalänk
Medlem

SSD full utan att vara full?

Hej märkte idag att min 80 GB INTEL X25 G2 disk visas som nästan full. Har haft Windows 7 installerat sedan 3 mån tillbaka. Disken har sedan starten haft ca 42gb använt, har inte lagt till något på länge. Och detta har inte varit något problem.

Men av någon anledning disken idag fyllts upp till nästan max, har inte laddat ner/installerat något. Konstiga är dock detta:

http://i41.tinypic.com/nl8wts.jpg

disken visas som nästan full av windows under den här datorn men högerklickar man och kolla diskplatsen eller kör mitt externa app så visar den en helt annan storlek. Växlingsffilen är inbakad samt systemåterställnig tar 3 gb utrymme just nu

Vad göra

Inlägget redigerat av GAPa. Jag gjorde om bilden till en länk eftersom den var så bred att den förstörde forumets utseende.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra Intel toolbox?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

japp, för första gågn dök det upp ett meddelande om VSS(volume shadow copy) not activate or disabled. Kollade tjänster och den är på?

Permalänk
Medlem

Har du provat stänga av och ta bort alla återställningspunkter?

Permalänk
Medlem

jaop som jag skerv, kollad nu också genom att start upp mot windows cd och kolla hddn där och samma info om nästan full disk där. Förstår inget just nu, nån med hjälp?

Permalänk

Du kanske har mycket ram, dvs en stor swapfil & hiberfil i rooten på systemdisken? Stäng gärna av hiber-skräpet på stationär dator: powercfg -h off

Systemåterställning brukar jag också stänga av, tar massa gb i onödan och när windows blivit korrupt bör man ju ändå ominstallera.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Medlem

: powercfg -h off rensade jag bort vid installation av win7, gjorde det nu igen men ingen förändring. Swapfilen är på 6gb och finns inkl i de 40 gb som i verkligheten används.

Permalänk
Medlem

någon med koll, bump

Permalänk
Medlem

Gå in på mappalternativ i kontrollpanelen och ta
"Visa Dolda Filer och Mappar" och bocka bort
"Dölj skyddade operativsystemsfiler"
under fliken visning, och se om det ligger någon dold fil.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABEIDO
någon med koll, bump

Notera att bumpning enligt § 4 i http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s= är förbjudet. Den här gången låser jag inte din tråd på grund av detta, men undvik bumpning i fortsättningen för att dina trådar inte ska bli låsta.

Permalänk
Medlem

förresten någon som har haft problem med detta mer hårdvarumssigt sett. Typ att disken räknar fel på nått sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABEIDO
förresten någon som har haft problem med detta mer hårdvarumssigt sett. Typ att disken räknar fel på nått sätt.

Jag har haft det. Hade fått en 400gb's extern hdd. Kopplade in den och gjorde backup på det viktiga( Det tog upp ca 100gb). Och då var disken full enligt windows. Formaterade disken och sen dess har det funkat utan problem.

Permalänk
Medlem

ja det känns som ett likanade problem, får väl ta och formatera men funka ska det