Permalänk
Slaget: Team SweC

Datorn hänger sig nattetid

Har ett litet problem med datorn. Jag sitter rätt mycket vid datorn och när jag sitter vid datorn har jag aldrig problem med den. Men när jag går och lägger mig, stänger jag endast av skärmen och låter allt stå på som vanligt och när jag vaknar och sätter på skärmen så är det bara svart.. Datorn är igång och musen lyser men tangentbordet svarar inte..

Någon som vet vad felet kan vara? Jag har stäng av energisparlägen osv för allt, så det är inte problemet.

I morse gick jag å la mig runt 07.30, runt 12.00 så händer något med datorn eftersom jag loggades av på IRC och vid 14.00 steg jag upp och satte igång datorn (fick reboota).

Den enda skillnaden jag kan komma på är att jag inte rör mus/tangentbord på nätterna och jag öppnar balkongdörren så rummet kyls ner lite och nån gång mellan 10-12 så stängde jag dörren (det blir inte minusgrader).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Kolla om du har viloläge aktiverat, i så fall kan det vara det som strular.

MVH Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Kolla om du har viloläge aktiverat, i så fall kan det vara det som strular.

MVH Peter

Energisparläge är väl samma sak som viloläge? Och det är mig veterligen redan avstängt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem

Mitt tips är: stäng av datorn medans du sover. Din mamma o pappa slipper betala för den dya strömmen och du sover bättre när du inte har en dator som sprider ljud och värme i sovrummet

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re_ras
Mitt tips är: stäng av datorn medans du sover. Din mamma o pappa slipper betala för den dya strömmen och du sover bättre när du inte har en dator som sprider ljud och värme i sovrummet

Bor ensam och datorn är ganska tystlåten

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

ejziponken: Okey Man vet aldrig

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem

Hm.. testa stanna uppe nån natt och se när den hänger sig?

Permalänk
Medlem

Datorn är trött, han vill ju bara sova :<

Permalänk
Medlem

Har du testat trycka på Escape knappen för att starta datorn i vilo läge?
Min dator startar iaf endast när jag trycker på Escape.
Alt. kolla så att inte heller hård disken stängs av när datorn går i vilo läge.

Permalänk

Vem raderade mitt inlägg? Det var ju bara ett skämt... Tror nog nån är på dåligt humör idag

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Skratta? hmm jo Haha
Skämtåsido
Du har ställt in datan att tillåta koppla ner vissa enheter för å spara ström.
Liknande som viloläge, men svårt å "väcka" om du inte har nån enhet som svarar?!
Enhetshanteraren, in å checka alla enheter som du INTE vill sova.
Du kan också testa med å dra in/ut usb, vilket ska då väckas, såvida inte själva usb krets är satt på vilo läge å.

Nåväl, enhetshanteraren, där har du ditt svar iallfall

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.