Permalänk
Medlem

Bedömning av optik

Vad säger ni om dessa objektiv? Är det bara sopor, eller duger det tillsvidare.
Eller kan ni rekommendera något annat för en tusenlapp (per objektiv).
Ska passa på Canon.

Tamron AF28-80MM F/3.5-5.6 Aspherical lens for Canon AF

Canon EF 50mm f/1.8 II

Permalänk
Medlem

Vet inte hur zoomen är men EF 50 1.8 är bra.
Du får lägga rejält med pengar för att hitta en zoom som matchar den i bildkvalitet, och ingen zoom kommer i närheten av ljusstyrkan.
Det negativa är att den är extremt plastig, och om du har en digital kamera med 1.6x cropp så blir den lite "lång" (för mycket tele) för normalt användande ,tycker jag, men funkar perfekt som porträtt glugg, på ett analogt hus är den däremot alldeles lagom.

Skulle säga att inte ha en fast 50mm glugg om man använder en analog kamera eller en ful sensor digital är oförlåtligt med tanke på vad 50 1.8 kostar. Och den är absolut ett bra komplement om man har en digital kamera med liten sensor.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

50 1.8 är ju typ en no-brainer att skaffa. För det priset är det en riktigt bra. Som ungefär alla som någonsin sagt något om den säger så är den ljusstark och bra som porträttobjektiv. Inga helfigurer dock, skulle jag nog säga. Sedan beror det väl på om man tycker om pentagonal bokeh eller inte, den levererar hur som helst en hel del av den varan. här är t.ex. en jämförelse mellan 1.8:an och den dyrare 1.4:an. Till stor del smaksak, antar jag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."