Permalänk
Medlem

Era tankar om denna dator(Spel)

Hej,

Är ute efter en ny dator för ändamålet spel! Budgeten ligger runt 6k utan os.
Spelen är dock inga värstingar, men vill kunna spela Aion(mmo) på höga settings. Blir väl även en del strategi också.

Har kikat runt lite på att bygga en dator själv, men då det är en jäkla djungel och jag har tummen mitt i handen så är ju nu inne på ett färdigt paket. Självklart kan ju någon övertala mig att bygga själv:)

Står väl främst mellan två alternativ :

Gamer Radeon HD5770 Edition - Quad-core | Stockholm | Blocket

Inet Taurus Value Gamer - Inet.se

Nu får ni gärna ösa på med synpunkter!:)

Permalänk
Medlem

Första alternativet är klart bäst, men väldigt osäker på nätdelen den har. Kan vara ren dynga!? Dock är priset oslagbart, för det du får och du får inte bättre grejer...även om du plockar ihop datorn själv!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Ingår det något OS med datorn från Blocket? Framstår inte så tydligt om det gör det elr inte.

EDIT: Behöver du OS om du nu skulle vilja bygga ihop en dator?

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibebe:

Hej,

Är ute efter en ny dator för ändamålet spel! Budgeten ligger runt 6k utan os.
Spelen är dock inga värstingar, men vill kunna spela Aion(mmo) på höga settings. Blir väl även en del strategi också.

Har kikat runt lite på att bygga en dator själv, men då det är en jäkla djungel och jag har tummen mitt i handen så är ju nu inne på ett färdigt paket. Självklart kan ju någon övertala mig att bygga själv:)

Står väl främst mellan två alternativ :

Gamer Radeon HD5770 Edition - Quad-core | Stockholm | Blocket

Inet Taurus Value Gamer - Inet.se

Nu får ni gärna ösa på med synpunkter!:)

Jag tycker Great tech verkar som ett skumt gäng. Det ser ut som deras tidiga omdömen på prisjakt prisjakt är fabricerade. Great Tech - Omdömen, statistik och information

Datorn verkar vara lite för billig för att vara sant med tanke på att den är färdigmonterad. Konstigt att de inte skriver vilket moderkort det handlar om. Nätaggregatet super Silent ska tydligen vara samma som Deer som tydligen ska vara skräp (har googlat lite). 5770 och athlon II 630 är precis vad jag hade rekommenderat om du skulle vilja bygga själv, de är väldigt bra prestanda för priset.

Inets Taurus Value Gamer är inget jag skulle kalla speldator. Men med montering är det svårt att få så mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

ALT1.

Dock utan OS elr montering. Jag tror inte heller att Great Tech har OS för den annonserade datorn. Annars är den löjligt billig.

*Bättre nätagg
*Bättre CPU
*Bättre GFX-kort (tystare och pre-klockat)

Ta ett vanligt 5770 om du vill hamna närmre 6000kr eller ett Integra 400W.

ALT2.

Mer seriös speldator dock "endast" 2GB. Om det skulle behövas mer får du köpa det i framtiden.
Blev ett miditower då jag tror att ett 5830 hade blivit för varmt i ett minitower.

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem

Ja du det var skumma omdömen må jag säga. Kändes som det var samma person som skrivit dom flesta (om inte alla!?)...

Men det står att det finns en fysisk butik i annonsen på Blocket, nån som varit dit och kollat?

Är agget bara skräp (som jag misstänkte), så är det inte värt pengarna. Bättre då att skruva ihop datorn själv, för runt 6000 får man dessa grejer med ett bättre agg!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

På misco. Special erbjudande på processor, grafikkort och chassi, så skynda dig;)

Där har du en snabb dator, och moderkortet stödjer crossfire i duglig hastighet, så när du känner att prestandan inte räcker till längre så köper du ett till hd5770 och kör crossfire (ger prestanda som ett hd5870)!

Glömde dvd-läsare, så det får du lägga till om du ej har det liggandes. Om du kan lägga liiite till så ta ett fractal design 450 w eller 500w nätagg

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en färdigbyggd dator så är blocket-alternativet otroligt mycket bättre än inets sketna skämt-dator. Men jag tycker du ska bygga den själv! Du tjänar 1000kr på det och det är lika lätt som att bygga lego. Grejerna kan bara sitta på ett sätt, och gör du fle så kommer datorn ej gå sönder, utan bara vägra starta tills du gjort rätt.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Zee_13's andra alternativ var det bästa ifall du ej kommer uppgradera senare! Välj det om du vill ha bästa möjliga för stunden, eller välj mitt om du vill kunna uppgradera senare. ett hd5830 ligger väl mellan hd5770 och hd5770 crossfire i prestanda, något under.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyckte att första alternativets chassi värkade vara ren skit, men det är väll inte min sak att bestämma

Permalänk
Medlem

Halloj! Nu har jag beställt delarna:) Fick bli Zee´s andra alternativ.
Tror det kommer bli en riktigt fet burk(bara jag lyckas montera ihop den)

Sen får jag köpa till 2 gb minne om det behövs. I princip kör jag endast spel, och ingen multitasking.
Kanske blir lite problem med Windows 7 64 bit?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av kibebe:

Halloj! Nu har jag beställt delarna:) Fick bli Zee´s andra alternativ.
Tror det kommer bli en riktigt fet burk(bara jag lyckas montera ihop den)

Sen får jag köpa till 2 gb minne om det behövs. I princip kör jag endast spel, och ingen multitasking.
Kanske blir lite problem med Windows 7 64 bit?

Tack för all hjälp!

Om du bara ska ha 2 gb minne så är inte 64 bit något bra alternativ, under 4gb minne så använd 32 bit. Då 64 klarar mer minne, men tar också upp mer minne. Rätta mig om jag har fel.