Permalänk

Dyrt på Beg. marknaden?

Tycker det är väldigt höga priser på begagnat marknaden. Har det alltid sett ut så här?

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Vilken marknad menar du? Datormarknaden? Det är rätt mycket skojare som lägger ut annonser bara för att "testa" om någon hugger på det. Datordelar kan man i stort sett räkna 50% av nypris.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Vilken marknad menar du? Datormarknaden? Det är rätt mycket skojare som lägger ut annonser bara för att "testa" om någon hugger på det. Datordelar kan man i stort sett räkna 50% av nypris.

Ja, duvet, blocket osv. Känns inte direkt motiverat med bla. ett 295 kort för 3700kr som jag såg häromdagen.

Eller denna

Ny Dator | Kalmar | Blocket

Ser förövrigt ut som ett råttbo.

Värsting DATOR TITTA HIT spel dator | Södermanland | Blocket

5år gammal dator?

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Ja, duvet, blocket osv. Känns inte direkt motiverat med bla. ett 295 kort för 3700kr som jag såg häromdagen.

Eller denna

Ny Dator | Kalmar | Blocket

Ser förövrigt ut som ett råttbo.

jag tycker det är sjuukt, hur folk håller på, ett "snyggt" chassi då är datorn hyper! jag har också set fler sådana där jag skrev till en han skulle ha runt 16k jag plockade ihop ett likadan setup på Inet.se och skickade till han det jag plockade ihop var bättre om inte hans delar fanns det slutade ilf på 7k ink cd läsare, ingen hyper dator exakt

fick aldrig något svar dok,

ja du den andra du länkade är ju värst! hoppas bara ingen idiot går påt.

Permalänk
Medlem

Finns många skruvade priser på beg marknaden.

GeForce 8800 GTS 640mb | Stockholm | Blocket

8800 GTS 640 för 1200kr ? Det blir saxxat av ett 5670 eller 4770 för ca 600-700kr nypris.

Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX GOLD | Skåne | Blocket

GTX 275 för 2500kr... otroligt..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av svat:

jag tycker det är sjuukt, hur folk håller på, ett "snyggt" chassi då är datorn hyper! jag har också set fler sådana där jag skrev till en han skulle ha runt 16k jag plockade ihop ett likadan setup på Inet.se och skickade till han det jag plockade ihop var bättre om inte hans delar fanns det slutade ilf på 7k ink cd läsare, ingen hyper dator exakt

fick aldrig något svar dok,

hehe

Mailade han med 295:an och sa att han skulle höra av sig om han går under 2k, men han sa att han hellre la kortet i en låda.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk

Dator / Speldator / Komplett dator | Kalmar | Blocket

TOTALT Nypris 18 Maj 2010 = ca: 15.600kr

Hoppas ingen blir lurad av denna annonsen...

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk

Prisjakt.se som sabbar eller? Har ju kvar gamla komponenter med nypriser.

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Prisjakt.se som sabbar eller? Har ju kvar gamla komponenter med nypriser.

Det samt att vissa utgående produkter kan ligga kvar hos mindre butiker. Råkade luras själv en gång. Min hårddisk kostade 1500 kr enligt prisjakt. Men kollade senare historiken och såg att den såldes för runt 600 spänn innan den utgick från de större leverantörerna.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa begagnat så gör man det här på marknaden, annonsörerna på blocket verkar inte riktigt ha någon uppfattning om vad saker är värda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

I princip så är priserna omotiverat höga på andrahandsmarknaden. Elektronik köper du med fördel nytt och säljer när du vill uppgradera.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Vissa fattar inte att 15-25% av värdet försvinner så fort du tagit varan ur butiken.
Med dagens andrahandspriser så är det oftast billigare att köpa nytt eftersom man då vet till 100% att man inte blir blåst samt att man får en garanti på produkten.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på denna från bestofblocket. Stämmer ju rätt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nått jag har tänkt på angående våran egna marknad, det är sjukt många som säljer i7 dator med 5870 kort osv som är inköpta för 2-3 månader sen. Tappar folk intresset så snabbt eller har folk helt enkelt för mycket pengar?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Kom att tänka på denna från bestofblocket. Stämmer ju rätt bra faktiskt.

http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_891.jpg

Hahaha, klockren

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

^ Hahaha.

Föredrar att sälja saker på Sweclockers billigare, än dyrare på blocket. Sålde chassi här, 20 nått kille kom och hämtade det, snabb affär. Sålde Skärm på blocket. Snackade 20 minuter i telefon med en Finne, som inte hade bestämt sig om han ville köpa den. "Okej, men du kan ringa mig när du bestämt dig" "Nej nej, vänta... eeeeh.. fint skick? På elgiganten får man en sån här skärm för det priset". Också försökt ge bort gamla små skit TV apparater på blocket, och fått samtal av folk som har så dålig svenska att jag inte kunde kommunicera med dom.

"TV?!? Blocket!"
"Nä dom är redan reserverade"
"TV?!"
"TV BORTA"
"TV borta?"
"Ja"
"Okej tack tack"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Nått jag har tänkt på angående våran egna marknad, det är sjukt många som säljer i7 dator med 5870 kort osv som är inköpta för 2-3 månader sen. Tappar folk intresset så snabbt eller har folk helt enkelt för mycket pengar?

Gissar på tvärt om. De inser att de har för lite pengar och tvingas därför att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Gissar på tvärt om. De inser att de har för lite pengar och tvingas därför att sälja.

Skrämmande om folk har så dålig koll på sin ekonomi då Är ju inte precis en person som gör så just nu.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Skrämmande om folk har så dålig koll på sin ekonomi då Är ju inte precis en person som gör så just nu.

Vet inte om det är så i just det här fallet. Men det är allt vanligare att folk förköper sig. Läs lite om SMS-lån och kolla på lyxfällan så får du se att det finns folk som inte förstår sig på ekonomi.

Jag använder mig själv av följande teknik: Köp aldrig för mer än vad du har råd. Och ha (om möjligt) lite pengar tillgodo för oförutsedda utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Vet inte om det är så i just det här fallet. Men det är allt vanligare att folk förköper sig. Läs lite om SMS-lån och kolla på lyxfällan så får du se att det finns folk som inte förstår sig på ekonomi.

Jag använder mig själv av följande teknik: Köp aldrig för mer än vad du har råd. Och ha (om möjligt) lite pengar tillgodo för oförutsedda utgifter.

Precis så trodde jag alla resonerade Fast det där med att ha pengar tillgodo varierar ganska kraftigt kan jag tänka mig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Paronfesken:

Dator / Speldator / Komplett dator | Kalmar | Blocket

TOTALT Nypris 18 Maj 2010 = ca: 15.600kr

Hoppas ingen blir lurad av denna annonsen...

Han skriver att hans grafikkort kostar 1600 kr men enligt prisjakt så kostar det minst 5229 kr!!!!!!!!!!! Asus GeForce EN9800GX2/G/2DI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Ja, jag är ironisk! Sorgligt med blocketfolket, jag tror jag har haft en lyckad affär via den skitsiten och jag håller mig helst ifrån den. Dock så kan man ibland finna billiga Kinnarpsstolar och det är inte helt fel (sitter på en 8000 synchrone).

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Köp aldrig för mer än vad du har råd. Och ha (om möjligt) lite pengar tillgodo för oförutsedda utgifter.

Vilken plan!

Hörde någon skrämmande på radion i dag. Jag tror det var 50% av Sveriges befolkning som om de fått en oväntad utgift på 20000:- (per hushåll) skulle få problem ekonomiskt. Synd att grabbarna på lyxfällan ska sluta det verkar som vi har ungefär 5miljoner avsnitt kvar i Sverige som skulle behöv göras.

Ontopic: Tradera>Blocket>Sweclockers Ibland undrar man om man ska börja köpa in produkter för fullpris och bara kränga på Tradera för helt uppenbart har många köpare på tradera inte lärt sig använda prisjakt. Jag sålde några beggade hdar. Jag fick mer för dem begagnade än vad de kostade på prisjakt. Man jag ska inte klaga

Permalänk
Medlem

jadu vissa är bra roliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Vilken plan!

Hörde någon skrämmande på radion i dag. Jag tror det var 50% av Sveriges befolkning som om de fått en oväntad utgift på 20000:- (per hushåll) skulle få problem ekonomiskt. Synd att grabbarna på lyxfällan ska sluta det verkar som vi har ungefär 5miljoner avsnitt kvar i Sverige som skulle behöv göras.

Ontopic: Tradera>Blocket>Sweclockers Ibland undrar man om man ska börja köpa in produkter för fullpris och bara kränga på Tradera för helt uppenbart har många köpare på tradera inte lärt sig använda prisjakt. Jag sålde några beggade hdar. Jag fick mer för dem begagnade än vad de kostade på prisjakt. Man jag ska inte klaga

Är svårt att dra slutsatser utan att veta hur de kommit fram till siffran. Är ju många som är arbetslösa och i många fall så är 20.000 mer än hel månadslön. Så det tycker jag ändå låter rimligt. Om man vänder på det så låter det dessutom riktigt bra. Hela 50% av Sveriges befolkning skulle klara en oväntad utgift på 20.000 kr.

Det där med HDD:a på tradera känner jag igen. Fick för mig att kolla tradera efter en begagnad hdd. Men insåg tiill sist att de såldes till samma pris eller över inet. Dessutom tillkommer frakten. Helt sjukt.

Men när jag sålde min dator på tradera så var det inte många bud däremot. Sämre datorer såldes betydligt dyrare. Åter igen, SJUKT! Kanske är någon traderahemlighet jag måste lära mig...

Permalänk

Hittade en annons på blocket: Xbox elite 120 gb | Skåne | Blocket

En Xbox 360 Elite 120GB för bara 2100kr vid snabb affär och då ingår hela två spel.

En 360 Elite på Dustin kostar 1990.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Är svårt att dra slutsatser utan att veta hur de kommit fram till siffran. Är ju många som är arbetslösa och i många fall så är 20.000 mer än hel månadslön. Så det tycker jag ändå låter rimligt. Om man vänder på det så låter det dessutom riktigt bra. Hela 50% av Sveriges befolkning skulle klara en oväntad utgift på 20.000 kr.

Det var alltså inte 20000:- per person utan per hushåll. Förhoppningsvis jobbar någon i hushållet. Sen är det ju som du skriver, siffror och statistik kan ljuga ganska rejält. Vad betyder igentligen "klara" i sammanhanget. (oftopic: det är mycket irriterande att det börjar bli kvällspressrubriker i vanliga tidningar och till och med i SR, till och med Östersundsposten fyller sin framsida med skrämselrubriker nu för tiden)

För min del skulle det iaf kännas väldigt osäkert att inte ha möjlighet att hantera en sådan utgift. Iofs behöver man lite mer marginal om man bor i eget hus. Jag och min sambo ser till att alltid ha en marginal på 200000:- men då bor vi som sagt i ett ganska stort hus och där kan man ju drabbas av lite större utgifter.

Var det inte arbetarpartiet socialdemokraternas ledare Mona Sahlin som tyckte att man borde ha en årslön på banken. Det är väl från 600000 upp till en miljon för vanliga svenssons 2010.

Permalänk
Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Medlem

Har haft lite tur på blocket, men en del snabba affärer, dels sätter jag inte ut några orimliga överpriser, utan håller mig lite i underkant, sen helst bara mail som första kontakt, orkar inte tjaffsa med nån som knappt kan svenska eller engelska i telefon, och så ser man på mail lite vilka som verkar vettiga, + sorterar bort alla som vill att man ska skicka + bor på obekvämt avstånd, hämtas eller mötas är vad som gäller + kontanta pengar

Sist jag la ute lite data"skrot" var det sålt på en halv dag tex GTS8800 640 för 400:- osv
skrapa ihop 2500 på bara delar som skulle o ligga o skräpa i en låda, till man skulle tvingas slänga det istället, funderar att göra nått liknade snart igen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Typhonos:

Ska man köpa begagnat så gör man det här på marknaden, annonsörerna på blocket verkar inte riktigt ha någon uppfattning om vad saker är värda.

Det beror väl på om de får prylarna sålda eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Haha, gillar att han skriver att han har DirectX installerat, inte varje dator som har det, och Avast i ett helt år Trevligt att han tar med sin interna IP-adress också

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar