Regeringen vill ändra grundlagen

Permalänk
Medlem

Regeringen vill ändra grundlagen

Hela propositionen finns här Proposition 2009/10:80 En reformerad grundlag

TL;DR: Riksdagen ändrar grundlagen - Fria Tider

Det som gör mig mest förbannad är ju att man vill grundlagsskydda EU medlemsskapet och möjligheten att sätta in militären mot svenska medborgare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Men fyfan jag orkar inte ens gå igång... Jag är så jävla trött på all politik! Det spelar ingen roll vem det är som styr, det är alltid samma skit.

Någon gång måste jag bege mig ner till riksdagen för det måste ta mig fan vara fest där 24/7. Sprit och knark flödar. Det måste vara anledningen till att våra idioter som styr beter sig som de gör, eller?

Valet närmar sig med stormsteg. Jag ser pest eller kolera.

Permalänk
Medlem

Men gud så misslyckad tidning Fria Tider var. För att upptäcka allt skitsnack i artikeln måste man kunna dels nuvarande grundlagen och dels veta vad propositionen behandlar. Jag kan ge några pikanta och lättförståeliga exempel.

Fria Tider skriver sålunda:

Citat:

Regeringsformen ändras också så att den inte endast omfattar svenska medborgare – vilket den gör idag – utan även omfattar invandrare, legala såväl som illegala. Gränspolisens arbete med att spåra och avvisa illegala invandrare kan möjligen försvåras, då de plötsligt åtnjuter samma rätt som svenska medborgare till rörelsefrihet. Konsekvent byts ordet ”varje medborgare” ut mot ”var och en” i den svenska författningen.

Nya regeringsformen säger sålunda

Citat:

2 kap. 8 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det.

Lagstiftaren har explicit undantagit ickemedborgare från rörelsefriheten. Det här är fullständigt uppenbart för alla läskunniga som faktiskt kollar lagtexten. Ändå har Fria Tider misslyckats med att förstå detta. Det är helt och hållet barockt.

Andra exempel:

Citat:

Den mening som i regeringsformen tydligt deklarerat att ”Riksdagen är folkets främsta företrädare” – kommer helt att försvinna...

Citat:

11 kap. 14 § 2 st. Vid prövning enligt första stycket av en lag ska det särskilt beaktas att riksdagen är folkets främsta företrädare och att grundlag går före lag.

Den är inte längre i början av lagen. Den har flyttats till 11 kap. Det ändrar inte rättsfaktumet att riksdagen är folkets främsta företrädare.

Citat:

...liksom den mening som deklarerar att kommunerna ska styras av demokratiskt valda församlingar.

Citat:

14 kap. 1 § Beslutanderätten i kommunerna utövas av valda församlingar.

Och samma sak gäller för den här bestämmelsen.

Citat:

I övrigt har förtydligandet i riksdagsordningen om att kammarens samlingar är offentliga försvunnit i den nya lydelsen. I framtiden kan press helt komma att utestängas ifrån att bevaka riksdagsarbetet med hänsyn till ”rikets säkerhet”.

Bestämmelsen om offentlighet har flyttats från riksdagsordningen till regeringsformen, för att de ansetts så grundläggande för ett demokratiskt statsskick. I övrigt är ingen ändring av riksdagens och regeringens möjligheter att besluta om stängda dörrar avsedd. Se s. 241 i propositionen.

Kontenta: Läs inte Fria Tider. Jävla idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Men gud så misslyckad tidning Fria Tider var. För att upptäcka allt skitsnack i artikeln måste man kunna dels nuvarande grundlagen och dels veta vad propositionen behandlar. Jag kan ge några pikanta och lättförståeliga exempel.

Lagstiftaren har explicit undantagit ickemedborgare från rörelsefriheten. Det här är fullständigt uppenbart för alla läskunniga som faktiskt kollar lagtexten. Ändå har Fria Tider misslyckats med att förstå detta. Det är helt och hållet barockt.

Andra exempel:

Den är inte längre i början av lagen. Den har flyttats till 11 kap. Det ändrar inte rättsfaktumet att riksdagen är folkets främsta företrädare.

Och samma sak gäller för den här bestämmelsen.

Bestämmelsen om offentlighet har flyttats från riksdagsordningen till regeringsformen, för att de ansetts så grundläggande för ett demokratiskt statsskick. I övrigt är ingen ändring av riksdagens och regeringens möjligheter att besluta om stängda dörrar avsedd. Se s. 241 i propositionen.

Kontenta: Läs inte Fria Tider. Jävla idioter.

Haha, i artikeln uttrykte de sin förvåning över att ingen annan tidning uppmärksammat det. Verkar ju vara för att alla andra tidningar har anställda som kan läsa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack djonn, då ska jag sluta läsa fria tider. Plöjer själv propositionen men det kommer nog ta lite tid då man inte har bästa läshuvudet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Tack djonn, då ska jag sluta läsa fria tider. Plöjer själv propositionen men det kommer nog ta lite tid då man inte har bästa läshuvudet.

Varsågod! Det är bara roligt att kunna stå till tjänst.

Jag försökte hitta något om riksdagens möjlighet att sätta in militär mot civila, då jag utgick från att det var något missförstånd gällande t.ex. en grundlagsfäst möjlighet att använda försvaret för att understödja det civila samhället. Något sådant verkar inte finnas alls i propositionen. Eller i vart fall finns det inte på s. 202-207 där de talar om modernisering av reglerna gällande krig och krigsfara. De talar något om civila nödsituationer för att Försvarsmakten tog upp det i sitt remissvar, men de säger i samma andetag att eftersom det inte utretts ska inte lagförslaget ta ställning till det.

Det är dock helt korrekt uppfattat att det faktum att vi är ett EU-land grundlagsfäst. I princip torde det inte göra någon faktisk skillnad. Ett utträde ur EU skulle troligen ta fler år än det tar att ändra grundlagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

När det gäller regeringsformen föreslås härutöver en rad ändringar i
bestämmelserna om normgivningsmakten och finansmakten, i bestämmelserna
om överlåtelse av beslutanderätt till internationella organ och i
regleringen som ska gälla i krig och krigsfara. Dessutom föreslås att det i
bestämmelserna om statsskickets grunder uttryckligen anges att Sverige
är medlem i Europeiska unionen och deltar i internationell samarbete
inom ramen för Förenta nationerna och Europarådet.

Det där kommer de aldrig någonsin få mig att rösta ja till...

Citat:

Etniska, språkliga och religiösa
minoriteters möjligheter att behålla
och utveckla ett eget kultur och
samfundsliv bör främjas.
Samiska folkets och etniska,
språkliga och religiösa minoriteters
möjligheter att behålla och
utveckla ett eget kultur- och samfundsliv
ska främjas.

Så inget om att svenska ska vara grundlagsskyddat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Är det något folk väntar på? Numera är ju svenskan till och med officiellt språk...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

De har ju redan skrivit in det i lagen någonstans att Svenska är officiellt språk. Inte för att det spelade någon roll alls. Det var ju enbart för att få käft på massa högljudda högerextremister. I praktiken betydde det inte ett piss. Att skriva in det i grundlagen skulle således vara slöseri med tid, energi och bläck.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

P-NILZ, Uhm, fria tider är en SD-propagandatidning, du gör helt rätt i att sluta läsa den... Den är ungefär lika trovärdig som aftonbladet (sluta läs den också, om du läser den).

Är det någon som har en bättre länk med förklaring till vilka intressanta ändringar av grundlagen det har gjorts? Hundratals sidor juridiksvenska är inget jag vill läsa igenom.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Är det någon som har en bättre länk med förklaring till vilka intressanta ändringar av grundlagen det har gjorts? Hundratals sidor juridiksvenska är inget jag vill läsa igenom.

Utredningen som propositionen grundar sig på har en sammanfattning i början på ungefär femton sidor. Där går de igenom väldigt kortfattat vad Grundlagsutredningens lagförslag går ut på. Jag har inte läst propositionen annat än ytligt, men oftast brukar förslaget till större delen stämma överens med det som utredningen kom fram till. Särskilt vad gäller grundlagsfrågor brukar man inte bli förvånad.

En reformerad grundlag

I början på del 1 finns sammanfattningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har ju redan skrivit in det i lagen någonstans att Svenska är officiellt språk. Inte för att det spelade någon roll alls. Det var ju enbart för att få käft på massa högljudda högerextremister. I praktiken betydde det inte ett piss. Att skriva in det i grundlagen skulle således vara slöseri med tid, energi och bläck.

Du kan man ju fråga sig varför de ska lägga energi på att säkra upp invandrare och minoriteters rätt till språk och kultur när de fullständigt skiter i svenskar rätt, eller hur?

För övrigt undrar jag om de som har skrivit denna proposition är helt galna då skriver in både EU, Europarådet och Förenta Nationerna i grundlagen. Bilaterala avtal, samarbetsavtal och för att inte tala om samarbetspartners bör aldrig någonsin skrivas i konstitutioner eller grundlagar utan bör återfinnas i någon form av stadgabilaga då dessa kan ändras under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du kan man ju fråga sig varför de ska lägga energi på att säkra upp invandrare och minoriteters rätt till språk och kultur när de fullständigt skiter i svenskar rätt, eller hur?

För övrigt undrar jag om de som har skrivit denna proposition är helt galna då skriver in både EU, Europarådet och Förenta Nationerna i grundlagen. Bilaterala avtal, samarbetsavtal och för att inte tala om samarbetspartners bör aldrig någonsin skrivas i konstitutioner eller grundlagar utan bör återfinnas i någon form av stadgabilaga då dessa kan ändras under åren.

Svenskar har väl redan rätten till sitt språk och sin kultur eller har jag kanske missat något? Det dom vill bevara är det mångkulturella Sverige.

Att folk inte fattat än att EU går mer å mer till att bli en enda stor union, precis som usa. Det är bara en tidsfråga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

För att det kan finnas ett värde i det och det kan faktiskt göra någon skillnad. Att skriva in svenska i grundlagen är ju bara något som extremhögern vill av ren princip. Exakt vilke skillnad hade du tänkt att det skulle göra?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att det kan finnas ett värde i det och det kan faktiskt göra någon skillnad. Att skriva in svenska i grundlagen är ju bara något som extremhögern vill av ren princip. Exakt vilke skillnad hade du tänkt att det skulle göra?

Jag har inga direkta illusioner om att inskrivande av svenska i grundlagen skulle förändra ett piss. Vad jag dock är jävligt trött på är fjäskande för invandrar och minoriteter. Ska det inte finnas någon passage i lagtexten om svenskar och svenska språket som är i majoritet så ska det inte heller finnas något om de andra heller.

Du får gärna förklara din ståndpunkt om vilket värde lagtexten nu skulle uppfylla?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Jag har inga direkta illusioner om att inskrivande av svenska i grundlagen skulle förändra ett piss. Vad jag dock är jävligt trött på är fjäskande för invandrar och minoriteter. Ska det inte finnas någon passage i lagtexten om svenskar och svenska språket som är i majoritet så ska det inte heller finnas något om de andra heller.

Du får gärna förklara din ståndpunkt om vilket värde lagtexten nu skulle uppfylla?

För att Svensk kultur har alltid varit importerad från andra ställen. Det har för övrigt också visat sig att invandrare som får behålla sitt modersmål och får undervisning i det presterar mycket bättre i skolan. Det hänger delvis ihop med att flerspråkiga generellt presterar bättre. Sen står ju samer specifikt nämnda också vilket är trevligt efter all skit de har fått utstå. De kan du knappast klassa som invandrare. Mer varierad kultur är bra kultur och det tjänar vi på i längden.
Eller är du en sån som tror att julbord och kåldolmar är ursvenska traditioner?
När det blir ett problem kan det vara aktuellt att ta upp i grundlagen. Tills dess är det bara populistiskt trams som Fria Tider och nordisk.nu tycker om att svamla om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att Svensk kultur har alltid varit importerad från andra ställen. Det har för övrigt också visat sig att invandrare som får behålla sitt modersmål och får undervisning i det presterar mycket bättre i skolan. Det hänger delvis ihop med att flerspråkiga generellt presterar bättre. Sen står ju samer specifikt nämnda också vilket är trevligt efter all skit de har fått utstå. De kan du knappast klassa som invandrare. Mer varierad kultur är bra kultur och det tjänar vi på i längden.
Eller är du en sån som tror att julbord och kåldolmar är ursvenska traditioner?
När det blir ett problem kan det vara aktuellt att ta upp i grundlagen. Tills dess är det bara populistiskt trams som Fria Tider och nordisk.nu tycker om att svamla om.

Tror du på allvar att det finns någon kultur som har växt fram själv utan någon yttre påverkan? Svenskar är nog den gruppen människor som minst uppskattar sin egen kultur och historia i världen. De kan varken vara stolt över sin historiska personligheter så som kungar, vetenskapsmän eller konstnärer. Inte heller över traditioner är svenskar ens stolta... Du kan sätta pengar på att där kommer alltid finnas en grupp människor som alltid kommer beklaga sig om att "svenska traditioner är minsann importerade". Sen att det gäller alla andra länder och kulturer också spelar oftast mindre roll.

Sveriges största misstag under senare av 1900-talet var att vi tog in alldeles för mycket invandrare och inte ställde några som helst villkor för de skulle bli medborgare, vilket i princip alla andra länder gör. Att inte ställa krav i form av språk- och samhällskunskaper är fullkomligt idiotiskt. Sen ska vi inte ens nämna misstaget med anhörig invandringen och mesattityden mot folk som gömmer sig för myndigheter.
Enda orsaken till att invandrare idag presterar bättre när de får hemspråksundervisning är för att de inte kommit in i det svenska samhället och umgås för lite med infödda svenskar både privat och i arbetslivet.

Det jag vill komma fram till utan att dra iväg alldeles för mycket är att där inte ska finnas någon särlagstiftning till fördel för någon grupp människor i landet. Det skapar bara motsättningar och ger SD mer bränsle till elden. Lagar ska vara neutralt skrivna och inte för olika folkgrupper vilket den faktiskt kommer bli om detta går igenom. Jag har exakt samma åsikt om könskvoteringslagar om du nu undrar.
För man in detta i grundlagen så kan man lika bra för in ett avsnitt om att skåningar ska ha rätten till undervisning på skånska.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säja nej till att EU & FN/UN får mer inflytande över länderna inom EU men då ska så klart alla andra länder också göra samma sak.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av djonn:

Citat:

Regeringsformen ändras också så att den inte endast omfattar svenska medborgare – vilket den gör idag – utan även omfattar invandrare, legala såväl som illegala. Gränspolisens arbete med att spåra och avvisa illegala invandrare kan möjligen försvåras, då de plötsligt åtnjuter samma rätt som svenska medborgare till rörelsefrihet. Konsekvent byts ordet ”varje medborgare” ut mot ”var och en” i den svenska författningen.

Citat:

2 kap. 8 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det.

Som jag uppfattar det är den ändringen dessutom främst till för att förbättra läsbarheten, i och med att det i dag står i RF 2:22 vad som gäller för icke-medborgare. Den paragrafen är lite lång och omständlig att läsa. Motsvarigheten i ändringsförslaget är 2:25 som ser ut att vara smidigare.

Skrivet av djonn:

Andra exempel:

Citat:

Den mening som i regeringsformen tydligt deklarerat att ”Riksdagen är folkets främsta företrädare” – kommer helt att försvinna...

Citat:

11 kap. 14 § 2 st. Vid prövning enligt första stycket av en lag ska det särskilt beaktas att riksdagen är folkets främsta företrädare och att grundlag går före lag.

Meningen "Riksdagen är folkets främsta företrädare" tas inte bort från 1:4. Se följande bild som är hämtad från pdf-versionen av propositionen:

Vänsterspalten visar nuvarande lydelse och högerspalten den föreslagna lydelsen. Att det första stycket står i båda spalterna betyder att ingen ändring föreslås där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Nej fyfan vad vidrigt (det inom citatet). De vill göra Sverige till en icke-stat, och styra allt från Bryssel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ts:

Nej fyfan vad vidrigt (det inom citatet). De vill göra Sverige till en icke-stat, och styra allt från Bryssel.

Nej, det vill de inte, läs propositionen, det står ingenting där som ens kommer i närheten av något sådant.

Att Sverige är medlem av EU och har förpliktelser gentemot den europeiska gemenskapen står redan i lagboken. Europakonventionen kan du finna direkt efter Regeringsformen.