Permalänk
Medlem

BenQ G2222HDL LED, bra val?

Tänkte inhandla en ny skärm, sitter för tillfället med en Nokia CRT från 90-talet...
Hittade då denna skärm ( https://www.inet.se/artikel/2203112/benq-tft-21-5-g2222hdl-le... ) och undrar vad ni tycker? Finns det några andra alternativ som är i typ samma pris och storleksklass?

Användningsområden är spelande och titta på någon film då och då. Är inte jättekräsen, men det ska inte vara någon budgetskärm heller....

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Tja ja du det där med skärmar och om man tycker den är bra eller dålig kan skilja sig väldigt från person till person. Men jag har en lika dan skärm fast 24 tum och jag är jätte nöjd när det kommer till spel och film tittande men när det kommer till foto redigering så finns det bättre skärmar en denna. Då är det att föredra en IPS panel i stället för TN som det är i denna men om du bara surfar spelar tittar på film mm så tycker jag att det är en väldigt prisvärda skärmar P.S självklart går det att rediga bilder på denna skärm oxå men om man gör det i "proffs" eller "seriös amatör" så ska man nog har en IPS panel i stället.
Hoppas att detta hjälte dig
/D

Permalänk
Medlem

Någon av dessa Produktjämförelse hos Prisjakt om du vill ha kvalité. Resten är skit i mina ögon. Benqen funkar väl om du är spelnörd...;)

Permalänk
Medlem

Spelnörd är väl lite att ta i (okej, kanske inte )
Visst händer det att jag fifflar runt lite i Photoshop ibland, men det är inte särskilt seriösa saker jag gör där.
Men vad jag har förstått ska den vara ok till spel? Är egentligen inte kräsen alls, men tycker denna skärm verkar bra...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Är i samma situation, fundera på mellan

BenQ 24" LCD G2420HDB

BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED

BenQ 22" LCD E2220HD

E2220HD är ju 22" och 2ms, och har lägsta pris, tror det lutar åt detta hållet.

Vilken tjänar man på att plocka?
24" med 5ms, eller 21.5" med 2ms, eller 22" med 2ms, när vi pratar spel då.

Föresten, vad betyder BTB? Står 2 ms,(5ms BTB)BenQ 21.5"

Har 6 dagar kvar att bestämma sen stänger komplett sin Prisfest.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 48" C4 OLED @ 144 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk

BTB står för black to black. Det är det man brukar mena när man talar om responstid. Alla de där skärmarna har 5ms BTB.

Permalänk
Medlem

Det står ju Responstid: 2ms på 22" E2220HD:an. Inte är det väl 5 då?

Om nu inte speccen stämmer, hur hittar man en 2ms skärm då?

Visa signatur

Permalänk

Om du kollar på Benqs egna specs så är responstiden angiven till 5ms, så nog tror jag att det är det som gäller.
BenQ Global - Computing

Om det finns några 2ms-skärmar att tillgå vet jag inte, men varför vill du ha just 2ms? Du kommer ändå inte att se skillnad på 2 och 5ms, och om det är hög bildfrekvens du är ute efter så ska du kolla på 120Hz-skärmar istället.

Permalänk
Medlem

Hmmm hörde bara att det känns väldigt underligt att spela ett vanligt fps spel wf2 tex, med 5ms.

Så med andra ord så skriver dom inte rätt i deras spec? Låter ju inte lagligt, betalar för något som är helt annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trodde att ms-hysterin lagt sig. Jag spelar på Benqs äldre 24" som anges ha 5 ms, det är inte som helst problem, du kommer inte märka någon skillnad alls mot en vanligt tjockskärm. Dagens LCD-skärmar är såpass bra.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hm okej, ska man välja LED eller Vanlig då? om det har någon skillnad

BenQ TFT 24" G2420HDBL LED
Full-HD skärm från Benq med senaste LED-tekniken. 2ms responstid gör den till ett bra val för dig som vill spela krävande spel.

BenQ TFT 24" G2420HDB
Läcker 24" skärm med äkta 16:9-format, full HD-upplösning och HDCP-kompatibel DVI-ingång. Rejält med monitor för pengarna! Upplösning 1920x1080, responstid 2ms och en dynamisk kontrast på 40000:1.

Led är ju tom billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa ny skärm så är det lika bra att köra på ett par tum mer, en 23-24" får du ju i regel lite mer för när du sen säljer den i framtiden.

Köpte ny skärm i vintras Komplett.se - Samsung 23" LCD Syncmaster P2350

Relativt billig och dessutom snygg.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Men om jag nu köper WEBHALLEN.com - BenQ 24" TFT G2420HDBL (2ms / DVI) LED då, och har grafikkort powercolor radeon 5870 pcs+, tror de e dvi uttag, behöver jag då en

Adapter VGA analog till DVI analog, ha-ho - Inet.se ( som då omvandlar )
eller
DVI kabel ha-ha 2m - Inet.se

Stort tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Båda bör väl fungera, men DVI kan väl (tror jag iaf ? ) ge högre upplösning än VGA?

Visa signatur

Permalänk

Vill bara påpeka att även den Benqen du kollar på nu (G2420HDBL) har 5ms responstid. Specs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av defaultusername:

Vill bara påpeka att även den Benqen du kollar på nu (G2420HDBL) har 5ms responstid. Specs

Alla TN skärmar har tillräckligt snabb responstid för spel.

Om du är riktigt kräsen med flyt ska du köpa en 120Hz skärm.

Permalänk
Skrivet av kol:

Alla TN skärmar har tillräckligt snabb responstid för spel.

Om du är riktigt kräsen med flyt ska du köpa en 120Hz skärm.

Självklart, jag sade själv samma sak lite längre upp i tråden:

Skrivet av defaultusername:

Om det finns några 2ms-skärmar att tillgå vet jag inte, men varför vill du ha just 2ms? Du kommer ändå inte att se skillnad på 2 och 5ms, och om det är hög bildfrekvens du är ute efter så ska du kolla på 120Hz-skärmar istället.

Permalänk
Medlem

Så alla butiksidor ljuger? Står ju tom i titlen på webhallen, och specs på resten av internet butikerna, har alla fått fel information?

ok ok, jag litar på er då, vilken skärm ska man välja då? (för spelande)

BenQ TFT 24" G2420HDB

Och vilken kabel skulle man köpa till?

dvi-kabel-ha-ha-2m

Sådan?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Haku:

Så alla butiksidor ljuger? Står ju tom i titlen på webhallen, och specs på resten av internet butikerna, har alla fått fel information?

Ljuger och ljuger, de anger responstiden i GTG, vilket jag tycker är väldigt missvisande. BTB är ju som sagt det man vanligen menar med responstid, även om det nu verkar ha blivit mer regel än undantag bland butikerna att hänvisa till GTG.

Citat:

BenQ TFT 24" G2420HDB

Och vilken kabel skulle man köpa till?

dvi-kabel-ha-ha-2m

Sådan?

Jag har själv beställt en G2420HDBL från dustinhome, som har studentrabatt på den. Har inte fått den än så jag kan inte ge några förstahandsåsikter, men uppenbarligen skulle jag själv välja LED-versionen. Om inte annat kräver den mindre effekt (50% mindre, för att vara exakt).
Det är DVI-D till DVI-D (ha-ha) du behöver i vanliga fall, ja.

Permalänk
Medlem

Okay , beställer nog från inet, blir ju gratis frakt iaf :]

Men för att vara exakt, vad skiljer mellan vanliga och Led? vad gör Led? Och varför är det bättre i spel?

Visa signatur