Permalänk
Medlem

Problem med FTP:a

Jag hade en fin FTP:a i en da sedan flashade jag om modemet så att det klarde delat internet. Dett medförde att Alla datorerna fick IP: 192.168.1.2 och uppåt innan fick den enda datorn ibland ett nytt ip. Så nu undrar jag hur man ska få tillbaks det gamla eller om man kan ha en FTP:a ändå.
BTW: Har läst FAQ.

Visa signatur

Don't Fuck When You Don't Have Money

Permalänk
Medlem

Jaha, där fick man ju reda på mycket. Forwarda den port du kör ftpservern på, på din router till den dator som kör ftpservern. Vad är det för router du har? 'Flashade jag om modemet så att det klarade delat internet', eh?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

regga en dyn ip address och forwarda där hemma via porten till ftp´n

Permalänk
Medlem

Spooler: skulle du kunna vara lite tydligare?

Router/Modem är ett Xplorer 870 från Topcom och enligt den supporten var man tvungen att ha andra drivrutiner och jag hade dessutom testat det mesta innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om det e en hårdvaru router så skall det inte behövas en massa config.
kolla så att routern har dhcp aktiverat (du får en intern ip automatiskt)
i routern forwardar du typ port "21" (eller vilken port du väljer till din ftp) till den ipn som routern delat ut (din ftp burk)
reggar du en dyn ip adress så ansluter andra till dig med ett namn typ (bara för att du byter ip i bland och då e det jobbigt att skicka runt till alla att du bytt)
nisse.dynip.net:21
då routern känner att något kommer via port 21 så skickar den det vidare till den ipn du ställt in.

dyn ip addresser funkar så att din dator skickar din externa ip till en server som har hand om ditt namn där den över sätter din ip till namn och tvärt om, så varje gång du ser att du bytt ip så kör man ett litet "reggar prog" som verifierar om ipn mot ditt namn.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Topcom Xplorer 870 och försökt det mesta nu (står inte mkt i manualen) När man gör en tracert på 10.0.0.6 (telia) så får man först routern/gateway/modem IP: 192.168.1.1 sedan något 217.209.201.1 och sedan 10.0.0.6 mitt egna IP: 192.168.1.2 har även testat http://www.whatismyip.com/ där det står att jag har 217.209.201.73
men ingen verkar kunna ansluta ändå. Fler tips eller nån som har ett liknande modem/router.

Visa signatur