Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboKossaN:

Pcs+kylaren låter knappt något.
Så jag tycker att du ska välja 5870pcs+

Mjo man kanske ändå ska ta den. Fast själva chippet är rött och den har ingen plast sak på ovansidan Eller det spelar nog ingen roll för jag ska ha rv02 chassit och då syns inte ovansidan

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Kan ju inte påstå att HD 5870 är så speciellt tyst lol

OB8-4tBKWLw

Den låter för jävligt vid 100%. Samtidigt så jobbar den aldrig där. Jag har min på 900/1300 klock och fläkten går inte över 35%. Skillnaden i värme mellan GTX480/HD5870 är i princip 100%, det kan ingen ignorera.
Men försöker man bygga någorlunda tyst så är valet GTX480/HD5870 självklart.

GTX480 har en grym referenskylare men det är dubbelt så mycket värme som skall transporteras iväg. Allting blir varmare. Luften i lådan, cpun, lådan och luften i rummet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag vill rösta på både #1 och #3

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Sedan finns en riktigt sjuk video som jag inte hittar där en sida pressar GTX 480 upp till 96% då fläkten går på max i jämförelse med 5870's max ljud och temperatur. Helt jävla CP sjukt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Nvidia utan tvekan. Förut var det ATi som gällde, men efter två stycken 5970 med 2d-frysningar och konstanta problem konstaterade jag att det var skit. Var säkert bra kort när de väl funkade.
Sen en annan anledning är ganska uttjatad, och det är nämligen att deras drivrutiner är så mycket stabilare. Hos Nvidia slipper man 2-3 hotfixar efter varje ny drivrutin.
Sen jag köpte mitt gtx 480 har jag inte haft ett ENDA problem. Bästa kort jag ägt nånsin, utan tvekan. Och snart kommer Arctic Cooling's aftermarket kylare och då blir den knäpptyst även under full load, för knäpptyst är den i Idle med stock-kylaren.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bara klagade på en annan användares språkbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroolz:

Nvidia utan tvekan. Förut var det ATi som gällde, men efter två stycken 5970 med 2d-frysningar och konstanta problem konstaterade jag att det var skit. Var säkert bra kort när de väl funkade.
Sen en annan anledning är ganska uttjatad, och det är nämligen att deras drivrutiner är så mycket stabilare. Hos Nvidia slipper man 2-3 hotfixar efter varje ny drivrutin.
Sen jag köpte mitt gtx 480 har jag inte haft ett ENDA problem. Bästa kort jag ägt nånsin, utan tvekan. Och snart kommer Arctic Cooling's aftermarket kylare och då blir den knäpptyst även under full load, för knäpptyst är den i Idle med stock-kylaren.

Det är ett vanligt missförstånd att Atis hotfixar har något som helst med drivrutinsstabilitet att göra.

Ati släpper vanligen hotfixar för att stödja ett nytt spel eller en ny tillämpning innan WHQL kommer ut.

På rak arm kan jag inte komma på någon hotfix som har åtgärdat ett stabillitetsproblem.

Jag har använt varje catalyst sedan 8.6. På tre olika kort. Jag väntar fortfarande på första problemet. Varje uppdatering har gått som på räls. Det enda jag har att klaga på är att overscanningen inte har varit korrekt alltid. Och att jag alltid glömmer hur man fixar det (menyerna är inte lättförståeliga i catalyst).

Sedan jag köpte mitt första riktiga grafikkort (matrox millenium typ 1992) så har jag inte haft en jämförbar sekvens av stabila, problemfria drivrutiner.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk

Ett litet provocerande inlägg för att få fart på diskussionen igen ;o)
Men GTX 470 SLI slår allt vad ATI har att erbjuda i dagsläget
pga bättre skalning vi överklockning samt bättre skalning, SLI vs Crossfire
för att inte tala om GTX 480 SLI...

ATI måste komma med nåt nytt nu till hösten, det är min förhoppning iaf....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat igenom hardwarecanucks review på reviewförfarande och den är helt klart läsvärd.

Inte oväntat så kommer de fram till att ren benchmarking är mer eller mindre meningslöst (De kallar det för rysk roulett).
Att jag håller med har man sett i min signatur...

Gällande deras kritik av att göra för korta testrundor så har de rätt men berör bara en del av problemet. En bra testrunda bör ge en representativ bild av hur spelet stressar grafikkortet. En längre runda har större chans att bli representativ men valet av nivå och runda spelar större roll. Easy på förstanivån är vanligtvis ett dåligt val.

Att de följer [H]s strategi och spelar igenom hela spelet för att hitta rätt sekvens är berömvärt. Att de spelar igenom sekvensen tre gånger är nödvändigt.

Deras jämförelse mellan timedemo och real gameplay är i stort sett bortkastad. I bästa fall har de visat att timedemo fungerar bra som substitut för två individuella spel. Att ta för givet att det är likadant på andra spel är ett rent antagande.

Den sista kritiken får gå till att använda min fps som en enkel siffra. För värdering av spelupplevelse och flyt i spel säger den inte någonting utan förvirrar snarare.

Minfps är en av de viktigaste parametrarna i mina ögon, men det är frekvensen av hack som är viktig, i synnerhet med moderna kort som inte dippar så värst.

Att representera en enstaka minFPs punkt i en medelvärdestabell är egentligen direkt missvisande och insiktslöst. Det är verkligen äpplen och päron. Vanligtvis hade jag hållit med och sagt att lite liknande information är bättre än ingen men i det här fallet så ställer vi oss en fråga. Får ett svar på en annan och tror att det svaret säger något direkt om den första frågan.

Läsvärd artikel dock.
En av de större [H] årdvarusidorna på nätet tog konsekvenserna av det här problemet för åratal sen och har levererat de bästa grafikkortstesterna på nätet sen dess...

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av snozan:

OB8-4tBKWLw

Finns det nått kort som är tyst på 100%? Nvidias kort är inte heller tysta på 100% ... ytterligare ett dåligt argument från dig...

Skrivet av pierretox:

Stämmer nästan. Tror inte att 5870cf får stryk av 470sli. Men 4970 tar det Iomed 5970's prisökning så det inte ens längre än i samma prisklass som 480 så är gtx 470 sli inte långt från 5970 i pris heller. Skiljer 500-600 mellan dom :o. Men enligt swec så kommer ju nästa generation till hösten.

Permalänk
Medlem

Föredrar generellt Nvidia.
Har ett 9800GTX+ just nu och tkr att det presterar bra till det jag gör, men börjar bli till åren.
Väntar på GTX460, om det inte presterar bra/pengar så blir det förmodligen ett Ati under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Ati kommer med något till hösten, men dina uppgifter låter som önsketänkande. Även om SLI skalningen skulle vara så mycket bättre som 80% mot 70% i snitt så bör inte GTX470SLI mer än hinna ifatt HD5870 CF.

Vad gäller överklockningsskalning. Du vet att prestandan skalar som högst direkt mot frekvensen? Och det är vanligtvis effekten du får ut. Får du ickelinjära effekter av klockningen så var det pga flaskning. Det finns inget magiskt att hämta med klockning.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av RainesX:

utan att vilja kalla mig fanboy så måste jag säga att jag föredrar ati. gillar upplägget med drivers samt att jag tycker dom känns mest prisvärda med pris/prestanda. Sen är det lite psykiskt ioch med att jag föredrar rött som färg XD

Sen lägger jag in detta inför kommande fanboyism som kommer uppstå.
"Mum says opinions are just like butt holes...everybody's got one... and everyone is trying to cram things in everyone else's for the sake of causing them discomfort..."

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 465 1GB PhysX CUDA

varsågod, byta till nvidia nu?

är själv nvidia fanboy efter att jag haft så grymt mycket problem med mitt gamla ATI kort, inga drivers funkade, alla fick mig att lagga sönder i de flesta spel för att kunna få lite bättre fps i ett annat. det tvingade mig att byta ner mina drivers långt för att de skulle funka i de spelen jag spelade men inte gick att köra i de nyare spelen utan extrem fps drops.

när storebrorn min uppgraderade sin dator så fick jag hans GTS 8600 vilket var helt fantastiskt. Det var ungefär lika bra som det gamla ati kortet. alla drivers funkade, aldrig något fel, aldrig något lagg, extremt minimala fps drops. så grymt mycket bättre än ati kortet.

har nu ett GTX 260 som jag har klockat upp (otroligt lätt och bra klockande) och jag har inte haft ett enda problem.

Sen blir mitt nvidia fanboyism bara starkare och starkare när man ser hur mycket problem ati-polarna har med de nyaste drivers. Att kompisen med 5850 får sämre poäng i 3dmark än mig med senaste drivers är bara roligt. att han måste ta bort drivers och installera de urgamla drivers han fick med skivan för att han inte ska tappa fps är bara roligare.

hellre högre pris och bättre drivers än lägre pris och konstanta problem.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Att din polare får sämre poäng i 3DMark kan ju ha att göra med att 3DMark använder PhysX.
I riktigt spelande så krossar 5850 ett GTX 260.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att med dom senste drivrutinerna så ger GTX470 SLI en ordentlig prestanda boost. Jag har gått tillbaks till att köra med auto inställningarna för fläktarna och detta gör att kortet(n) är väldigt tysta i dom spel som jag spelar förnärvarande BFBC2, Metro och Crysis + CSS.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kan bara säga att med dom senste drivrutinerna så ger GTX470 SLI en ordentlig prestanda boost. Jag har gått tillbaks till att köra med auto inställningarna för fläktarna och detta gör att kortet(n) är väldigt tysta i dom spel som jag spelar förnärvarande BFBC2, Metro och Crysis + CSS.

(h)ard ocp verkar bekräfta detta
Games Cont. and Conclusion - NVIDIA ForceWare 257.21 Driver Performance | [H]ard|OCP

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

ATi för prestanda, nVidia pga deras drivare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Finns det nått kort som är tyst på 100%? Nvidias kort är inte heller tysta på 100% ... ytterligare ett dåligt argument från dig...

Touché

De var inget argument utan ett svar till petwah angående hans

Citat:

men vafan vad det lät?!:S

Så alla andra får tycka som dom vill, men inte jag även fast jag bara påvisar att ATI's kort oxå låter förjävligt?

Ännu ett bittert påhopp av dej utan nån som helst substans mer än att "gnälla för att de går" vilket är en tragisk livsstil

Skrivet av rabiesekorre:

Att din polare får sämre poäng i 3DMark kan ju ha att göra med att 3DMark använder PhysX.
I riktigt spelande så krossar 5850 ett GTX 260.

De borde de göra

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av tannat:

Ati kommer med något till hösten, men dina uppgifter låter som önsketänkande. Även om SLI skalningen skulle vara så mycket bättre som 80% mot 70% i snitt så bör inte GTX470SLI mer än hinna ifatt HD5870 CF.

Vad gäller överklockningsskalning. Du vet att prestandan skalar som högst direkt mot frekvensen? Och det är vanligtvis effekten du får ut. Får du ickelinjära effekter av klockningen så var det pga flaskning. Det finns inget magiskt att hämta med klockning.

jag tror ATI kommer förfina sin 5xx-serie till hösten.
mina uppgifter är inte önsketänkande jag är efter att ha läst en del review ganska säker på att GTX 470 SLI (overclocked) slår 5870 crossfire (overclocked) med liknande system

Om du inte tror det så får det stå för dig,
det är som sagt inte önsketänkande, utan noga läsande av olika reviews som har fått mig att ha den uppfattningen..
fermi skalar bättre vid klockning än cypress
har postat länkar om det tidigare...
SLI skalar också bättre än crossfire så...

innan vi haft den här diskussionen om att bench inte är direkt representativt för real gameplay (som jag håller med om) så hade jag utmanat dig att köpa ett till 5870 så kunde vi ha postat lite bench och sett vilken uppsättning som levererar bäst

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

jag tror ATI kommer förfina sin 5xx-serie till hösten.
mina uppgifter är inte önsketänkande jag är efter att ha läst en del review ganska säker på att GTX 470 SLI (overclocked) slår 5870 crossfire (overclocked) med liknande system

Om du inte tror det så får det stå för dig,
det är som sagt inte önsketänkande, utan noga läsande av olika reviews som har fått mig att ha den uppfattningen..
fermi skalar bättre vid klockning än cypress
har postat länkar om det tidigare...
SLI skalar också bättre än crossfire så...

innan vi haft den här diskussionen om att bench inte är direkt representativt för real gameplay (som jag håller med om) så hade jag utmanat dig att köpa ett till 5870 så kunde vi ha postat lite bench och sett vilken uppsättning som levererar bäst

Jag har 5870 i Crossfire, vi kan köra lite benchmarks och se vad som händer, hade varit roligt att se vad skillnaden är. Vi har båda liknande system, min i7a ligger på 4Ghz också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag har 5870 i Crossfire, vi kan köra lite benchmarks och se vad som händer, hade varit roligt att se vad skillnaden är. Vi har båda liknande system, min i7a ligger på 4Ghz också.

sitter och dricker groggar nu och ska ut men det vore faktiskt kul

postar en gammal Uningine körning med allt på max
core 780 någonting memory 940 volt 1,02 (var lite feg där)
1900x1200
AF 16
AA 8
tesselering = Normal (då Fermikorten har fördel här)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

http://img192.imageshack.us/img192/4008/000001iv.jpg

sitter och dricker groggar nu och ska ut men det vore faktiskt kul

1900x1200
AF 16
AA 8

Jag kör en runda, återkommer med resultat. Jag har dock upplösningen 1920x1080

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Kan ni inte köra riktiga game benchmarks istället? Lite mer intressant än syntetiska tester.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Kan ni inte köra riktiga game benchmarks istället? Lite mer intressant än syntetiska tester.

absolut, vilka hade du tänkt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

själv så kör jag blandat. alternativ 3 alltså.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

själv så kör jag blandat. alternativ 3 alltså.

Ja, det är det mest logiska att rösta, jag röstade också alternativ tre. Icke desto mindre finns det anledning att i viss mån försvara Nvidia på det här forumet eftersom de har fått onödigt hård kritik som dessutom spridit sig som en löpeld över forumet.

En fjäder som blivit till en monsterhöna med huggtänder, akta er för den onda gröna hönan

Gamle Charlie verkar ha lyckats mycket, mycket bättre än vad han själv kunnat ana i sin FUD-verksamhet ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

1900x1200
AF 16
AA 8

Jag lyckades inte ta en skärmdump i Heavens Benchamark så jag fick göra såhär istället.

50mhz överklockning på minnen/kärna.

Skrivet av astrob0y:

Vilka spel hade du tänkt dig?

Visa signatur

Permalänk

Har haft 2 grafikkort, ett nVidia och ett ATI. ATI Fungerade bättre.

EDIT: *** ATI Var kallare menar jag, båda fungerade bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Ja, det är det mest logiska att rösta, jag röstade också alternativ tre. Icke desto mindre finns det anledning att i viss mån försvara Nvidia på det här forumet eftersom de har fått onödigt hård kritik som dessutom spridit sig som en löpeld över forumet.

En fjäder som blivit till en monsterhöna med huggtänder, akta er för den onda gröna hönan

Gamle Charlie verkar ha lyckats mycket, mycket bättre än vad han själv kunnat ana i sin FUD-verksamhet ...

Vet du vad dom har gjort egentligen? Jag skulle förmodligen få fängelse om jag försökte blåsa folk på blocket på samma sätt som nvidia har blåst alla med ingen koll. Och ändå så fortsätter folk att försvara dom? obegripligt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Röstade på alternativ 3 eftersom att jag väljer det som är mest framtidssäkert och presterar bäst för stunden i min aktuella prisklass.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>