FPS problem och muslagg

Permalänk
Medlem

FPS problem och muslagg

Hej

Innan när jag spelade bad company 2, modern warfare 2 och counter strike så hade jag bra flyt i spelen med en E8400.. Nu har jag uppdaterat processorn till en Q9550 och de är inte alls samma flyt i de 3 spelen jag lirar ovan. I counter strike så är fpsen helt ostabil allt mellan 20-100 hela tiden och i bad company 2 så känns de som jag får muslagg samtidigt som de inte verkar flyta på så bra.

Är en E8400 processor mycket bättre i spel än en Q9550?
Eller är de något annat som är galet?

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk

Formaterat efter byte ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Möjligt att inställningar, på något lurt sätt, blivit omväxlade. Du kan ju allt kolla ini eller cfg filerna om det finns i BC2, jag har för mig det ska göra det.

VSync kan vara en orsak som skapas muslagg men konstigt om du inte hade det förut.

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat datorn efter bytet och jag kör alltid med vsync avstängt i både windows och spel. Vad är de för inställningar du tänker på i BC2?

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

sätt renderaheadlimit på 0 eller 1 i bc2 settingsfilen, ligger i user/documents eller liknande på vista...

Permalänk
Medlem

Laggfixen till BC2 är rätt vital den också.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Har renderaheadlimit på 3 för att undvika muslagg.
Jag har testat denna guiden men vet inte om de blev mycket bättre:
#9968715

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

3 är alldeles för mycket, ju högre det är desto mer muslagg blir det, högre ska du ha om du vill ha något mer fps på en slö dator. default för mig var två och det var för slött.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de låter som raka motsatsen
http://img291.imageshack.us/img291/313/radco2.jpg

Om spelet flyter på bra men man har muslagg så ska man använda 2 och om fpsen är låg och musen känns bra så ska man testa 0

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

om man har 3 så börjar prollen bearbeta frames i förväg, när dom väl kommer till skärmen är dom gamla, dock kan man få högre fps av detta då grafikkortet får jobba hela tiden, om man har 0 så arbetas det bara på den senaste framen och grafikkortet kan i stort sätt få vänta på prollen om den inte hinner, men ingen muslagg. Har man noll brukar i vissa fall flertrådningen inte fungera någe vidare, så ha en frame påbörjad kan vara bra så slipper man också lite stutter. det är väll bara att testa om nu detta är problemet?

Permalänk
Medlem

Japp, jag ska testa lite olika värden där

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

De gör ingen större skillnad att ändra renderaheadlimit.. Kanske borde sätta i den gamla processorn istället då man inte behöver ändra nåt för att kunna spela ett spel

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

hm, okey, då verkar du ha nått annat problem :S renderaheadlimit gjorde underverk hos mig på 1920x1080 med lite aa, af & max ingame... vad är det för gammal processor? till samma moderkort? kanske är din cpu något klen till bc2 då du inte har två kärnor till som kan jobba med rendering & input... bc2 tokgillar fyrkärnigt. Kör min antika q66 på 3.4 ghz med 8gb ram, 2st 4890 2gb@880/1050 och det flyter finfint.

Permalänk
Medlem

Q9550 är en 4 kärnig processor
Asus P5Q PRO | 4GB OCZ PC9600 | Gainward HD4870 512 MB

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

sorry missade att du körde med nya, lite dåligt minne här
har ingen aning om vad det kan bero på :S

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

Jag frågade en snubbe som kunde den där inställning och han svarade så här:

"It sets a cap on how many new frames a game's engine can generate in advance, while the GPU is busy rendering a current frame. If you set it to zero, then you get the least amount of mouse lag because the game won't delay displaying any input changes. However, the time needed to prepare a frame for rendering far shorter than the time needed to actually render it so if the pre-render limit is set to zero, then the CPU won't bother getting a new frame ready to render while the GPU is busy. That means a game running at, say, 30 fps will feel quite jerky and stuttery.

Increasing the pre-render limit means that the CPU/game engine can get some new frames ready in advance, while the GPU is busy, which helps to keep the frame rate and/or overall 'feel' of the frame rate much smoother. Unfortunately, it also means that there is an increased amount of delay between you making a change in input (e.g. moving the mouse) and you seeing the result on the monitor. The size of that delay depends on (a) how many frames are being prepared in advance and (b) how quickly the GPU can render each frame.

The default value of 3 frames is about right for a good balance between having instant response and a smooth frame rate, but games may well have a 'sweet spot' for this setting."

Med andra ord 0 om du vill ha mindre muslagg och t.ex 5 om det känns som att det laggar fast FPSen är tillräckligt hög (någon form av stutter).

Permalänk
Medlem

som jag sa då, dock är inte 3 alls bra för min dator, lägre för att eliminera muslagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

som jag sa då, dock är inte 3 alls bra för min dator, lägre för att eliminera muslagg...

Vilket nummer som är beror nog på smak, hårdvara och mjukvara (spelet då). Jag lirade Torchlight med VSYnc+triplebuffering och 0 på den inställningen, funkade finfint. Jag valde 0 därför att jag får alltid muslagg med VSync.