Samsung Galaxy S (Android-mobil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag har haft HTC Desire och nu Samsungs Galaxy S i ca en vecka.

Galaxyn är bättre på allt! Äntligen kan man använda skärmen utomhus!
Ljudet är otroligt bra
Bättre batteritid.
Skönare att hålla i handen, bla pga lägre vikt.
Bättre flyt i UIt.
Mindre motstånd på touchskärmen.
etc etc.

Allt är bättre, förrutom kanske widgets som är lite fler och ibland finare till HTC.

bättre batteritid ? jovisst 5minuter eller? en 4 tums skärm drar ju batteri finns ingen smartphone som pallar mer än 1 dag elelr 2 max om du använder den flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

bättre batteritid ? jovisst 5minuter eller? en 4 tums skärm drar ju batteri finns ingen smartphone som pallar mer än 1 dag elelr 2 max om du använder den flitigt.

Den ska dra 20-30 % mindre energi som jag har förstått det, samtidigt som batteriet är kraftigare. Att säga att en smartphone inte vara mer än två dagar om man "använder den flitigt" är väldigt otydligt. Min gamla K800i varar inte heller i mer än ett dygn om jag ringer långa samtal och lyssnar på musik. En smartphone som ligger i standby utan automatisk datasynk lär hålla betydligt längre än ett eller två dygn.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag fick den dagen efter förra inlägget, så jag har hårdtestat den över en vecka på semestern och kan ju säga som så att dagsljuset från medelhavet gör att man kan ta fantastiska bilder. En kypare fick låna den för att fota och han utbrast "WOW" när han såg skärmen och frågade hur många megapixlar den hade, lol!

Testade att filma med den och fick bättre resultat än de jag sett laddats upp på tuben. På skärmen är bild och film knivskarp och färgerna är underbara. Svärtan är helt grym. Lägger man fokus på förgrunden i porträttläget får man ett fint blur i bakgrunden utan brus, man kan tvinga den till att hålla sig till ISO100 vilket jag ser som en enorm fördel.

Ljudet i högtalaren kan spela högt och klart, bättre än de andra smartphones jag hört, och lurarna som ingår är av hög kvalitet.

Reponsen i skärmen är jättefin och den hinner ladda alla bilder i galleriet, trots att man skrollar för fulla muggar. Där hänger frugans smartphone(Satio) inte med alls.
"Nypzooma" tycker jag är störtskönt och att menyer osv fungerar utan laddtid eller hack.

BT3.0 har bra räckvidd och wifi ger en ett meddelande när den hittat ett öppet nät, kanske självklart för en del, men det tyckte jag var ballt.

Vad gäller storlek så känner jag att 4" är optimalt, när nallen är så tunn och lätt. Tycker inte den känns plastig och den glider lätt ner i jeansfickan och ibland glömmer man bort att man har den på sig då den väger så lite.

Har bytt typsnitt på den och nu har jag ett som är så läckert mot de tråkiga verdanaliknande typsnitten. Livebakgrunderna är såå läckra och det går fort att skapa framsidan som man vill ha den. Swipe gör att jag skriver mina sms på engelska, för det är så underbart att jag hellre struntar i åäö. Jag gillade aldrig T9, så nu tar mina sms sekunder att skriva istället för minuter, hehe...

Batteritiden var tveksam de första laddningarna, men nu är det mycket bättre. Hade halva batteriet (46%) kvar idag, och då hade jag använt den hela dan igår, så i stort verkar den hålla allt som utlovats. Har inget alls att klaga på än så länge faktiskt. Kul att se kvittot på den; 7999:- var avdraget i rabatt, hehe.

Har alltid varit besviken på mina nya nallar efter ett tag när man insett begränsningarna, men på denna verkar det bara finnas möjligheter, så jag kan rekommendera den starkt med gott samvete...

(mitt kabelmoden är slut, skriver från bibblan, så svar kan dröja.)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jag har tidigare haft en HTC Desire, jag har nu en Samsung Galaxy S och får säga att batteritiden är betydligt mycket bättre på SGS:n tack vare Super AMOLED-skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Super Amoled drar mindre ström

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robroy77:

Jag har tidigare haft en HTC Desire, jag har nu en Samsung Galaxy S och får säga att batteritiden är betydligt mycket bättre på SGS:n tack vare Super AMOLED-skärmen.

jag har vart inne på att köpa en desire, tills ja såg samsungen, ja undrar, vilken tycker DU är bäst utav de två?

HTCn är finare med widgets å menyerna å allt ser finare ut sen kmr android 2.2 froyo till den ju snart

men vet inte, vill jämföra dem två på något sätt, så frågar nu någon som har haft båda kan du säga något du saknar i galaxyn som desire hade eller tvärtom?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft Ericsson mobil och därmed lätt kunnat föra över sms, kontakter m.m. med floAt's Mobile Agent 2 och MyPhoneExplorer.

Så nu undrar jag om det finns någon annan mjukvara som gör detta möjligt till denna?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Då har man precis varit och hämtat denna underbara telefon, dags att pensionera min N95 8gb, äntligen :)!

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Medlem

Finns ingen android som är särskilt bra på åäö. det finns oftast bara som specialtecken om man håller inne en tangent. Det man gör är att ladda ner scandinavian keyboard/dictionary från android market, installerar, väljer det i inställningarna, svär ett tag över att det inte funkar, och sedan kommer man på att man ska hålla inne en knapp på ett helt ointuitivt sätt för att det ska gå igång. Sen är det kein problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja, jag upplever batteritiden som klart bättre. Jag har samma användarmönster nu som när jag använde Desiren.

Med Desiren klarade jag sällan en dag, utan jag fick hålla igen med surfandet etc. Med SGSen så behöver jag inte "hålla igen" på mitt användande. Telefonen klarar alltid en dagsanvändning.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

har lekt med den har i malaysia och kan bara intyga det ni andra sager den verkar riktigt bra funderar pa denna elelr HTC desire.. enligt forsaljaren funkar den aven bra i solljus vilket min nuvarande mobil inte alls gor (sta och halla handen for och leta efter skugga ar irriterande), nagot som nan kan kolla om det stammer?

For ovrigt har samsung bekraftat att android 2.2 kommer komma snart enligt samsung dock ar ingen datum satt.. men det kommer bara gora telefonen annu battre ju..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Lite videojämförelse och reviews här:

Galaxy S Review
Review

Galaxy S vs Iphone 4
Part 1
Part 2
Browser ljusstyrka

Galaxy S vs HTC Droid Incredible
Part 1
Part 2

Galaxy S vs HTC EVO 4G
Part 1
Part 2

Flash funkar i Galaxy S Android 2.1!
Flash

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

gaah, så sugen på en galaxy s!

Men tror jag väntar tills 2.2 släpps till den så är jag på den säkra sidan

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekomendera denna telefon, enda saken jag kan klaga på är att den är svår att koppla till datorn, det mesta av tiden händer inget med Windows 7 och XP. Men om jag stänger av den och startar den med sladden i datorn så funkar det för det mesta, utom I Ubuntu, en linux telefon som inte funkar i linux, kom igen dummaste jag nånsin sett..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Älskar denna mobil, köpte den i lördags och har använt den typ non stop sedan dess. Dock funderar jag på några saker. SJUUUKT mycket bättre än iPhone 3g som jag hade innan, köpte den för 5999kr på OnOff.

1. SMS notifikationer, MÅSTE man klicka på varje meddelande för att mobilen inte ska tro att det är oläst.

2. Podcast? Vill ha en bra app som kan STREAMA direkt till mobilen och som har uppdaterade subscriptions för Engadget, Engadget Mobile och Engadget HD, hittat Hapi Podcast som har alla avsnitten och så men man måste ladda ner avsnittet innan man kan lyssna på de. doubleTwist har jag också testat och där fanns det inga uppdaterade subs. iTunes med iOS fungerade hur bra som helst, måste ju finnas något till Android som fungerar bra.

3. Swype? Lyckades använda det en gång, bytte till vanliga och nu hittar jag det inte igen

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Kan starkt rekomendera denna telefon, enda saken jag kan klaga på är att den är svår att koppla till datorn, det mesta av tiden händer inget med Windows 7 och XP. Men om jag stänger av den och startar den med sladden i datorn så funkar det för det mesta, utom I Ubuntu, en linux telefon som inte funkar i linux, kom igen dummaste jag nånsin sett..

På min spica funkar det att koppla på usb debugging/usb-felsökning. Då hittar datorn alltid telefonen. Fast jag har ju OSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

1. SMS notifikationer, MÅSTE man klicka på varje meddelande för att mobilen inte ska tro att det är oläst

Tryck bakåt (höger touch) annars bara efter att du har läst det.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk

Ni som har den här telefonen, hur är ljudkvalitén i den?

Självklart beror de på vilka lurar man har, men är det en generellt bra "mp3 spelare" eller kan telefoner av idag fortfarande inte mäta sig med en äkta mp3 spelare?

Vill köra Spotify i mobilen nämligen och vill ha så bra ljudkvalité som möjligt, min HTC tatto är riktigt riktigt usel.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Ni som har den här telefonen, hur är ljudkvalitén i den?

Självklart beror de på vilka lurar man har, men är det en generellt bra "mp3 spelare" eller kan telefoner av idag fortfarande inte mäta sig med en äkta mp3 spelare?

Vill köra Spotify i mobilen nämligen och vill ha så bra ljudkvalité som möjligt, min HTC tatto är riktigt riktigt usel.

Ljudkvaliten är excellent! Riktigt bra DACar.

Lurarna har bra ljudkvalite, men komforten är ju lite varierande.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

2. Podcast? Vill ha en bra app som kan STREAMA direkt till mobilen och som har uppdaterade subscriptions för Engadget, Engadget Mobile och Engadget HD, hittat Hapi Podcast som har alla avsnitten och så men man måste ladda ner avsnittet innan man kan lyssna på de. doubleTwist har jag också testat och där fanns det inga uppdaterade subs. iTunes med iOS fungerade hur bra som helst, måste ju finnas något till Android som fungerar bra.

Prova Google Listen. Men vill du lyssna Live får du nog hoppas på att Podcastarna själva kör via Ustream för det finns ju som app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Prova Google Listen. Men vill du lyssna Live får du nog hoppas på att Podcastarna själva kör via Ustream för det finns ju som app.

Nej det är inte live jag är efter, bara att jag ska slippa ladda ner avsnittet innan jag ska kunna lyssna på det, att den buffrar undertiden jag lyssnar helt enkelt.

Edit! TACK! Google Listen var ju exakt det jag letade efter, bra förklaring hur man addade sources och fick det rätt med source direkt från Engdaget och det går att lyssna "on the fly" eller vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni GPS.en på mobilen? Det verkar som att många får dålig mottagning på den jämfört med t.ex. X10 och Desire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Hur upplever ni GPS.en på mobilen? Det verkar som att många får dålig mottagning på den jämfört med t.ex. X10 och Desire.

I början kunde min GPS hoppa, men det gör den aldrig längre.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Testade tv-ut med en kompis nokia sladd idag. Det funkar riktigt bra, bra bild kvalite för att vara en analog låg upplösnings signal. Men det är inte nån ersättning för en riktig hdmi direkt. Ska man visa upp foton för familj eller liknande snabbt så är det ganska nice, funkar iallafall på alla tv aparater.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Trist att sekvencia har så dåligt omdöme, priset de tar för luren gör ju onekligen att det kliar i beställarfingret...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Fick denna (underbara) mobil för ett par dagar sen och kan bara rekommendera den till er som inte vet om ni sak skaffa den eller inte. Hur grym som helst på alla punkter jag kan koma på hittills, väntar bara att det ska komma säker rootning till den nu.

Är det någon mer som har någon koll på det? Följer vad som händer på Superuser+su+busybox for i9000 v.2 [01.07.2010] och det verkar vara nära en stabil och säker rootning iaf.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem

Min är rootad nu med busybox. Var jättelätt och tog bara nån minut.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Då är jag ägare av en galaxy också. En sak bara, jösses vilken telefon! Jag hade tidigare en iphone 3g som jag va nöjd med. Men denna lilla leksak är så jäkla grym!

Köpte den på netonnet och då ingick det en handsfree till bil, riktigt smidigt.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy