Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Funderar på att bygga en liknande dator med SG07, så att jag bara behöver byta ut moderkort (antagligen processor) och chassi (+Fläktar. PSU får man med )

Se upp med socket-placering bara; på alla H55-kort i mini-ITX-format sitter CPU-sockeln väldigt nära PCIe-slotten, vilket gör det svårt att ha stora processorkylare. Dock verkar t.ex. Gigabyte GA-H55N-USB3 och Thermalright AXP-140 fungera bra ihop. Annars finns ju t.ex. Sapphire IPC-AM3DD785G.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Se upp med socket-placering bara; på alla H55-kort i mini-ITX-format sitter CPU-sockeln väldigt nära PCIe-slotten, vilket gör det svårt att ha stora processorkylare. Dock verkar t.ex. Gigabyte GA-H55N-USB3 och Thermalright AXP-140 fungera bra ihop. Annars finns ju t.ex. Sapphire IPC-AM3DD785G.

Jag har kollat lite på Sapphires kort, och det verkar bra. Isf skulle jag bara behöva byta ut moderkort och chassi
Tyvärr är det det enda jag hittar med AM3.. Vet du några fler?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Jag har kollat lite på Sapphires kort, och det verkar bra. Isf skulle jag bara behöva byta ut moderkort och chassi
Tyvärr är det det enda jag hittar med AM3.. Vet du några fler?

Sapphires kort är nog det enda som finns i Sverige i dagsläget. SweClockers skrev en nyhet om att J&W (från Kina) har släppt ett mini-ITX-kort med 890GX, men det finns nog inte i Sverige. Kan du få tag på ett sånt är det nog ett väldigt trevligt kort. http://www.sweclockers.com/nyhet/12166

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Sapphires kort är nog det enda som finns i Sverige i dagsläget. SweClockers skrev en nyhet om att J&W (från Kina) har släppt ett mini-ITX-kort med 890GX, men det finns nog inte i Sverige. Kan du få tag på ett sånt är det nog ett väldigt trevligt kort. http://www.sweclockers.com/nyhet/12166

Mjo...
Finns det i USA eller Europa?
(Bara för att veta vilka alternativ jag har)
Tyvärr har jag läst att Sapphires BIOS är dåligt (eller inte har OC funktioner inbyggt?) Vilket medför att all överklockning sker via mjukvara, Overdrive *Suck*

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Mjo...
Finns det i USA eller Europa?
(Bara för att veta vilka alternativ jag har)
Tyvärr har jag läst att Sapphires BIOS är dåligt (eller inte har OC funktioner inbyggt?) Vilket medför att all överklockning sker via mjukvara, Overdrive *Suck*

J&W Minix 890GX verkar finnas att köpa från Tyskland, via J&W:s tyska webbshop (länk), för 190 €.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

J&W Minix 890GX verkar finnas att köpa från Tyskland, via J&W:s tyska webbshop (länk), för 190 €.

Nice!
Någon aning om vad frakten blir? Är ju trots allt ett väldigt litet paket.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Nice!
Någon aning om vad frakten blir? Är ju trots allt ett väldigt litet paket.

24.90 €, ser det ut som (länk). Man kan betala med banköverföring eller via PayPal, men i det senare fallet tillkommer en avgift på 2% av totalbeloppet (inkl frakt, gissar jag). Med PayPal kostar det alltså 218.18 € = ca 2100 kr (enligt Googles valutakurser).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

24.90 €, ser det ut som (länk). Man kan betala med banköverföring eller via PayPal, men i det senare fallet tillkommer en avgift på 2% av totalbeloppet (inkl frakt, gissar jag). Med PayPal kostar det alltså 218.18 € = ca 2100 kr (enligt Googles valutakurser).

Undrar om det är värt besväret att skicka hit det (+ priset och inköp av SO-DIMM)...
Ska tänka på det
Tack för hjälpen

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Det ser otroligt läckert ut.
Känns som man kan börja föreslå Gigabytes kort som ersättning för numera bortgångna DFI Lanparty.

Fick du ordning på POST-problemet? Var det spänningen till minnena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Fick du ordning på POST-problemet? Var det spänningen till minnena?

Jag tror att det var minnena; har inte märkt av något krångel sedan jag höjde spänningen. Dock visar POST-displayen fortfarande "30" ibland (t.ex. nu) utan att något hänger sig eller liknande. Vet fortfarande inte vad det betyder.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Jag tror att det var minnena; har inte märkt av något krångel sedan jag höjde spänningen. Dock visar POST-displayen fortfarande "30" ibland (t.ex. nu) utan att något hänger sig eller liknande. Vet fortfarande inte vad det betyder.

Tråkigt att det fortfarande krånglar. =/

Jag tog en titt i manualen jag med och finns ingen kod 30. Provat höra av dig till DFI och se vad de har att säga? Dokumentation är ju inte DFI's starka sida direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Tråkigt att det fortfarande krånglar. =/

Jag tog en titt i manualen jag med och finns ingen kod 30. Provat höra av dig till DFI och se vad de har att säga? Dokumentation är ju inte DFI's starka sida direkt.

Hmm, ja, det ska jag nog göra. Som sagt, märker inte av något krångel trots att displayen visar "30" men det kan ju t.ex. vara något som dyker upp vid högre belastning.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Hmm, ja, det ska jag nog göra. Som sagt, märker inte av något krångel trots att displayen visar "30" men det kan ju t.ex. vara något som dyker upp vid högre belastning.

Lite halvdum fråga men ändå, du är helt säker på att det står "30" och inte "E0" exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Lite halvdum fråga men ändå, du är helt säker på att det står "30" och inte "E0" exempelvis?

Hyfsat säker, jag ser displayen rätt tydligt genom frontfläkten. Fast det kan ju såklart hända att jag läser den upp-och-ner; isåfall står det "0E" istället.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Hyfsat säker, jag ser displayen rätt tydligt genom frontfläkten. Fast det kan ju såklart hända att jag läser den upp-och-ner; isåfall står det "0E" istället.

Lika bra att kolla med DFI och hoppas de kan svara.
Du märker inte av några krascher eller konstiga problem? Bara att LCD'n visar "30" ibland när du startar?

Har du förresten en trådlös nätverksadapter inkopplad till moderkortet? Tidigare modeller hade problem med detta, om det skulle kunna vara relaterat till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Lika bra att kolla med DFI och hoppas de kan svara.
Du märker inte av några krascher eller konstiga problem? Bara att LCD'n visar "30" ibland när du startar?

Har du förresten en trådlös nätverksadapter inkopplad till moderkortet? Tidigare modeller hade problem med detta, om det skulle kunna vara relaterat till detta.

Inget konstigt längre sedan jag höjde minnesspänningen. Å andra sidan har jag inte utsatt den för någon riktig belastning än eftersom jag fortfarande bara har en 40GB SSD och ingen plats för spel (mer kommer dock snart). Ingen trådlös näverksadapter inkopplad.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

hur mycket kostade bygget ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Inget konstigt längre sedan jag höjde minnesspänningen. Å andra sidan har jag inte utsatt den för någon riktig belastning än eftersom jag fortfarande bara har en 40GB SSD och ingen plats för spel (mer kommer dock snart). Ingen trådlös näverksadapter inkopplad.

Hm, låter ju inte som något konstigt där iallafall.

Köpte du kortet nytt eller är det ett begagnat kort? Minns du sökte efter ett begagnat förut.
Det kan ju isåfall vara värt att kolla om tidigare ägaren märkt av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LOLmeOUT:

hur mycket kostade bygget ?

Strax under 10k hittills, runt 11k med hårddisken som kommer senare.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Hm, låter ju inte som något konstigt där iallafall.

Köpte du kortet nytt eller är det ett begagnat kort? Minns du sökte efter ett begagnat förut.
Det kan ju isåfall vara värt att kolla om tidigare ägaren märkt av problemet.

Fick svar från DFI nyss, de sa att så länge datorn fungerade som den ska så skulle jag inte ta POST-koderna på alltför stort allvar. Ska kolla med förra ägaren också.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Förra ägaren hade aldrig använt kortet så han hade inget att säga om saken.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jävligt snygg kopp! (Y) var köps dom? ^^

Permalänk

Jag blir upphetsad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Jävligt snygg kopp! (Y) var köps dom? ^^

På IKEA, kostar 25 kr tror jag.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

fyfan vad AWESOME :DDD

Permalänk

Wow! Men vänta nu... du har inte testat nätagget som följde med, alltså Silverstones 80+:are? Vet du något om ljudnivå etc. för Silverstones nätdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Wow! Men vänta nu... du har inte testat nätagget som följde med, alltså Silverstones 80+:are? Vet du något om ljudnivå etc. för Silverstones nätdel?

Jag köpte chassit begagnat utan nätdel, så här aldrig provat Silverstones medföljande. Men hittills lever be quiet! upp till sitt namn iallafall. Får se hur det låter under hög belastning.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Jag köpte chassit begagnat utan nätdel, så här aldrig provat Silverstones medföljande. Men hittills lever be quiet! upp till sitt namn iallafall. Får se hur det låter under hög belastning.

Okej, så du har inte vräkt på med 3DMark eller OCCT eller nåt än?

Tror du förresten att ett HD4850 Accelero S1 rev. 2 går att klämma in? Om ett HD5850 med lådkylare går inte borde väl Acceleron också funka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rymdvanilj:

Tror du förresten att ett HD4850 Accelero S1 rev. 2 går att klämma in? Om ett HD5850 med lådkylare går inte borde väl Acceleron också funka?

För högt, jag har provat med ett Radeon X1950Pro i min SG05 och S1'an tar i taket. Klarar du dig utan fästet för lagring så bör det i teorin gå iallafall. Problemet är mest kylarens höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Har inte riktigt hunnit med det än, varit bortrest en del och så. Men jag ska ta tag i det i nästa vecka så får vi se hur det går.

Visa signatur

Mvh Johan