Motivera mig till att köpa ett nytt grafikkort!

Permalänk
Medlem

Det här med bastu, alla mina grafikkort som jag har haft har fått en load temp på ~90c så jag förstår inte vad som är så jävla speciellt med fermi.

OnT: Lycka till med kortet!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Det här med bastu, alla mina grafikkort som jag har haft har fått en load temp på ~90c så jag förstår inte vad som är så jävla speciellt med fermi.

OnT: Lycka till med kortet!

Kanske för att ett GTX480 på 90 grader värmer upp omgivningen nästan dubbelt så mycket som ett HD5870 som ligger på 90 grader?

Bastuliknelsen är kanske lite ful men den är faktiskt ganska träffsäker

OnT: Ja, lycka till med kortet.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

jag ser att theneverending Fanboy war har startat igen...

Samma agument

ATI har kassa drivers...
Fermi är en Bastu....
Nåt pucko trodde att pga fermis ogynsamma TDP så klockar den bara 20 Mhz på coren..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av pierretox:

jag ser att theneverending Fanboy war har startat igen...

Samma agument

ATI har kassa drivers...
Fermi är en Bastu....
Nåt pucko trodde att pga fermis ogynsamma TDP så klockar den bara 20 Mhz på coren..

Indeed.

Har inget riktigt emot fermi längre iomed att drivarna gjort dem bättre + så har priset sjunkit.
Men blir sjukt less på dessa som tjatar om ati's drivare utan några argument + dom som använder physx som argument....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Hur vet du att de kommer bli de? Sen bastu, en bastu fungerar så att vattenångan gör de varmt, de är de som är bastu.

Missade tidigare att detta var det skönaste inlägget hittills , som uppvisar talang i nivån på en fiskmås iq....

I övrigt stämde inte min hypotes om att kortet klockar dåligt:
GeForce GTX 470 & 480 review

100mhz är inte dåligt för 480 och 470 kommer nästan upp i nivå med 480, vid klockning.

Citat:

jag ser att theneverending Fanboy war har startat igen...

Samma agument

ATI har kassa drivers...
Fermi är en Bastu....
Nåt pucko trodde att pga fermis ogynsamma TDP så klockar den bara 20 Mhz på coren..

Bastun är ett nytt argument som kommer från mig ;D . Men man kan se det från den ljusa sidan, man förlorar endast pengar halva delen av året, den andra halvan kan man skruva ned värmen på elementet och låta kortet värma istället.

Så en kort summering, trots att jag äger ett ati-kort:

Kortet verkar jobba fint i höga tempraturer, men det låter en del.
I
nga problem att klocka.

Verkar hantera testellation bättre än ati.

Har ett fett 3D stöd.

Nvidia investerar mycket pengar på spelföretag och får de att optimera spelen efter sina kort.

Många säger att deras drivar fungerar bättre i linux som windows. Linux kan jag inte svara för, men i
Windows har alla ati-kort jag ägt fungerat utan problem, vilket handlar om en 5. Kan även säga att mitt inbyggda geforce-kort moderkortet fungerade superbt. Kort och gott, har aldrig haft instabilitetsproblem med grafikkort. Den enda gången jag hade det, var när nfs shift släpptes, men det visade sig vara programerarnas fel :/

Så har man ett fett nätagg, grönt elabonnemang som är svinbilligt och många fläktar inne eller ac och sist men inte minst datorn nedgrävd i en bunker, så spelar det ingen roll vilket kort man köper

(Allt innan var bara för att göra alla nvidia-ägare småsura och här nedan kommer mina riktiga slutord i den här tråden^^)

Köp det som ger mest bang for the buck, och nu verkade som nvidia har tagit titeln med 470 som vinner med 400 kr! Köp 3 st gt 1850 för dem kronorna, så ska ni se att det blir tyst

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av loie:

Missade tidigare att detta var det skönaste inlägget hittills , som uppvisar talang i nivån på en fiskmås iq....

I övrigt stämde inte min hypotes om att kortet klockar dåligt:
GeForce GTX 470 & 480 review

100mhz är inte dåligt för 480 och 470 kommer nästan upp i nivå med 480, vid klockning.

Bastun är ett nytt argument som kommer från mig ;D . Men man kan se det från den ljusa sidan, man förlorar endast pengar halva delen av året, den andra halvan kan man skruva ned värmen på elementet och låta kortet värma istället.

Så en kort summering, trots att jag äger ett ati-kort:

Kortet verkar jobba fint i höga tempraturer, men det låter en del.
I
nga problem att klocka.

Verkar hantera testellation bättre än ati.

Har ett fett 3D stöd.

Nvidia investerar mycket pengar på spelföretag och får de att optimera spelen efter sina kort.

Många säger att deras drivar fungerar bättre i linux som windows. Linux kan jag inte svara för, men i
Windows har alla ati-kort jag ägt fungerat utan problem, vilket handlar om en 5. Kan även säga att mitt inbyggda geforce-kort moderkortet fungerade superbt. Kort och gott, har aldrig haft instabilitetsproblem med grafikkort. Den enda gången jag hade det, var när nfs shift släpptes, men det visade sig vara programerarnas fel :/

Så har man ett fett nätagg, grönt elabonnemang som är svinbilligt och många fläktar inne eller ac och sist men inte minst datorn nedgrävd i en bunker, så spelar det ingen roll vilket kort man köper

(Allt innan var bara för att göra alla nvidia-ägare småsura och här nedan kommer mina riktiga slutord i den här tråden^^)

Köp det som ger mest bang for the buck, och nu verkade som nvidia har tagit titeln med 470 som vinner med 400 kr! Köp 3 st gt 1850 för dem kronorna, så ska ni se att det blir tyst

Skrivet av loie:

100mhz är inte dåligt för 480 och 470 kommer nästan upp i nivå med 480, vid klockning.

Det här visar att du inte är särskilt påläst
Så Sluta trolla nu!!!

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Typiskt så klockar väl Gf100 till någonstans mellan 700MHz och 830MHz på luft.

Vilket man kommer upp till beror på ren tur. Som med alla processorer. Om man fick en bra klockare eller en dålig klockare.

Så hemskt trollar han inte.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

Typiskt så klockar väl Gf100 till någonstans mellan 700MHz och 830MHz på luft.

Vilket man kommer upp till beror på ren tur. Som med alla processorer. Om man fick en bra klockare eller en dålig klockare.

Så hemskt trollar han inte.

När det gäller GTX 470 har fortfarande inte sett ett enda kort som inte når 800 på Coren med rätt volt
GTX 480 klockar ännu högre...
så jag skulle säga 770-860 på Coren är normalt om jag skulle höfta som du...

Så allt hans prat om att ha datorer i en bunker om den har ett fermi kort
samt uttalanden om överklockning utan att ha läst in sig på arkitekturen är inte att trolla tycker du?

Edit: äh förresten varför ger jag mig in i den här kletiga tråden,
igonera mina inlägg, go on without me.....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

När det gäller GTX 470 har fortfarande inte sett ett enda kort som inte når 800 på Coren med rätt volt
GTX 480 klockar ännu högre...
så jag skulle säga 770-860 på Coren är normalt om jag skulle höfta som du...

Jag höftade verkligen inte. Du borde verkligen veta vid det här laget att jag inte gillar att uttala mig utan kött på benen. Och att jag inte försöker överdriva. Sen kan man missa info men då är det bara att ta till sig den.

Jag baserade det bland annat på en översikt över vad olika testsiter hade fått upp GTX465 i. Det varierade mellan 700 och 830 MHz Ca hälften var under 780 MHz, resten över.
GPUReview's GTX 465 overclocking roundup! - GPUReview.com

Jag vet också att hardwarecanucks inte har lyckats få upp något av de GTX470 de testat över 760MHz.

Här har du klockresultat från [H]
Cooling, Sound, Temp, & Power - Galaxy GeForce GTX 470 GC SLI Review | [H]ard|OCP

Däremot hade jag missat en serie av bra överklockningar från guru3d. Där var det flera övervoltade examplar som låg mellan 800- 850MHz.
Du har en poäng i att man ofta kommer över 800 med övervoltning. Det är dock inte på något sätt en garanti:

Guru3D:
Overclocking GeForce GTX 470 with extra GPU voltage

Men jag kollar sällan Hilberts Hs recensioner. Jag tycker han är en klåpare i reviewsammanhang.

Jag höftade verkligen inte. Du borde verkligen veta vid det här laget att jag inte gillar att uttala mig utan kött på benen. Sen kan man missa info men då är det bara att ta till sig den.

Citat:

Så allt hans prat om att ha datorer i en bunker om den har ett fermi kort
samt uttalanden om överklockning utan att ha läst in sig på arkitekturen är inte att trolla tycker du?

Han gör det med glimten i ögat, till skillnad från övriga troll utan koll i den här tråden, som vanligtvis gör det med handen hårt knuten i fickan och blodsmak i munnen

Hur mycket koll måste man ha för att inte vara troll? Och hur många blir det kvar på sweclockers?

Citat:

Edit: äh förresten varför ger jag mig in i den här kletiga tråden,
igonera mina inlägg, go on without me....

OK

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Det här med bastu, alla mina grafikkort som jag har haft har fått en load temp på ~90c så jag förstår inte vad som är så jävla speciellt med fermi.

OnT: Lycka till med kortet!

Håller helt med och inte var det heller någon som klagade på för varma kort.
Nykomlingarna har helt enkelt blivit för kräsna med atikortens låga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_cs:

nu har jag gjort det!

Det blev ett gtx 470 för ca 3,3k

Jag var desperat och satte in 300kr på Paf
Spelade spelet bloodsuckers och lyckades att komma upp i 1800kr.

Sedan räknar jag med att jag får ca 1k gför mitt nuvarande kort.

lite lätt mattematik 1500+1000(mitt gammla kort) = 2,500kr

Dvs mitt kort "kostade" mig runt 800kr

lala :D:D

vill inte vara elak men 1000kr för ett begagnat 4870 kan du nog glömma

GHdata AB.se - Din Datorbutik

du får nog räkna med 600 kanske 700-800 om du har tur på blocket

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur kan man dra till med att 470 endast går att klocka 20mhz när det i verkligheten rör sig mer om 200?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Skrivet av mokifly:

Hur kan man dra till med att 470 endast går att klocka 20mhz när det i verkligheten rör sig mer om 200?

För att man är ett
ATI troll..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Att favorisera och argumentera för en tillverkare är en sak, men hitta på och fara med osanning är något helt annat. Personer som använder detta forum för att inhämta information inför ett framtida köp bli ju vilseledda.

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

För att man är ett
ATI troll..

Du borde faktiskt tänka över din ensidiga pajkastning. Det är inte likt dig. Han rättade det. Du trollar den del själv och jag har aldrig sett dig kritisera det troll på swecklockers som konsekvent vilseleder och hittar på fast inte gör det mot ati.

Folk är extremt överkänsliga i sitt skyttegravskrig nuförtiden

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Att favorisera och argumentera för en tillverkare är en sak, men hitta på och fara med osanning är något helt annat. Personer som använder detta forum för att inhämta information inför ett framtida köp bli ju vilseledda.

Det är faktiskt mitt största problem med det här skyttegravskriget. Folk vill hellre lobba för sitt märke än att ge ett hederligt råd.

Det finns många myter ute på sweklockers just nu:

  • GF100 värmer inte så mycket som alla mätningar har visat.
    (Jag tror iofs att folk inte är medvetna om att temperatur och värme är två helt olika skar)

  • Atis drivrutiner är mycket buggigare än nvidias.

  • Nvidia har förbättrat sina drivrutiner och fått gigantiska höjningar
    (det är mellan 1-5% i de drivrutinstester jag har sett.) Atis drivrutiner verkar faktiskt ha ökat avsevärt mer i prestanda för många spel sen korten släpptes i september (De har haft längre tid på sig också, men det här brukar ta ut sig i längden)

  • GF100 korten går konsekvent att klocka upp till över 800MHz
    (Klock varierar alltid väldigt från chip till chip och folk verkar ignorera de lägre resultaten. Inte sagt att inte GF100 inte är en lysande överklockare. Men, som alltid , skall man inte ta för givet att man får ett bra chip. Det är bara en bonus)

Något som däremot är lysande och som numera fär räknas som fullständigt bekräftat är att GF100 skalar otroligt bra i SLI. Det är riktigt kul att se och lovar gott för framtida chip.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Missade tidigare att detta var det skönaste inlägget hittills , som uppvisar talang i nivån på en fiskmås iq....

I övrigt stämde inte min hypotes om att kortet klockar dåligt:
GeForce GTX 470 & 480 review

100mhz är inte dåligt för 480 och 470 kommer nästan upp i nivå med 480, vid klockning.

Bastun är ett nytt argument som kommer från mig ;D . Men man kan se det från den ljusa sidan, man förlorar endast pengar halva delen av året, den andra halvan kan man skruva ned värmen på elementet och låta kortet värma istället.

Så en kort summering, trots att jag äger ett ati-kort:

Kortet verkar jobba fint i höga tempraturer, men det låter en del.
I
nga problem att klocka.

Verkar hantera testellation bättre än ati.

Har ett fett 3D stöd.

Nvidia investerar mycket pengar på spelföretag och får de att optimera spelen efter sina kort.

Många säger att deras drivar fungerar bättre i linux som windows. Linux kan jag inte svara för, men i
Windows har alla ati-kort jag ägt fungerat utan problem, vilket handlar om en 5. Kan även säga att mitt inbyggda geforce-kort moderkortet fungerade superbt. Kort och gott, har aldrig haft instabilitetsproblem med grafikkort. Den enda gången jag hade det, var när nfs shift släpptes, men det visade sig vara programerarnas fel :/

Så har man ett fett nätagg, grönt elabonnemang som är svinbilligt och många fläktar inne eller ac och sist men inte minst datorn nedgrävd i en bunker, så spelar det ingen roll vilket kort man köper

(Allt innan var bara för att göra alla nvidia-ägare småsura och här nedan kommer mina riktiga slutord i den här tråden^^)

Köp det som ger mest bang for the buck, och nu verkade som nvidia har tagit titeln med 470 som vinner med 400 kr! Köp 3 st gt 1850 för dem kronorna, så ska ni se att det blir tyst

Skönt att din nivå inte översteg densamma Julen kom tidigt i år - tomten är redan här i Juli

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club