Grafikkortsbyte - Redo för framtiden!

Permalänk
Medlem

Grafikkortsbyte - Redo för framtiden!

Hej!
Nu börjar det klia i fingrarna för ett grafikkortsbyte och det jag då såklart undrar är vilket jag ska ta! Har i nuläget ett gtx 295 och funderar på att byta upp mig till antingen ett ati 5870 eller ett nvidia gtx 480 superclocked. Vilket presterar bäst, och slutligen är prisskillnaden mellan 5970 och gtx 480 värd att kringå och istället köpa ett 5970?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening i att uppgradera alls än så länge. 295 håller sig fortfarande uppe i toppen, något sämre än 480 och något bättre än 5870. Spara hellre dina pengar och vänta och se vad nästa generation från AMD och Nvidia har att erbjuda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

GTX480 är lite bättre än ett HD5870. GTX5970 är en bra bit bättre än båda.

HD5970 är ett dubbelgpukort till skillnad från de båda andra. Det är beroende av crossfireprofiler för spelen men det är mycket sällan ett problem.

GTX480 har 3D och physx (iofs på utdöende) medan HD korten har eyfinity om du vill köra flera skärmar.

Och slutligen

GTX480 drar väldigt mycket mer ström och avger väldigt mycket mer värme än HD5870, till och med mer än HD5970.

Så det kan vara värt att tänka på om du har ett nätagg under 600 bra Watt eller en låda med tveksamt luftflöde.

(Jag kommer att få skit för det sista, jag vet. Men så är det. )

Håller dessutom med Gender att det inte finns mycket skäl för att byta för dig (om du inte kör i riktigt hög upplösning)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tannat:

GTX480 är lite bättre än ett HD5870. GTX5970 är en bra bit bättre än båda.

HD5970 är ett dubbelgpukort till skillnad från de båda andra. Det är beroende av crossfireprofiler för spelen men det är mycket sällan ett problem.

GTX480 har 3D och physx (iofs på utdöende) medan HD korten har eyfinity om du vill köra flera skärmar.

Och slutligen

GTX480 drar väldigt mycket mer ström och avger väldigt mycket mer värme än HD5870, till och med mer än HD5970.

Så det kan vara värt att tänka på om du har ett nätagg under 600 bra Watt eller en låda med tveksamt luftflöde.

(Jag kommer att få skit för det sista, jag vet. Men så är det. )

Håller dessutom med Gender att det inte finns mycket skäl för att byta för dig (om du inte kör i riktigt hög upplösning)

Kunde inte låta bli

Något vidare ökat värmeproblem i datorn ser jag inte i Fermi , visst dom genererar mer watt och därmed mera värme, men kylningen är väldigt bra och de mesta utav värmen leds ut direkt i utblåset, inte ut i datorn alltså. Dock så är Fermi väldigt strömslukande, men du har ju redan ett 295 som slukar mer ström än 480 om jag inte minns helt fel.

Men jag håller nog me om att du inte ska bry dig om denna generation och sikta in dig på nästa generation istället. 295 är ett väldigt bra kort för dagens spel.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Kan inte mer än att hålla med Gender Bender. Om du inte har några problem i dagsläget skulle jag inte med gott samvete rekomendera dig att uppgradera. Själv kommer jag vänta tills ATI lanserar nästa serie (sitter på 2st 4890 i crossfire, maxxar i stort sett allt, /care på dx11 i dagsläget för mig) som ska ske nästa år om jag inte fått något om bakfoten. Skulle du ända känna för att byta så är det ju 5970 det bästa prestandamässigt, och GTX 480 bland singelkorten. 5870 är dock ingen dåligt alternativ och är dessutom strömsnålare. Tror dock inte att du skulle märka några större skillnader om du skulle gå till ett singelkort från ditt 295.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att uppgradera skulle väl i princip vara DX11. dock om du skaffar dig ett 5970 så får du nog en ganska hyfsad prestandaökning dessutom. Men om du inte nödvändigtvis ska ha DX11 så vänta till nästa generation

Permalänk
Medlem

Vänta till nästa generation som Gender skrev. Skulle inte ens få för mig att byta till 5850/5870/5970 eller GTX4xx om jag hade ett 295.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl knappast lönt att gå från ett GTX295 till HD5870 eller ens ett GTX480, men visst en viss boost blir det, vad har du i hårdvara i övrigt? Vad använder du datorn till?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör en q9650 på 4 GHz, 8 GB RAM och som sagt gtx 295. Spelar väldigt mycket på min dator i upplösningar om 1920x1080 och tänkte dra upp spelen på min 50 tums tv, därför jag tänkte köra något kort som klarar av mycket AA osv men låter isf mer värt att vänta på nästa generations kort från Ati

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Kör en q9650 på 4 GHz, 8 GB RAM och som sagt gtx 295. Spelar väldigt mycket på min dator i upplösningar om 1920x1080 och tänkte dra upp spelen på min 50 tums tv, därför jag tänkte köra något kort som klarar av mycket AA osv men låter isf mer värt att vänta på nästa generations kort från Ati

Fast din TV har inte högre upplösning för det. Det blir sak samma för grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hjonsson:

Fast din TV har inte högre upplösning för det. Det blir sak samma för grafikkortet.

Jo, men det blir större pixlar vilket gör att han/man vill använda framförallt mer AA i spelen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo, men det blir större pixlar vilket gör att han/man vill använda framförallt mer AA i spelen

Jaha, då missförstod jag situationen lite.

Skrivet av Clarence_s:

Hej!
Nu börjar det klia i fingrarna för ett grafikkortsbyte och det jag då såklart undrar är vilket jag ska ta! Har i nuläget ett gtx 295 och funderar på att byta upp mig till antingen ett ati 5870 eller ett nvidia gtx 480 superclocked. Vilket presterar bäst, och slutligen är prisskillnaden mellan 5970 och gtx 480 värd att kringå och istället köpa ett 5970?
Tack på förhand!

Jag tycker du ska ta nvidia-kortet. Då slipper du alla problem som kan tänkas uppstå som har med crossfire (eller sli för den delen).