Permalänk

Låsa upp AMD pII :D

TJAAAAA!!1!!11!!!!11oneoneone

nu äre så att jag tänkte låsa upp min AMD phenom II x2 555 BE till fyr kärnig, har ett Gigabyte MA770-UD3 moderkort o när jag går in på advanced clock calibration (om det hette så), o ändrar till hybrid o sedan väljer all cores o loggar in på datorn så står det att cpun fortfarande är två kärnig. betyder det att min cpu inte kan låsas upp till quad core eller är det nåt mer som måste göras?

tacksam för svar

EDIT: glömde skriva att när man går in i bios igen så har "all cores" gått tillbaka o blivit "disabled" igen.

Permalänk
Medlem

Hej
Vilken version på moderkortet har du?
Det krävs chipset sb 710 eller 750 för att låsa upp ytterliggare kärnor.
Det finns (710) på version 2.0 eller 2.1

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av Kern:

Hej
Vilken version på moderkortet har du?
Det krävs chipset sb 710 eller 750 för att låsa upp ytterliggare kärnor.
Det finns (710) på version 2.0 eller 2.1

Jag har 2.1

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till att processorn säljs som en tvåkärning och inte en fullvärdig fyrkärning...
Dock har jag ingen mer erfarenhet av att låsa upp kärnor än vilken chipset det krävs.
Så nu hoppas jag att du får mer hjälp av mer kompetenta Swec:are än mig.
Lycka till!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Skulle mycket möjligt kunna vara så att du har fått en "riktig" processor utom några låsta kärnor.
Finns väl ingen annan förklaring om du inte har gjort fel när du försökte låsa upp den?

Tro det ska finnas en tråd här på SC om hur man exakt gör det, så lika bra att kolla så att du inte gör fel ey

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Skulle mycket möjligt kunna vara så att du har fått en "riktig" processor utom några låsta kärnor.
Finns väl ingen annan förklaring om du inte har gjort fel när du försökte låsa upp den?

Tro det ska finnas en tråd här på SC om hur man exakt gör det, så lika bra att kolla så att du inte gör fel ey

har kollat tråden, men kan väl kolla igen för att va riktigt säker på att jag gjort rätt

Permalänk

Efter du sparar inställningar i bios och startar om, står den en stund då som om den inte skulle starta? om den är så ostabil att den inte klarar av att starta så kan bios resetta till de senaste fungerande inställningarna(på Asus kort så står det Overclocking Failed efter man startar upp).
Prova 3-core unlock

Tobblish: har aldrig hört tidigare att Phenom II X2 tillverkas med bara 2 fysiska kärnor.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Skrivet av Pinguulol:

Efter du sparar inställningar i bios och startar om, står den en stund då som om den inte skulle starta? om den är så ostabil att den inte klarar av att starta så kan bios resetta till de senaste fungerande inställningarna(på Asus kort så står det Overclocking Failed efter man startar upp).
Prova 3-core unlock

Tobblish: har aldrig hört tidigare att Phenom II X2 tillverkas med bara 2 fysiska kärnor.

alltså, det står ju nånting om att det uppdateras o så stängs datorn av i några sekunder, sen startar den igen, det är ju när man ändrar till hybrid, fast det står kvar sedan. det är bara att all cores går tillbaka till disabled

Permalänk
Skrivet av jjoockkee:

alltså, det står ju nånting om att det uppdateras o så stängs datorn av i några sekunder, sen startar den igen, det är ju när man ändrar till hybrid, fast det står kvar sedan. det är bara att all cores går tillbaka till disabled

EC fireware hette det, det är då datorn stängs av i några sekunder när man ändrar det till hybrid, för att det ska uppdateras

Permalänk
Medlem

du gör så här du uppdaterar bios och har du tur så har dem unleashing mode och då kommer det funka , själv har jag dock ett asus modekort som jag låste upp en athlon II 425 (deneb) som blev phenom b25

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Skrivet av Tsarn:

du gör så här du uppdaterar bios och har du tur så har dem unleashing mode och då kommer det funka , själv har jag dock ett asus modekort som jag låste upp en athlon II 425 (deneb) som blev phenom b25

har redan uppdaterat bios :/

Permalänk

finns det inget annat man kan göra då? :/

Permalänk
Medlem

Testat öka volten lite? Kanske vaknar upp.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Skrivet av Glaucous:

Testat öka volten lite? Kanske vaknar upp.

japp, har höjt till 1.4 V, borde man prova att höja lite till?

Permalänk
Medlem

Då är det nog kärnorna som är defekta om inget hjälpte tyvärr.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415