Grafikkort med HDMI, tips?

Permalänk
Medlem

Grafikkort med HDMI, tips?

Mina föräldrar köpte igår en ny TV, 46" LED Sony med hdmi och vga anslutning. Dom ågrar sitt köp och ska köpa en större skärm och jag ska ta över Sony skärmen. Jag ska ha den som TV och titta på film, samt självklart spela spel (PC, wii).

Jag har nu ett GeForce 9800GT som inte har HDMI. Nu när jag får en ny skärm vill jag ju självklart ha HDMI till den.. dock har jag ingen aning av vad jag ska ha..
Jag tänkte att ni här på forumet skulle kunna hjälpa mig.
Krav på grafikkort:
-HDMI
-DVI
-Minst 1gb VRAM
-GeForce serien
-1000~1500:-
-Gärna bättre än mitt förra kort (GeForce 9800GT)

(Om det skulle vara till någon hjälp så har jag Gigabyte GA-EP35-DS3 som moderkort.

Tack i förhand! (:

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Entusiast

Varför Geforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Varför Geforce?

Jag känner mig säker med dom. Har haft kompisar med andra sorter som haft problem. Dock dom med geforce har inte haft problem. Samma gäller här, mitt nuvarande 9800gt har jag aldrig haft problem med.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk

Radeon HD5770 hade passat perfekt, men vill man inte ha det bästa mellan 1000 - 1500 så vill man inte.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Radeon HD5770 hade passat perfekt, men vill man inte ha det bästa mellan 1000 - 1500 så vill man inte.

Passar det till mitt moderkort då? Ser att det är GDDR5, funkar det också? Du kan se mina dator specs i min "signatur".

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Ja, det passar och fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Ja, det passar och fungerar utmärkt.

Okej tack Pete Ser ut att vara ett väldigt lovande grafikkort, faktist.

Har fått mitt svar på denna tråd. Lås om ni känner för det.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

gddr5 är minnestyp för grafikkretsen, det enda du behöver oroa dig för är pci-express anslutningen kortet kommunicerar genom till ditt moderkort. Det fungerar utmärkt.

Jag förstår dock inte varför du vill ha HDMI från datorn specifikt, DVI-interfacet är kompatibelt med HDMI, det enda du missar är ljud ut genom samma kabel.

Om du skulle använda datorn enbart för film och tvserier så kan du använda dig av GF 220GT som klarar av bitstream och HDCP osv via HDMI men det är ganska onödigt om du inte tänkte införskaffa en massa bluerayfilmer med HDCP skydd.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Dock är ju inte 5770 geforce.

Visa signatur

Gigabyte X870E Aorus Pro | AMD Ryzen 7 9800X3D 5,4 GHz | Gigabyte 4090 Gaming OC | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30| Corsair RM1000x | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

vrf inte köpa en DVI-HDMI adapter?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

gddr5 är minnestyp för grafikkretsen, det enda du behöver oroa dig för är pci-express anslutningen kortet kommunicerar genom till ditt moderkort. Det fungerar utmärkt.

Jag förstår dock inte varför du vill ha HDMI från datorn specifikt, DVI-interfacet är kompatibelt med HDMI, det enda du missar är ljud ut genom samma kabel.

Om du skulle använda datorn enbart för film och tvserier så kan du använda dig av GF 220GT som klarar av bitstream och HDCP osv via HDMI men det är ganska onödigt om du inte tänkte införskaffa en massa bluerayfilmer med HDCP skydd.

Skärmen har inte DVI. Och om jag ändå tänkte köpa nytt graikkort är det lika bra att jag kör med hdmi till den. Och jag tänkter använda skärmen till spel också.

Skrivet av Pontus94:

Dock är ju inte 5770 geforce.

Jo, sant. Man måste acceptera förendringar..

Skrivet av Von_OttO:

vrf inte köpa en DVI-HDMI adapter?

Jag känner att mitt grafikkort är out-of-date, vill ha nytt. Så jag tänkte att jag slår 2 flugor i en smäll

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Spara till ett Gainward GTX 460 1GB jag har ett sånt och är mycket nöjd! Ett krav var just HDMI (och inte mini kontakt)

Funderade på ett 5770 innan men de har snålat med minnesbussen så det är typ lika bra som ett 4850.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Spara till ett Gainward GTX 460 1GB jag har ett sånt och är mycket nöjd! Ett krav var just HDMI (och inte mini kontakt)

Funderade på ett 5770 innan men de har snålat med minnesbussen så det är typ lika bra som ett 4850.

5770 är bättre än ett 4870 fyi.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Sen när klarar GF 220GT bitstream? Ifall något annat (äldre) kort än gtx 460 klarar bitstream så har jag missat den driver uppdateringen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sen när klarar GF 220GT bitstream? Ifall något annat (äldre) kort än gtx 460 klarar bitstream så har jag missat den driver uppdateringen?

Fel av mig där.

Citat:

Moving on, the other new HTPC feature is that NVIDIA has finally stepped up their game with respect to HDMI audio on cards with discrete GPUs. Gone is the S/PDIF cable to connect a card to an audio codec, which means NVIDIA is no longer limited to 2-channel LPCM or 5.1 channel DD/DTS for audio. Now they are passing audio over the PCIe bus, which gives them the ability to support additional formats. 8 channel LPCM is in, as are the lossy formats DD+ and 6 channel AAC. However Dolby TrueHD and DTS Master Audio bitstreaming are not supported, so it’s not quite the perfect HTPC card. Lossless audio is possible through LPCM, but there won’t be any lossless audio bitstreaming.

Källa: NVIDIA?s GeForce GT 220: 40nm and DX10.1 for the Low-End - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Många datorer.