Permalänk

Vad är en receiver?

Gokväll står snart inför köpet av min första hemma bio men då jag är totalt värdelös på hur allt detta funkar kommer här lite nybörjar frågor

En receiver t.ex. denna Yamaha RX-V665 funkar den på så sätt att jag kopplar in Blu-ray spelare, X-box m.m. in i den via en HD kablar och därefter kopplar jag en HD kabel från receivern upp till TV:n och vips så har jag både x-box och blu-ray inkopplat. Sen behöver jag väll ingen förstärkare utan det är en förstärkare i en receiver? Alltså jag kopplar även in högtalarna i denna manick?

Nu försvann såklart alla bra frågor jag hade men tar mycket gärna emot lite allmänna tips och idéer ang. hemmabio system.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Receiver = förstärkare med inbyggd radiodel.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Receiver = Mottagare (direkt översatt)
Den tar in diverse olika signaler/bilder/ljud och kan sedan spela upp ljudet i inkopplade högtalare och bilden via någon inkopplad monitor. Om du funderar på att köpa en receiver så skulle jag rekommendera Onkyo TX-SR308 verkar mycket bra och inte allt för dyr för någon som ska bygga sitt första hemmabiosystem.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Verkar ju förjäkla smidigt!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Det är det! Plus om du köper en förstärkare av något lite bättre/ populärare märke så håller de i 20+ år så det är en ganska bra investering

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hittade en Philips receiver som har DVD, FM / MW-radio, digital i/o och 5.0 i inbyggd förstärkare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Waloth:

Det är det! Plus om du köper en förstärkare av något lite bättre/ populärare märke så håller de i 20+ år så det är en ganska bra investering

Så med andra ord kanske jag borde tänka till lite och pröjsa runt 5 papp istället för ~2.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Det skulle jag absolut säga. Fast först måste du bestämma vad du är ute efter. typ 5.1 eller 7.1 9.1 9.2 etc. Sedan kan du börja titta på priserna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Receiver = Mottagare (direkt översatt)
Den tar in diverse olika signaler/bilder/ljud och kan sedan spela upp ljudet i inkopplade högtalare och bilden via någon inkopplad monitor. Om du funderar på att köpa en receiver så skulle jag rekommendera Onkyo TX-SR308 verkar mycket bra och inte allt för dyr för någon som ska bygga sitt första hemmabiosystem.

Då är detta kanske man skall slå till på?

Köp Kompletta hemmabiopaket på Fynda.se - Hifi & Hemmabio: Dynavoice Magic EX 5.0-paket + Onkyo TX-SR508(Black High Glossy)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Varför inte, men förstärkaren är 7.1 förstärkare och det är ett 5.0 paket så det finns fortfarande mer att hämta ur den förstärkaren. Sedan talar betyget lite för sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter med min pappas gamla förstärkare, en NAD 705, gammal men still going strong

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se om du inte behöver stora högtalare eller vill spara plats.
Köpte det där paketet för ett antal månader sedan och är grymt nöjd, bra högtalare och subwoofern får soffan att skaka skönt

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk

gå in på hifi-klubben, köp den billigaste NAD recivern för hemmabio, och du är garanterat nöjd i X år
för 4K är den såååå så fin.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirk:

Kan rekommendera Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se om du inte behöver stora högtalare eller vill spara plats.
Köpte det där paketet för ett antal månader sedan och är grymt nöjd, bra högtalare och subwoofern får soffan att skaka skönt

Jag ska tänka på den Sirk
Vet bara inte hur jag ska sätta dom högtalarna bara.
Nyligen köpt en bostadsrätt, så man vill ju inte göra de jobbigt för grannarna

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Jag ska tänka på den Sirk
Vet bara inte hur jag ska sätta dom högtalarna bara.
Nyligen köpt en bostadsrätt, så man vill ju inte göra de jobbigt för grannarna

I know that feeling, med skillnaden att jag har köpt hus
Jag har därför gått i tankarna på dessa - Köp Hemmabio (5.0-system) på Fynda.se - Hifi & Hemmabio: Dynavoice Challenger M-65 EX + Onkyo TX-SR608 (Hemmabiopaket i Black Oak - v.2)

Påminner lite om paketet som rekommenderas tidigare i tråden (Köp Kompletta hemmabiopaket på Fynda.se - Hifi & Hemmabio: Dynavoice Magic EX 5.0-paket + Onkyo TX-SR508(Black High Glossy)) men detta verkar vara senare modeller av högtalarna samt själva förstärkaren. Någon som kan påpeka den stora skillnaden mellan dessa två paket förutom prisskillnaden på 4000kr?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem

Alla högtalarna är bättre i det dyrare paketet och dessutom så är receivern som medföljer en 7.1 receiver så man kan köpa till ett par frontar och en baslåda till (eller två eftersom förstärkaren har 2 lågbasutgångar).

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Alla högtalarna är bättre i det dyrare paketet och dessutom så är receivern som medföljer en 7.1 receiver så man kan köpa till ett par frontar och en baslåda till (eller två eftersom förstärkaren har 2 lågbasutgångar).

I dagsläget räcker 5.1 för mig, men det alltid vara bra med stödet för framtiden. Just utgång till bas var något jag försökte leta fram angåendes denna förstärkaren men lyckades inte hitta detta själv men du gav mig svar på tal.

Har kikat runt och märkt att det finns vissa föregående modeller till förstärkaren. Finns det några markanta skillnader som gör ljudet rent bättre? Som jag förstått det så är det nya DAC:ar i denna modellen (Burr Brown - PCM1690) men annars är det bara mindre förändringar och nya funktions som är pålagda, exempel HDMI 1.4.

Men det paketet skulle vara optimalt för det priset eller har ni möjligen bättre alternativ på samma prislapp att rekommendera?

(ursäkta TS om jag snodde tråden lite...)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

lågnivåutgångar *
Inte lågbasutgångar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Här har du jämförelse på 608 och föregångaren (som jag införskaffade) Produktjämförelse hos Prisjakt, nä egentligen vet jag inte fler skillnader än de du också nämnde men visste inte att 608 fått annan DAC. Och vad jag hört ska Burr Brown vara av den lite bättre klassen.
Självklart heter det ju lågnivåutgångar, blandade ihop med att man kopplar basen till de:P

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk

Lånar tråden lite då jag har en liknande fråga

Jag har sett att många som har lite dyrare högtalare kör med slutsteg , är det för att få mer kraft och slippa köpa en ny förstärkare ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det är för att få mer kraft. Om man snackar om surround så är det så att lite dyrare förstärkare kan ha pre out till ljud som man kopplar vidare till slutsteg för att avlasta den vanliga förstärkaren och få mer kraft.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

en receiver har normalt ett inbyggt slutsteg. om man vill ha finare/bättre grejor kan man ha ett externt slutsteg.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Jo det är för att få mer kraft. Om man snackar om surround så är det så att lite dyrare förstärkare kan ha pre out till ljud som man kopplar vidare till slutsteg för att avlasta den vanliga förstärkaren och få mer kraft.

Tack då vet jag !

Skrivet av ajsp:

en receiver har normalt ett inbyggt slutsteg. om man vill ha finare/bättre grejor kan man ha ett externt slutsteg.

Tack då vet jag !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Varför köpa två frontar till då skillnadne mellan 5.1 och 7.1 ligger i sourrounden?

7.1 har fyra styck surround mot två i 5.1.

Visst, alla kanaler har fullregister så för perfekt klangmatchning bör man ha likadana högtalare runtom.

Men vem har såpass med plats att an får plats med fyra fullgolvare som surroundhögtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Här har du jämförelse på 608 och föregångaren (som jag införskaffade) Produktjämförelse hos Prisjakt, nä egentligen vet jag inte fler skillnader än de du också nämnde men visste inte att 608 fått annan DAC. Och vad jag hört ska Burr Brown vara av den lite bättre klassen.
Självklart heter det ju lågnivåutgångar, blandade ihop med att man kopplar basen till de:P

Tack!

Ser även att prisskillnaden på Prisjakt är 400kr, så varför inte välja den senaste modellen?
Jag är inte helt säker på att dessa två modeller har olika DAC:ar men jag vill minnas att jag läste detta någonstans på nätet.

Finns även en kille som skrivit följande i omdöme av 608:an också:

"Låter avsevärt bättre mot tidigare 607 tack vare Burr-Brown DAC'en. Inte alls lika mycket fokus nu i övre registren, tar ett kliv tillbaks men behåller fokus och skärpa.

Känns som den även har lite mer driv mot tidigare, kanske beror på 20 extra watten? Eller så är det bara en illusion. Kortfattat, så är 608 en bra förstärkare på många vis.

Positivt också att den inte blir lika varm mot tidigare, dock är den fortfarande varm mot övriga i prisklassen. "

Skrivet av ajsp:

Har du lust att utveckla detta lite mer?
Jag har inte riktigt kopplat greppet på den stora skillnaden mellan slutsteg och förstärkare. Jag är ju med att en förstärkare har inbyggt slutsteg för att kunna driva högtalarna men jag hänger inte med på vad du menar med finare/bättre. Menar du ett bättre ljud eller att man kan speta på högtalarna mer?

Som jag tolkar det så kopplar man först och främst ett slutsteg för att kunna driva sina högtalare. Exempelvis kanske jag har ett par högtalare som har en jävla kraft som min vanliga förstärkare inte skulle kunna klara av att driva själv - självklart är lösningen att jag kopplar in ett slutsteg för mer kraft. Men då ska ju DAC gå till DAC (förstärkare -> slutsteg). Så har man då en bra DAC i förstärkaren så vill man självklart ha en minst lika bra i slutsteget man kopplar in för att behålla ljudkvaliteten. Är det möjligen detta du menar eller har jag fattat något fel?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lonefox:

Varför köpa två frontar till då skillnadne mellan 5.1 och 7.1 ligger i sourrounden?

7.1 har fyra styck surround mot två i 5.1.

Visst, alla kanaler har fullregister så för perfekt klangmatchning bör man ha likadana högtalare runtom.

Men vem har såpass med plats att an får plats med fyra fullgolvare som surroundhögtalare?

Gjorde liten skiss i paint (är otroligt skillad:P) på hur det kan se ut. Båda funkar, beror lite på vilken ljudbild man vill ha.
Ditt förslag

Mitt förslag

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk
Medlem

Lyssnaren i förslag 2 har ju inga öron så han/hon kommer ju inte höra något :x

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrazy:

Lyssnaren i förslag 2 har ju inga öron så han/hon kommer ju inte höra något :x

Såg du inte att det var en tjej med riktigt plattat hår och i första bilden var det en killa med grisöron.

Visa signatur

Nya Projektet!

Permalänk

Är det stor skillnad mellan 5.1 och 7.1 ?

Visa signatur