Permalänk
Keeper of Traditions

Hmm, enligt detta test: Notebookcheck: Review Acer Aspire 3820TG Timeline X Notebook

så ska tangentbordet inte vara mycket att hurra för, att det håller ganska låg kvalité och inte är något för den som planerar att skriva mycket. så 3820tg åker nog ut, skulle jag tro, men kom gärna med andra förslag!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Vad batteritiden viktig för dig? Om inte så är ju asus x42 mkt trevlig Men som sagt jag tycker du ska känna på tgb själv innan du drar allt för stora slutsatser. Alla har ju olika preferenser om vad som är ett bra tgb

Permalänk
Keeper of Traditions

Visst är batteritid viktig, man vill väl inte tvingas ta med strömsladden var man än går... Men det får väl bli lite mer klämmande, lite mer läsande och lite mer sparande.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag att skriva det första mac-vänliga inlägget i den här tråden.

Jag har en macbook pro 13" 2,66 ghz versionen. Och jag tycker att den är super. Känslan i aluminumet går inte att jämföra + att den är helt knäpptyst vid vanlig surf är ju inte heller helt fel. Jag fotar ganska mycket och använder mig av Lightroom 3 för att hålla reda på bilderna som för övrigt rulla mycket bättre på osX än på Windows.(Lightroom 3 - Minhembio forum) Det är väll det hårdaste jag har utsätt min pärla för. Och mycket mer blir det inte eftersom att jag även har en ganska hi-tech windowsburk.

Sammanfattning: En väldigt bra laptop som gör sig bäst med en stationär windowsdator.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du väljer Macbooken, se till att det inte är den vanliga utan att det är Pro-modellen. Du kommer bli förbannad för att du köpte den vita, äckliga saken annars.

Annars;
Asus UL30JT-RX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
i5a, 1,7 kilo, bra batteritid, rimligt pris, och vad jag vet, mysigt tangentbord.

Skrivet av iTaidO:

Nu kommer jag att skriva det första mac-vänliga inlägget i den här tråden.

Jag har en macbook pro 13" 2,66 ghz versionen. Och jag tycker att den är super. Känslan i aluminumet går inte att jämföra + att den är helt knäpptyst vid vanlig surf är ju inte heller helt fel. Jag fotar ganska mycket och använder mig av Lightroom 3 för att hålla reda på bilderna som för övrigt rulla mycket bättre på osX än på Windows.(Lightroom 3 - Minhembio forum) Det är väll det hårdaste jag har utsätt min pärla för. Och mycket mer blir det inte eftersom att jag även har en ganska hi-tech windowsburk.

Sammanfattning: En väldigt bra laptop som gör sig bäst med en stationär windowsdator.

Lightroom 3 rullar bättre på Mac? Link eller BS. Ingen i5-iMac som jag har sett (som har praktiskt taget samma prestanda som min stationära) presterar bättre än vad min dator tycks göra. Om något, snarare sämre. Kanske i Bootcamp presterar OS X bättre än Windows, men alla vet att Bootcamp är ooptimerat och värdelöst för all slags jämförelse.

För övrigt, är inte Lightroom "ganska" så cramped på 1280x800?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Visst är batteritid viktig, man vill väl inte tvingas ta med strömsladden var man än går... Men det får väl bli lite mer klämmande, lite mer läsande och lite mer sparande.

Batteritiden på X42 ligger på ca 3h. I klenaste laget.

iTaidO: Om du kollar testerna jag länkade till så ser du att timelinex 3820 är både tystare och svalare än mbp(borstett från idle där mbp var ngn db tystare). Och 3820tg har också alu chassie, har inget emot mac så, men det finns en hel del andra vettiga alternativ till mbp 13 numera. Det fanns det inte bara för nåt år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Om du väljer Macbooken, se till att det inte är den vanliga utan att det är Pro-modellen. Du kommer bli förbannad för att du köpte den vita, äckliga saken annars.

Annars;
Asus UL30JT-RX008V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
i5a, 1,7 kilo, bra batteritid, rimligt pris, och vad jag vet, mysigt tangentbord.

Lightroom 3 rullar bättre på Mac? Link eller BS. Ingen i5-iMac som jag har sett (som har praktiskt taget samma prestanda som min stationära) presterar bättre än vad min dator tycks göra. Om något, snarare sämre. Kanske i Bootcamp presterar OS X bättre än Windows, men alla vet att Bootcamp är ooptimerat och värdelöst för all slags jämförelse.

För övrigt, är inte Lightroom "ganska" så cramped på 1280x800?

Jo lite cramped är det väll, men det är inget som blir bättre på en windowsdator. Missförstå mig inte jag tycker om windows. Anledningen till att jag köpte macbooken var att jag ville prova något nytt och till de sakerna jag använder den till är kolla på film, surfa och pyssla i lightroom. Vad mer gör man på en laptop som behöver mer prestanda?

Sista inlägget för mig i den här tråden. (Vill inte bli någon fanboy som flamear)

SLUTSATS: Macbook och valfri windowlaptop är bra på olika saker. Prova i någon affär och ta reda på den du tycker om mest.

Skrivet av thereal_twisted:

iTaidO: Om du kollar testerna jag länkade till så ser du att timelinex 3820 är både tystare och svalare än mbp(borstett från idle där mbp var ngn db tystare). Och 3820tg har också alu chassie, har inget emot mac så, men det finns en hel del andra vettiga alternativ till mbp 13 numera. Det fanns det inte bara för nåt år sedan.

Tystare och svalare gör ju inte så mycket om man inte märker skillnaden när man sitter med den och gör vardagliga saker. Ända gången min macbooks fläkt har varvat up ordentligt var när jag exporterade många RAW-bilder till jpeg i Lightroom(ca 2000 stycken).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions

3 timmar bara...?

Och det är i IDLE med strömspar på?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag har börjat snegla mot Asus UL30VT, den verkar väldigt trevlig med låg vikt och bra balans mellan prestanda och batteritid, såg också på SweC's genomgång utav datorn.

Får nog försöka hitta en sån så jag kan klämma på lite på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iTaidO:

Jo lite cramped är det väll, men det är inget som blir bättre på en windowsdator.

Det är exakt det som blir bättre - man börjar närma sig 20 000 för att komma upp till 1440x900 i OS X.

Skrivet av iTaidO:

Missförstå mig inte jag tycker om windows. Anledningen till att jag köpte macbooken var att jag ville prova något nytt och till de sakerna jag använder den till är kolla på film, surfa och pyssla i lightroom. Vad mer gör man på en laptop som behöver mer prestanda?

Jadå, absolut. Det jag menar är att Lightroom absolut inte är bättre i OS X tills jag fått se riktiga belägg som inte är utförda på en Macbook i bootcamp.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

3 timmar bara...?

Och det är i IDLE med strömspar på?

Jag är osäker, har inte hittat några vettiga data på det än. Jag läste det som hastigast i x42 tråden tror jag att det var en som hade lämnat tillbaks sin x42 pga. att ha bara fick runt 3h ur batteriet. Det är svårt att hitta vettiga fakta om x42 än, den borde ju ha switchable graphics och därmed bra batteritid.

UL30JT och den ganska nya U35JC finns ju också, ul30vt har lite väl gammal cpu kan jag tycka.

Egenskaper för Asus U35JC-RX070V

Permalänk
Skrivet av iTaidO:

Tystare och svalare gör ju inte så mycket om man inte märker skillnaden när man sitter med den och gör vardagliga saker. Ända gången min macbooks fläkt har varvat up ordentligt var när jag exporterade många RAW-bilder till jpeg i Lightroom(ca 2000 stycken).

Idle är idle, dvs man gör absolut ingenting utöver systemprocesserna. En webbläsare med några flikar och lite musik igång. Att hålla på med RAW filer är snarare stresstest.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag är osäker, har inte hittat några vettiga data på det än. Jag läste det som hastigast i x42 tråden tror jag att det var en som hade lämnat tillbaks sin x42 pga. att ha bara fick runt 3h ur batteriet. Det är svårt att hitta vettiga fakta om x42 än, den borde ju ha switchable graphics och därmed bra batteritid.

UL30JT och den ganska nya U35JC finns ju också, ul30vt har lite väl gammal cpu kan jag tycka.

Egenskaper för Asus U35JC-RX070V

Ja, 3h är inte roligt, men det låter ju konstigt att den endast skulle klara 3h i idle...

Ul30JT är väl den som låter mest intressant, kanske även UL30JT då jag inte vet om jag behöver den starkare processorn...

Visa signatur