Äldre DVD-brännare - nytt nätagg/moderkort

Permalänk

Äldre DVD-brännare - nytt nätagg/moderkort

Min gamla DVD-brännare har "den gamla" stora vita strömkontakten med 4 stift och har bara IDE-interface.
Den typen av strömkontakt når inte alls fram från mitt nätagg.
Och IDE-kabeln stoppar ju luftflödet i datorn.

Finns det adapters att använda för att lösa mitt problem eller är det bara att slanta upp för en ny brännare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Min gamla DVD-brännare har "den gamla" stora vita strömkontakten med 4 stift och har bara IDE-interface.
Den typen av strömkontakt når inte alls fram från mitt nätagg.
Och IDE-kabeln stoppar ju luftflödet i datorn.

Finns det adapters att använda för att lösa mitt problem eller är det bara att slanta upp för en ny brännare?

Det finns både förlängning (Molex 4-pin till Molex 4-pin) och adapters (Molex 4-pin till Sata-Power). IDE-kablar brukar finns som "runda" (krympta med slang/strumpa).

Permalänk

Enklaste sättet är nog att gå till din lokala datoraffär och fråga efter en molex-förlängare. Om du inte har lust med det kan du ju prova förlänga den själv!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Okej, Molex är alltså den stora vita 4-pins strömkabeln?
Hur är det med dataöverföringen då om jag vill undvika IDE-kabeln? Finns det IDE-SATA adapters? Finns det runda IDE-kablar som inte stoppar luftflödet så mycket?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om någon sådan adapter. Men Sata-brännarna kostar ju i stort sett ingenting numer.

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

<200 kr är väl helt ok. Plus att sata läsarna är lite snabbare...

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Okej, Molex är alltså den stora vita 4-pins strömkabeln?
Hur är det med dataöverföringen då om jag vill undvika IDE-kabeln? Finns det IDE-SATA adapters? Finns det runda IDE-kablar som inte stoppar luftflödet så mycket?

Mjo med molex menar jag 4-pins kontakten (ström). Det finns IDE-SATA, men då tror jag det är en bättre investering att köpa en ny brännare med SATA.

Permalänk
Skrivet av Daffas77:

Aldrig hört talas om någon sådan adapter. Men Sata-brännarna kostar ju i stort sett ingenting numer.

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

<200 kr är väl helt ok. Plus att sata läsarna är lite snabbare...

Hahaha, det är ju billigare än att köpa förlängningskablar etc. Tackar!

Good old times när man köpte en 8x plextor cd-brännare för 2000 kr

Tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av Björnerik:

Tack för svaren!

Tekniken går framåt

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Björnerik:

Tack för svaren!

Skrivet av AntiSmidig:

Tekniken går framåt

Nu är ju kvaliteten ren skit på dagens brännare jämfört med Plextors egentillverkade, så det är inte jämförbart. Tekniken har faktiskt gått bakåt även tekniskt. Finns t ex ingen AutoStrategy på nya brännare, vilket gjorde att Plextor med detta kan fortfarande bränna nya okända skivor utan problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro