Video: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Någon som sett prisuppgift på AX750?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Nån anledning till att du inte vill ha 400W?

Saken är den att en HTPC kan dra långt under 100W i Idle och inte mycket över i full last. Då är inte 400+ W speciellt optimalt då man kör agget i området där det är inte så effektivt.

Permalänk
Medlem

Vad kommer 750/850W kosta i butik?

Permalänk

Modda nätdel

Skrivet av Asheileon:

+1
Hoppas fler tillverkare hoppar på detta med fullt moddulära agg, vore underbart ur moddnings synpunkt.

IIRC får man inte ändra något i nätdelen och sedan koppla den till el-nätet utan att ha elektrikerbehörighet.

vet iofs inte om det va de du menade, men kan vara värt att tänka på:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Vad kommer 750/850W kosta i butik?

Kollat runt lite, verkar inte finnas några priser ännu, inte ens amerikanska priser. Får vänta lite tag, lär dyka upp snart.

johnzon: Han menade nog att alla sladdar är lösa, inte ens moderkortskontakten sitter fast i nätagget.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför folk klagar på nätagg som inte är fullt modulära som är på 1kWh+. Behöver man så starkt nätagg som 1kWh+ så kär man använda de festa kablar iaf, då spelar det ingen roll om agget är modulärt eller inte.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av johnzon:

IIRC får man inte ändra något i nätdelen och sedan koppla den till el-nätet utan att ha elektrikerbehörighet.

vet iofs inte om det va de du menade, men kan vara värt att tänka på:P

Jag gick ju 3år el på gymnasiet så jag vet iaf någolunda vad jag gör behörighet är ändå bara lull och paragraf strunt.... jag är inte alls bitter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leedow:

En liten rättelse: 4st GTX 480 + överklockad processor + många hårddiskar = långt över 1200W, eller så måste jag gå om gymnasiet.

Då får du nog tyvärr gå om gymnasiet Vid 100% cpu utilization (TDP) och full 100% load drar ett system med en I7980x @4.0 (V-core 1.4v) 4st Gtx 480 i sli, 5 sata diskar, 2 ssd flash diskar, 1 dvd-rw rätt precis 1200W.

Sen så är det ju inte direkt standard att lyckas få upp ett sådant system i 100% load

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av johnzon:

IIRC får man inte ändra något i nätdelen och sedan koppla den till el-nätet utan att ha elektrikerbehörighet.

vet iofs inte om det va de du menade, men kan vara värt att tänka på:P

Tror att du måste ha erforderlig kännedom endast. Alltså att du ska veta vad du gör.

Förövrigt så är detta grymt! Fullt modulärt är precis vad jag behöver! Frågan är om man ska ta en 850 eller 1200. Man garderar sig mer med en 1200w. Det är inte direkt så att man vill sleevar om kablarna. Antar att garantin även ryker vid sleevning

Det som oroar mig är fläkten. Vill bygga ett tyst chassi och det ser ut som att den väsnas ganska mycket även vid liten last. Kanske 850wattarn låter mindre?

Fråga: Kommer ni på sweclockers att testa 750/850 wattarna också?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

1200W är verkligen inte overkill, långt därifrån.
Blir en ordentlig last på AX1200 med 3st GTX480 t.ex.

Visst finns det alltid de som alltid måste köra flera agg, men jag har svårt att ens se mig själv med sli/cross config. Hade antagligen blivit ett köp om verkningsgraden hade gett mer utslag på ljudnivån.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Brodholm:

Fråga: Kommer ni på sweclockers att testa 750/850 wattarna också?

Vi kör high-end till hösten, så det kommer dröja ett tag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Andreas D:

Vi kör high-end till hösten, så det kommer dröja ett tag.

Den som väntar på något gott

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Pååwwsee 8D

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Najs, underbart, blir nog ett AX-agg senare tack vare den långa garantitiden och stabila siffrorna som utlovar lång livstid. Ett nätagg som levererar och gör det länge.

Permalänk
Medlem

Tycker det ska vara fler video tester! Någon som håller med?

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att ni släppte en lite mer genomgående video med både "unboxing" och genomgång av själva testresultaten. Mycket bra jobbat och skulle mer än gärna se liknande videoklipp i framtiden!

Permalänk
Inaktiv

Tack för en väl genomarbetad video.

Permalänk

Någon som vet var jag kan köpa den NU!
båda Webhallen och Komplett får den så sent, jag behöver en NU!
Skall reklamera min Corsair1000w till komplett, och dom lär ju ta mer en 1 vecka att byta ut den! 1 vecka utan min dator =O
Felet är att den tjuter som fan! t.o.m. grannen har knackat på dörren!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Fan va gött med videos! mycket trevligt

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Kan inte förstå varför folk klagar på nätagg som inte är fullt modulära som är på 1kWh+. Behöver man så starkt nätagg som 1kWh+ så kär man använda de festa kablar iaf, då spelar det ingen roll om agget är modulärt eller inte.

Hur ofta använder man alla Molex? även om man har många hårddiskar så är väl dom oftast Sata?
Pci-E kan ju vara en sak om man har 2 eller 3 grafikkort med 2 kontakter på varje.
Hårddiskar och DVD har man ju SATA till, har man många fläktar så har man ju fläktstyrning iallafall och behöver ju inte så många molex plus den lilla kontakten längst ut på molex slingan till diskettstationen som man skrotade för länge sedan.
Ge mig ett exempel på vad man ska ha alla kontakterna till så kanske jag förstår.
Bara för att man vill ha ett kraftigt Nätagg så kanske man inte behöver alla molex.
Det kan vara svårt att placera alla prylar i en dator så kontakterna hamnar rätt iallafall.
Om varje kabel bara hade en kontakt i varje ända så kanske.. men nu sitter det en massa kontakter på mitten av sladden som inte hamnar rätt iallafall.
Dessutom om man har modulärt och lite kunskap och en lödkolv så kan man skräddarsy kablar utan att garantin försvinner.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Videon påminner om 3dgameman och Rodney renolds video recensioner, mycket bra. Hoppas det kommer flera Video recensioner som denna. man får ett bättre intryck av en video än av en test sida bara. Tummen upp.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd

Grymmmt bra recension!

Permalänk

Kommer nästa vecka ÄNTLIGEN !

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

PÅOWSE!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

En ensam 12V-lina med såpass mycket watt/amps låter som rena rama inbjudan att anlägga brand i datorn. Vid en kortslutning i en av kabelbuntarna finns det ju inget effektivt sätt att stoppa att kablarna överhettar. Det blir helt enkelt bara en last gentemot nätdelen, som är såpass stark att den sannolikt bara tuffar vidare helt lugnt, medan isolering och annat börjar pyra.

Oansvarigt av corsair!

Tyvärr har jag inte hittat denna tråd förrän nu.
Annars hade jag svarat för 3 år sedan, att det är helt lungt.
Jag testade att ta ett gammalt hederligt koppar-gem, och sätta i en 12 voltslina, och agget stängde ner både datorn och sig själv.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hittade min gamla AX1200 nu.
Den låg i en gammal Obsidian 800D... väl paketerad i "kul" påsen.
Ska prova om den fungerar fortfarande...garantin har ju gått ut för +tre år sedan.
Fick ett ryck och köpte en Vector RS för 999:-
Det var väl en felsatsning av Fractal Design...brukar ju ligga på minst det dubbla...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...