Skyddsplast till touch-skärm?

Permalänk
Medlem

Skyddsplast till touch-skärm?

Tja! Får snart min Htc Legend och har samtidigt beställt ett 16gb minneskort samt en snygg slimmad läder-ficka till den för att skydda skalet i fickan (ofta man får grus och damm osv i fickan).

Nu undrar jag bara vad man ska ha för skyddsplast till skärmen. Det viktigaste är att så mycket av "den kalla goa glas-känslan" som skärmen har då den är gjord av glas finns kvar med skyddsplasten på, så jag antar att ett så tunt skydd som möjligt är att föredra. Invisible shield går helbort antar jag, då jag läst att den är tjock och "gummig-aktig", vilket antagligen tar bort "den kalla goa glas-känslan".

Hur är det med Copter? Den ska vara tunnare än IShild men i samma material. Behålls skärmens känsla med denna?

Kanske bäst att köpa en billig tunn vanlig skyddsfilm som man byter ofta, ifall man inte vill ha ett tjock äckligt gummi-lager på skärmen? Typ denna: Om Displayskydd HTC Legend från Teknikmagasinet

Nu blev inlägget onödigt långt märkte jag:P Stora frågan: Vilket är bäst av Copter och Invisible Shield, och behålls skärmkänslan med dessa, alltså skärmen blir inte gummi-aktig eller jätte plastig?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa dig att köpa på tradera själv fick jag ett 3 pack för 2kr där till min nokia det bör ju inte bli dyrare bara för dom skär ut det i annan form, Och jag tycker det känns som bra kvalitet. Jag vet inte om dom är så bra men dom är väldigt prisvärda.

Tradera.com - Sökresultat för "Htc Legend"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

jag har copters för x10i och den är gummiaktig men jag har inte varit med om ett bättre än den för att den repas verkligen inte av nått... jag har provat ha mobilen i samma ficka som nycklarna och den repas inte av nått verkligen

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Nokia N900 och jag köpte ett billigt trepack på EBay(kosta väll ~10kr), de fungerar riktigt bra och har knappt repats. Har dock inte testat med några nycklar, jag tycker att det låter väldigt dumt att ha dem i samma ficka?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

Själv har jag en Nokia N900 och jag köpte ett billigt trepack på EBay(kosta väll ~10kr), de fungerar riktigt bra och har knappt repats. Har dock inte testat med några nycklar, jag tycker att det låter väldigt dumt att ha dem i samma ficka?

har man försäkring på telefonen så kan man det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

jag har copters för x10i och den är gummiaktig men jag har inte varit med om ett bättre än den för att den repas verkligen inte av nått... jag har provat ha mobilen i samma ficka som nycklarna och den repas inte av nått verkligen

Okej tack för svaret! Får bli en vanlig billig film, som den jag länkade till då. Vet några kompisar som körde heltäckande gummifilm till sina iphones. Hela känslan i telefonen försvann ju =O, kändes mer som en gummi-telefon från nokia än en iphone, och fingret fastnade när man skulle svepa över skärmen! Antar att detta var copter eller invisible shield, då de är de enda jag sett med heltäckande. Aldrig i livet säger jag! Får bli billiga plastskydd och byta oftare, så att skärmens känsla finns kvar!:)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Frågan är om man vill ha en bra eller dålig skyddsplats eller en dålig. De dåliga (och då pratar vi om plast som du får byta två gånger i månaden för att den antingen är för repig eller helt enkelt lossnar) ger ju "bättre" känsla. Men vad jag erfarit så är det inget större problem att det blir lite mer gummiliknande. Det är inte många som bryr sig alls om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darkmoon:

Frågan är om man vill ha en bra eller dålig skyddsplats eller en dålig. De dåliga (och då pratar vi om plast som du får byta två gånger i månaden för att den antingen är för repig eller helt enkelt lossnar) ger ju "bättre" känsla. Men vad jag erfarit så är det inget större problem att det blir lite mer gummiliknande. Det är inte många som bryr sig alls om det.

Så sant som det är sagt... jag provade de plastliknande i början men efter typ 2 veckor så var det lika bra att ta bort den, men jag köpte ett copter och har inte behövt göra nått med det skärmskyddet, så jag rekommenderar verkligen copters skärmskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Så sant som det är sagt... jag provade de plastliknande i början men efter typ 2 veckor så var det lika bra att ta bort den, men jag köpte ett copter och har inte behövt göra nått med det skärmskyddet, så jag rekommenderar verkligen copters skärmskydd

Jo, jag funderar på coters, som ska vara tunnare och lite hårdare/slätare än invisible shield. Hur är känslan på skärmen med den, gummiaktig eller slät/hård/glasaktig?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

copter har med lite gummiaktig

Permalänk

Ett litet inlägg. HOPPAS DU INTE KÖPT NÅGOT SKYDD ÄN!!!
Har haft min HTC Touch Diamond II sen den lanserades, och jag har ett full body kitt från Invisible Shield. HTCn ser fortfarande ut som ny, och den får ganska mycket stryck. Har tappat den i grus (ganska grovt) och det syntes inte ens att man tappat den + att den ligger i fickan och åker upp och ner rätt många gånger om dagen, men som sakt ser fotfarande ny ut sedan lansering.
Här är en länk till din HTC Välkommen in i skal-mans webbutik - Mobilskal m.m Fraktfritt!
Kostar dock lite mer än ToJa's skydd för 10kr på tradera, men du får KVALITET för pengen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Fördelen med full body skydd är att telefonen ser fin ut ifall du ska sälja den. Nackdelen är att den ser för jävlig ut så länge du äger den.

Jag köpte 5 st skärmskydd för galaxy från en sälja på Tradera. Har haft det monterat i ca 3 mdr. och det sitter perfekt än, inga repor heller. Har den i antingen jeansfickan eller innerfickan.

Jag köpte från denna säljare: 5 x Screen Protector, Skärmskydd till HTC Legend / G6 *Ny på Tradera.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Fördelen med full body skydd är att telefonen ser fin ut ifall du ska sälja den. Nackdelen är att den ser för jävlig ut så länge du äger den.

Jag köpte 5 st skärmskydd för galaxy från en sälja på Tradera. Har haft det monterat i ca 3 mdr. och det sitter perfekt än, inga repor heller. Har den i antingen jeansfickan eller innerfickan.

Jag köpte från denna säljare: 5 x Screen Protector, Skärmskydd till HTC Legend / G6 *Ny på Tradera.

Man kan ju sätta på full body skyddet på ett "skal" till telefonen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LightForz:

Man kan ju sätta på full body skyddet på ett "skal" till telefonen.

???, vad skulle syftet vara med det?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Om man nu inte tycker att org. skalet till mobilen är fult och vill bytta ut det mot ett man gillar och vill skydda det ist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

InvisiShield funkar bra även om jag tycker 155kr (som det kostade på webhallen för Galaxyn) är lite väl mycket för en bit plast.

Några saker jag jag lärde mig efter att ha installerat ett sådant skydd för första gången:
1. När du drar bort plasten från pappret och skall klistra på det på telefonen, gör det hyfsat fort så att inget litet dammkorn plötsligt får för sig att flyga på skärmen eller plasten (trots allt flyger det runt lite damm i alla lägenheter/hus om man inte monterar skyddet i nån av Intels dammfria fabriker). Du lär inte få bort det när plasten väl är på plats.
2. Var noga med att sikta rätt. Även om instruktionerna säger att man skall kunna flytta runt plasten för att matcha mot högtalarutgång, front camera osv under 3-5 min så var det inte alls så lätt.
3. Dra bort luftbubblorna från mitten och ut till sidorna och akta dig för att det speciella sprayvattnet inte hamnar i lurhögtalaren.
4. Det kommer inte att se fint ut direkt efter att plasten torkat. Man märker att det finns fukt överallt mellan skärmen & plasten, men var inte rädd för efter en dag har allt verkligen torkat och det ser lika fint ut som det gjorde innan.
5. Det BLIR lite strävt (eller gummiaktigt) att dra med fingret över displayen. Den glidande känslan så som den var utan plasten försvinner tyvärr en smula, men det får man leva med. Kanske finns det något annat märke som inte har lika "sträv" plast?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag köpte Copter till min Desire och skyddet är jätte bra förutom att den där fukten som ska torka bort inte har gjort det än och det har snart gått en vecka.

Man blir lite besviken att man vill skydda skärmen men det ser ut som skit just nu för att det är fuktfläckar överallt. Det är nästan som man funderar på att köpa ny och göra om det. Kan det vara så att man sprayat på för mycket av det där medlet man skulle använda? Känns ju ändå som man skrapade bort allt när man fäste på den.

Ska det vara så eller ska fläckarna vara borta redan efter någon dag som Mocka påstår?

Permalänk
Inaktiv

du behöver inte köpa ny, den är återanvändbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Några saker jag jag lärde mig efter att ha installerat ett sådant skydd för första gången:
1. När du drar bort plasten från pappret och skall klistra på det på telefonen, gör det hyfsat fort så att inget litet dammkorn plötsligt får för sig att flyga på skärmen eller plasten (trots allt flyger det runt lite damm i alla lägenheter/hus om man inte monterar skyddet i nån av Intels dammfria fabriker). Du lär inte få bort det när plasten väl är på plats.

Ett tips är att sätta igång duschen ett tag så det blir imma/ånga i badrummet. Det ska binda dammet en del så det blir tung och faller mot marken. Sen kan man sätta på skyddet bra inne i badrummet

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joi:

Ett tips är att sätta igång duschen ett tag så det blir imma/ånga i badrummet. Det ska binda dammet en del så det blir tung och faller mot marken. Sen kan man sätta på skyddet bra inne i badrummet

Det är inte att rekommendera att ha din mobil där inne då eftersom det är väldigt hög luftfuktighet då så kommer antagligen dina vätskedetektorer på telefonen att lösa ut och om det blir nått strul så kommer de att säga att den är vattenskadad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

du behöver inte köpa ny, den är återanvändbar

Okej, så det är bara att ta bort den, göra rent och applicera igen?

Permalänk
Inaktiv

Zerin japp det stämmer bra

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret! Ska pröva det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Bra idé Man kanske kan låta ångan vädra i några minuter så det inte blir för mycket sådant i luften.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9