Permalänk
Medlem

Datormus "efter" på TV.

Tjenamors!

När jag koplar in min dator till TVn och glider runt med datormusen på skärmen är den "efter". Det handlar ju om någon millisekund eller ngt.. känns dock lite störande när man spelar spel som MW2. Um.. Varför gör den så? Testade koppla in brorsans skärm till datorn, och då blev allt normalt igen. Jag kör med HDMI via tv och dator, och VGA mellan brors skärm och datorn.

Men varför är den "efter"?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV? Hade samma problem när ja kopplade in min bärbara med HDMI till TVn. Hittade dock en inställning som hette "Datorläge" på TVn. Det löste också ett annat problem som var att alla texter gick inte o läsa, som om de va en "för hög" upplösning på något sätt.
De e en Philips. Men leta efter någon sådan inställning i TVn. Lycka till!

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Det kallas inputlag och den brukar vara ganska hög på TV-apparater, 50+ är inte ovanligt. Om du har tur finns det ett datorläge på skärmen som avaktiverar vissa bildjusteringar. Du får lägre inputlag men sämre bild.

Permalänk

Helt normalt fenomen som du beskriver.
Har du gaming läge på tvn så förkortar det input-laggen en hel del. Annars får du ta bort alla bildförbättrare på tvn och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Tjenamors!

När jag koplar in min dator till TVn och glider runt med datormusen på skärmen är den "efter". Det handlar ju om någon millisekund eller ngt.. känns dock lite störande när man spelar spel som MW2. Um.. Varför gör den så? Testade koppla in brorsans skärm till datorn, och då blev allt normalt igen. Jag kör med HDMI via tv och dator, och VGA mellan brors skärm och datorn.

Men varför är den "efter"?

Vad har du för tv?
Det kan finnas såkallat "game mode" om du har tur. Det kan avhjälpa problemet till viss del.
Om det är extra hög inputlag i spel kan du testa att stänga av v-synk. V-synk kan ställa till det för vissa tv apparater om fpsen överskrider typ 48 fps har ja för mig. Min polare hade massa problem med det i vissa spel. Så ville han köra med v-sync var han tvungen att låsa max fpsen vid 48 fps i något program. Men det fungerade inte med alla spel så i vissa fick han köra utan v-sync. Sen har jag för mig att han fick lägre inputlag med dvi->hdmi, än bara hdmi hela vägen, men kan inte riktigt förstå varför.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Testa att slå av så mycket bildförbättrare som du kan hitta, försökte hitta om det var äkta 120Hz eller bara interpolerad 120Hz, men hitta inte info om detta, men om det är interpolerad 120Hz måste den slås av för att få ner inputlag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Testa att slå av så mycket bildförbättrare som du kan hitta, försökte hitta om det var äkta 120Hz eller bara interpolerad 120Hz, men hitta inte info om detta, men om det är interpolerad 120Hz måste den slås av för att få ner inputlag.

Finns inga TV-apparater med "äkta" 100/120Hz.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]