Permalänk
Medlem

Hjälp med lösning till Dator/Ps3/360

Hej!

Jag har Tele2 Fiber bredband hemma 100 mbit ner och 10 upp. Endast 1 uttag hemma. Vad behöver jag för att dela upp bredbandet till min dator, ps3a, och 360? Jag läste att det skulle räcka med en switch på ett annat forum, men vissa säger router.

Tack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En router är alltid det bästa valet, det ger dig möjlighet att dirigera och prioritera trafik på ett annat sätt än vad du kan med en switch.
Med en switch så är dina enheter direkt anslutna mot nätet och då krävs det att din internetleverantör ger dig IP-adresser till alla enheter du kopplar in vilket inte alltid är fallet, många ISPer lämnar bara 1 IP per kund vilket blir problem om du skall koppla in flera enheter.

Köp en router och skapa ett eget privat nätverk hemma med anslutning till internet så slipper du oroa dig för att det blir fel och du får dessutom viss säkerhet på köpet då en router har möjlighet att stoppa och filtrera trafik. I många fall räcker det att bara att koppla in ström och nätverkskablar så skall det funka direkt.

Jag har själv köpt denna router från neatgear och är mycket nöjd. Komplett.se - NETGEAR Rangemax Open Source Wireless-N

Edit:

Skrivet av Alexs:

Shit vad folk alltid skall vara otåliga. Det går inte ens 12 timmar sedan första posten innan man själv bumpar tråden...

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär som dig.

1 stationär dator, 2 bärbara, 1 wii,1 360, 1 ps3

Gick o köpte den billigaste router med trådlöst jag kunde hitta lokalt. vart en dlink DIR-600 för 300 spänn.
om du köper se bara till att låsa alla uppgifter så som mac adress/ip adress som du får direkt av tele2, dom är ganska tjinkiga på det. (vet ej om man kan göra det på switch. inte så hemma på nätverk)

jag valde router då jag har 2 bärbara och wii som går på trådlöst.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W