Kapa interna kablar, är det ok?

Permalänk
Medlem

Kapa interna kablar, är det ok?

Har många kablar i chassit så jag tänkte rensa upp lite och såg att jag en massa kontakter som inte används på en kabel som sitter i olika delar i datorn. Kan man knippsa bort dom överflödiga kontakterna utan att ström bryts eller nåt?

Exempel på den här bilden, klippa bort den ena power-kontakten och bara använda en power och PCi?

Kanske är självklart men måste ändå fråga.

Permalänk
Medlem

Se till att isolera "stumparna" som blir kvar bara så går det bra. Rekomenderar det dock inte, byt hellre ut nätagget mot ett modulärt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Complete:

Har många kablar i chassit så jag tänkte rensa upp lite och såg att jag en massa kontakter som inte används på en kabel som sitter i olika delar i datorn. Kan man knippsa bort dom överflödiga kontakterna utan att ström bryts eller nåt?

Exempel på den här bilden, klippa bort den ena power-kontakten och bara använda en power och PCi?

http://www.cable-trader.co.uk/images/items/PCI%20Express%204%...

Kanske är självklart men måste ändå fråga.

Det där är en adapter som behöver båda molex-kontakterna för att fungera.

Kablar som kommer direkt från nätagget kan du kapa bort, om du krympslangar ändarna som blir, så de inte kan komma i kontakt med någonting annat i nätagget. Jag har kortat av en slinga med Molex samt tagit bort en slinga molex helt, när jag sleevade mitt.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tog en bild av kabeln jag har.

Den har 4 molex plus en lite diskett-power i slutet, om jag bara behöver två kan jag klippa av efter två kontakter och sen sätta en krympslang på stumpen?

Permalänk
Medlem

Bunta ihop kablarna istället och försök gömma undan dom, du kanske tjänar lite luftflöde på att göra det beroende på hur bra du kan få undan kablarna och det handlar om någon ynka grad overallt i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Jag tog en bild av kabeln jag har.

http://img823.imageshack.us/img823/4205/imag0027n.jpg

Den har 4 molex plus en lite diskett-power i slutet, om jag bara behöver två kan jag klippa av efter två kontakter och sen sätta en krympslang på stumpen?

Nej, asså, jag tycker man kan gömma undan dom i nån hörna tv. Senare kanske du behöver dom till molex-sata anslutningar. Har själv aldrig haft problem med för mycket kablar. Möjligen irriterande men aldrig omöjligt att fixa.

Permalänk

Du har ju modulära kablar.. medföljde det ingen kabel som kan tänkas passa så du slipper kapa?

Annars är det antagligen att gömma de eller att klippa bort de.
Det går göra på lite olika sätt.

Antagligen klipper man sladdarna så närma kontakterna och sen isolerar varje stump med lite krympslang.
Eller så öppnar man upp kontakten och lossar varje 'pinne' och klipper bort kabeln som man vill ha väck. behövs troligen inte isoleras då kontakten skyddar allting.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Har många kablar i chassit så jag tänkte rensa upp lite och såg att jag en massa kontakter som inte används på en kabel som sitter i olika delar i datorn. Kan man knippsa bort dom överflödiga kontakterna utan att ström bryts eller nåt?

Exempel på den här bilden, klippa bort den ena power-kontakten och bara använda en power och PCi?

Kanske är självklart men måste ändå fråga.

Den kabel du visar på bilden är tänkt att användas fullt ut, alltså med båda molexkontakterna inkopplade på en varsin 12v rail för att belasta nätdelar med 2x12volt rails (som de flesta har nuförtiden) lika mycket.
Knipsa helst inte om du inte har bra utrustning för att isolera resterna, vik/rulla hellre ihop de överflödiga längderna och bunta ihop dom med buntband, placera sedan bunten på lämpligt ställe, jag brukar föredra ovanpå/mellan DVD-brännar-en/na om man har nätdelen ovantill i chassiet.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat ett HTPC-chassi med begränsat utrymme så därför vill jag minimera kabellängden. Jag har fått två likadana såna kablar och behöver endast två av kontakterna.
Sen har jag fått tre sata-power-kablar som ser identiska ut med den på bilden men eftersom HDiskarna är utplacerade på olika ställen i chassit så måste jag ändå använda flera kablar direkt från PSUn så därför tänkte jag ta bort dom överflödiga uttagen.

Jag har krympslang hemma, jag är bara orolig för att nåt kan hända det saknas fler kontakter som att strömmen "loopas" ut till sista kontakten och om jag kapar så kommer det inte funka, isolera ser jag som inget problem.

Permalänk
Medlem

Ingen "looprisk".
Vill du riskera ev. garanti på agget så kapa på & isolera ordentligt bara.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Det är bara att kapa men se till att isolera med krympslang. Gjorde själv så med några av kablarna till mitt Corsair HX850.