Installation av Win7 på SSD - image restore lämpligt?

Permalänk
Medlem

Installation av Win7 på SSD - image restore lämpligt?

Hej,

Denna tråd kan ses som uppföljning till den här: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/952884-ssd-med-kry...

Nu har jag en OCZ Vertex 2 60GB hemma. Lösningen blir så att jag kommer köra SSDn som okrypterad systemdisk, men antingen en del av den mjukvarukrypterad (truecrypt) eller köra 7200RPM HDDn krypterad och helt utan kryptering på SSDn (lutar åt detta tror jag).

Imorgon kommer datorer (Latitude E6410) och jag klurar nu på det smartaste sättet att installera Windows 7 på SSDn. Jag gissar att jag får med en "Recovery skiva" från DELL, men förmodligen ingen riktig Windows skiva så att jag kan göra en helt "clean" installation (som ju är det som rekommenderas att göra med en ny SSD eftersom vissa värden sätts vid installation av OSet).

Om jag försöker göra en återställning med recovery skivan mot SSDn, kommer dessa optimerade värden att sättas korrekt då? Finns det något annat sätt? Jag har i värsta fall en annan riktig licens liggandes, men det känns ju heldumt...

Hjälpmedel som kanske kan vara till nytta:

APRICORN KLONKIT 2.5# USB 2.0 - Det enkla klonkittet, när du byter disk! - Produktinformation

ICY BOX 250STU HD-KABINETT 2.5" SATA TILL USB 2.0 SVART - Specifikationer (tänkte ha 7200RPM i denna)

Om jag klarar mej utan dessa (skulle kunna stoppa 7200rpm i DVD-uttaget, då extern dvdbrännare finns), så är det ju alltid välkommet att spara några hundra. Klonkitet tyckte jag dock verkade som en bra grej för enkel migration - det var innan jag upptäckte att alla inställningar kanske inte blir desamma. Förmodligen går ju samma sak att göra på ett kanske lite krångligare men billigare sätt.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Image restore är visst bundet till orginal-hddn, så den planen gick precis i stöpet.Att montera två hårddiskar i datorn kräver att man har en hdd-bay som man sedan stoppar in istället för dvd-bayen. Jag vet inte riktigt var man köper en sådan och förmodligen kostar det ett par hundra kronor (ännu mer om det måste skeppas från USA, vilket jag nästan gissar på).

Planen är då att starta datorn, låta den skapa användare och skit och sedan göra en egen klon som jag kan återställa till vilken hdd jag vill. Hmm, alternativt att plocka ur hdd'n från laptopen och sätta in den på min desktop och göra en restore IMG som borde se exakt likadan ut som den DELL skicakde med datorn.

Skyddet DELL lagt in för att hindra att Restore körs mot en annan HDD, är det inlagt på själva skivan eller är det på windows installationen själv? För isåfall kan jag ju inte göra en egen restore dvd/IMG.

Alternativt och förmodligen det enklaste är väl att byta HDD helt och istället installera en av mina studentutgåvor på disken. Vid garantiärenden måste jag ändå byta tillbaka disken.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Att skapa en avbildning ska inte vara bundet till första disken, då misslyckas nästan hela syftet.

Pröva gärna andra gratisprogram eller betalprogram. Acronis trueimage är ett jäkla bra program imo.

Permalänk
Medlem

Efter lite undersökning, Acronis true image verkar kunna göra samma sak (och mycket mer därtill) än vad klonkit'et jag köpte kan.

Får fundera lite på vad jag ska använda mig av då ingen av mina förpackningar är brutna än sålänge. Kanske kan jag snåla in på något.

Om jag ska in med andra hddn där dvdn är behöver jag en sån där hdd-bay och en sådan kostar nog minst samma som hdd-case't (200kr). Hmm..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lade detta inlägg i samlingstråden för SSD, men det är en direkt fortsättning på ovanstående diskussion.

Imageshack - namnlsg.png

Är dessa värden OK?

bakgrundsinfo: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/953936-installatio...

Datorn är en DELL E6410, I5-520, 4gb ram, win7 64bit.

Jag får ju inte riktigt lika bra värden som andra på nätet, men jag tänker att det kanske har att göra med att min är en laptop och de flesta andra som benchar verkar ha dyyyyyyyyra desktops.

Igår (inatt) använde jag mej av följande verktyg för att klona orginaldisken från DELL till min laptop: APRICORN KLONKIT 2.5# USB 2.0 - Det enkla klonkittet, när du byter disk! - Produktinformation

Kloning tog en timme med "bit by bit" kloning (den tyngsta) och allting funkar bra som ni kan se via screenshotsen. Ett mycket intressant alternativ som jag hittade var att det gick att välja "4k alignment" vid kloning - och jag anar att det kan ha att göra med en alignment för SSD-enheter. Isåfall skulle det underlätta kloning avsevärt för alla som går från HDD till SSD, men som sagt så är jag inte 100% säker på om mina testvärden är tillräckligt bra och om min disk är alignad eller ej. Jag använde Paragon alignment tool innan kloning, men det sade att den redan var optimal.

Så nu funderar jag på att köra in en fräsch win7 och testa igen... fan, det skulle man gjort först av allt...

Edit: nu har jag kontaktat företaget som gjort klonkitet och förhoppningsvis får jag ett svar under dagen - men det är beläget i USA så jag gissar att det tar ett tag tyvärr.

Visa signatur