IBM deskstar (deathstar) 10år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Jag har en 200mb disk som ligger i en låda någonstans som jag när jag la undan den kanske hade tänkt att använda nån gång...:P

Har en bigfoot på 20gb någonstans också tror jag.

Åhh, en bigfoot Jag har också en bigfoot quantum 5.25" fast 8gb då. Den knastrar dock när den arbetar men annars låter den inget märkvärt.

Permalänk
Medlem

Köpte 4 eller 5st 46GB diskar för raid, dom rasade på löpande band. Efter det ville man bara tillbaka till scsi igen.
Måste varit en mardröm att jobba på ett större företag där Deskstar var standard i desktoparna, någon som hamnade där?

Permalänk
Medlem

Glad att höra att några ex överlevde. Blev inte glad när båda mina dog i tät följd och tog med sig all min data. Då hade jag ändå en 3000 rpms 80 mm fläkt som kylning som blåste på rätt bra.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Inget illa menat men vad är det som gör att ni gillar dom diskarna?.
Jag fråga detta bara för att jag inte vet något om dom

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

Det känns najs att ha en gammal bit fungerande datorhistoria liggandes.
Misstänker att min 75GXP har den "nya" firmwaren, för när den användes gick den hårt och varmt utan att crasha. I bland ska man ha tur

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hehe, snacka om problemprodukt. Kul att se att det finns fungerande modeller kvar där ute. Märkligt hur dem lyckades klanta sig så mycket med denna serie av diskar. IBM var ju lite av legender på SCSI- marknaden iaf.

Har fortfarande kvar min första egenköpta PC från 1999 med 1st IBM UltraStar 9,1GB och 1st IBM UltraStar 36GB. Fungerar otroligt nog fortfarande även om den just nu samlar damm på vinden. Men vilka tider, U160 SCSI i sin ungdom, hehe.

Permalänk
Skrivet av D.E:

Hehe, snacka om problemprodukt. Kul att se att det finns fungerande modeller kvar där ute. Märkligt hur dem lyckades klanta sig så mycket med denna serie av diskar. IBM var ju lite av legender på SCSI- marknaden iaf.

Har fortfarande kvar min första egenköpta PC från 1999 med 1st IBM UltraStar 9,1GB och 1st IBM UltraStar 36GB. Fungerar otroligt nog fortfarande även om den just nu samlar damm på vinden. Men vilka tider, U160 SCSI i sin ungdom, hehe.

Jag har också en Ultrastar 9gb
Jag hade ett väldigt nice moderkort med inbyggd scsi kontroller.
1 ide hdd, 1 scsi hdd samt brännare och dvd på scsi bussen också.
Den P3'an var ganska grym på sin tid, men öjöj vad ultrastar'en förde liv om sig.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag hade bilder på en sån disk för en massa år sedan, samt säkerhetskopierade på en maxtordisk på en helt annan dator. Båda diskarna kraschade sedan inom loppet av en vecka. Jag tyckte inte att det var någon jätteförlust vid tidpunkten, men några månader senare försvann möjligheten att ta nya bilder på motivet och helt plötsligt hade de bilderna varit värda en hel del, särskilt eftersom att nästan alla överlevande bilder suger och bilderna i fråga var riktigt bra.

Men inte fan har man lärt sig något av det. Jag lagrar fortfarande värdefull data lika slarvigt.

Permalänk

Uppdaterade just firmware för min Deskstar, bara för att.
Nu ska den få gå tsv. Ska bli intressant hur länge den klarar

Edit: Btw, jag har numer en Deskstar med 0 power on hours

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken IBM Deskstar, båda ungefär lika gamla, från år 2000-2001. En 30 GB och en 40 GB om jag inte minns fel och båda har förstås kraschat... Jag hittade bara den ena nu (det är möjligt att jag kastat den andra) men 30 GB-disken var i alla fall en 75GXP. Den satt i en dator jag fick och då hade den redan kraschat, men 40 GB disken satt i min vanliga dator runt 2007 när den började ge upp. Båda dessa datorer var Dell-datorer för övrigt. Det började med ett skrapande ljud när man skulle starta datorn men oftast gick den igång om man dunkade till chassit på sidan. Som tur var så hann jag kopiera över min filer till en gammal Samsung Spinpoint innan min Deskstar inte längre ville starta fastän man dunkade till chassit.

Det här har dock inte hindrat mig från att köpa två nya Desktar, fast från Hitachi den här gången. En var en 160 GB 7K160 som dock är såld nu men den andra som är en P7K500 har jag kvar i en extradator och den snurrar på riktigt bra och är tyst och snabb. I min vanliga dator kör jag dock Western Digital Caviar Blue 2x640GB i RAID 1 numera, så jag tror jag är hyfsat skyddad mot hårddiskkrascher.

Min äldsta hårddisk som fungerade senaste gången den var inkopplad är en NEC D3735 från 1991 på 56,4 MB och jag har även en Seagate ST3243A som jag tror är från 1993 någon gång som är på 214 MB. Den var också samarbetsvillig sist den var igång. Nu blev det här lite off-topic men jag tycker att det är intressant med gamla hårddiskar och förhoppningsvis tycker någon annan också det (det verkar ju så i den här tråden).

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

SJälv har jag en Hitatchi/IBM Deathstar som fortfarande gör sitt jobb på 74.6 GB

Visa signatur

Lwl

Permalänk

Haft ett par 20-40gb tror jag. en del har glappat och gjort grusljud ifrån sig medans ett par har känts som nya.

Dock saknar jag Quantum diskarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kom ihåg hur mina polare tyckte jag var helt dum i huvudet när jag gick från 30gb 75GXP och köpte en 46gb gxp 75. Totalt 76gb!

46an rasade minsan. Fick en 60gb ur gxp 60 serien istället. Såldes för ett helrör Absolut och +600kr på den tiden jag inte kunde köpa min egen alkohol. Dock hade jag angett fel kontonummer så pengarna gick till någon lycklig istället.

30gb snurrar på fortfarande, även om den inte används förnärvarande.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Även jag har en "Deathstar" som är fullt fungerande, satt först i en desktopburk, sen som systemdisk i min hemmaserver och slutligen i min "lekdator" ett tag innan jag tog den ur drift för 1-2 år sedan.

Det enda problem jag haft med den var att den när den fortfarande satt i min primära desktop-maskin gav ifrån sig "click of death" högljutt och skrämmande ett par gånger (men utan att dö), efter detta så blev den även lite mer högljudd men oljudet minskade med åren...

Har även några bekanta som inte heller hade några riktiga problem med "deathstar", från vårat perspektiv så var det nästan lite av en myt att de skulle vara drabbade av någon sorts problem.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy