Kan man boota Windows 7 från en extern hårddisk?

Permalänk
Inaktiv

Kan man boota Windows 7 från en extern hårddisk?

Jag går i tankar om att köpa en SSD till min laptop. Men det blir lite komplicerat, och jag är inte säker på hur jag ska lösa det. Dual-bootar just nu, använder Linux till vardag och har Windows endast till Heroes of Might and Magic III och Warcraft III. Om jag köper en SSD blir den antagligen i storlek 60-120GB, och då blir det tajt med två operativsystem på den. Så min plan är:
*Installera Linux på SSD'n
*Köpa ett chassi till nuvarande intern hårddisk så att den blir extern
*Behålla Windows (7) på den hårddisken och ta bort Linux därifrån

Den nya externa blir alltså en Windows-partition för de tillfällen jag vill spela mina favoritspel, och en partition för lagring. Är detta möjligt? Om möjligt, hur mycket prestanda tappar jag på att ha Windows över USB? HOMMIII är inte så krävande, men Warcraft är lite värre. Det är ingen värstinglaptop, men jag har iaf 4GB ram.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du faktiskt lyckas installed windows 7 på den disken så ja kanske det.

Men att ha W7 på en usbdisk vet jag inte om det är så lyckat faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Om du faktiskt lyckas installed windows 7 på den disken så ja kanske det.

Men att ha W7 på en usbdisk vet jag inte om det är så lyckat faktiskt.

Alltså, jag ska inte installera om windows på en extern disk, utan ha kvar det som det är nu, och köra det över usb istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Alltså, jag ska inte installera om windows på en extern disk, utan ha kvar det som det är nu, och köra det över usb istället.

Jag rekommenderar inte att du copy/pastar ett OS över till en annan enhet.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAnden:

Jag rekommenderar inte att du copy/pastar ett OS över till en annan enhet.

Men lol, sluta missförstå mig Här ska inte copy/paste'as något alls, det är min interna hårddisk (med windows installerat på) som ska i ett chassi, satt den BLIR extern. Är du med? Från sata till usb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kunde väl skrivit det då :p....

Varför vill du boota från den externa disken, alltså gamla windows? :/
Om du kan beror på datorn..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Du kunde väl skrivit det då :p....

Varför vill du boota från den externa disken, alltså gamla windows? :/
Om du kan beror på datorn..

Trodde jag hade gjort det.

Men, läste du ens mitt första inlägg? Jag vill boota windows från extern eftersom jag inte vill ha det på SSD'n. Min dator kan, min fråga är om Windows kan.

Permalänk
Medlem

Folk måste ju vara tröga. ursäkta mig. Men jag fattade direkt vad du menade i ditt första inlägg.

Du tappar nog en hel del prestanda. USB 2.0 e ganska slött. jämfört med SATA.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon84089:

Trodde jag hade gjort det.

Men, läste du ens mitt första inlägg? Jag vill boota windows från extern eftersom jag inte vill ha det på SSD'n. Min dator kan, min fråga är om Windows kan.

Jo jag läste det.. Läste du vad jag skrev? Vi vet inte om din dator (bios) kan boota från USB och jag förstår ärligt inte varför du vill boota från USB när du har (nästan) en SSD. Förklara gärna det för mig. Kan du boota från USB lär det inte speciellt fort.

Skrivet av Mullvaden83:

Folk måste ju vara tröga. ursäkta mig. Men jag fattade direkt vad du menade i ditt första inlägg.

Du tappar nog en hel del prestanda. USB 2.0 e ganska slött. jämfört med SATA.

Tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Men lol, sluta missförstå mig Här ska inte copy/paste'as något alls, det är min interna hårddisk (med windows installerat på) som ska i ett chassi, satt den BLIR extern. Är du med? Från sata till usb.

Jag ber faktiskt hemskt mycket om ursäkt då
Jag slumläste lite väl mycket så jag uppfattade inte poängen!

Som en tidigare skrev, du lär förlora bootspeed.

Skrivet av anon84089:

Alltså, jag ska inte installera om windows på en extern disk, utan ha kvar det som det är nu, och köra det över usb istället.

Det var här jag uppfattade som att du skrev

"och köra över det på usb istället"

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Jo jag läste det.. Läste du vad jag skrev? Vi vet inte om din dator (bios) kan boota från USB och jag förstår ärligt inte varför du vill boota från USB när du har (nästan) en SSD. Förklara gärna det för mig. Kan du boota från USB lär det inte speciellt fort.

Jag klargjorde i första inlägget att jag inte vill boota windows från SSD'n, då jag använder Linux till iaf 90% av tiden. Windows är som sagt endast till för HOMMIII och WCIII.
Om min dator kan boota USB eller inte är inte min fråga, jag vet mycket väl att min kan det. Frågan var om WINDOWS kan det.

Vad gäller boot-hastighet är det inget problem. För att ytterligare klargöra, jag ska bara spela dessa två spel, behöver inget annat. Försämras prestandan väldigt mycket i dessa spel då? Man tycker ju att de kan läsas in helt i arbetsminnet, för att på så sätt förhindra en flaskhals i usb, men jag vet inte om det är så det fungerar...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men vad är då problemet?
För att du ska kunna boota från disk måste bios stödja det, för att boota skiva och installera windows, måste bios stödja boot från skivan och ska du boota windows eller nåt annat måste bios stödja det och du måste även installera windows på usbminne/disk.

Förstår inte varför du inte vill ha windows på SSDn utan hellre boota från usb och få det avsevärt slöare.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Men vad är då problemet?
För att du ska kunna boota från disk måste bios stödja det, för att boota skiva och installera windows, måste bios stödja boot från skivan och ska du boota windows eller nåt annat måste bios stödja det och du måste även installera windows på usbminne/disk.

Förstår inte varför du inte vill ha windows på SSDn utan hellre boota från usb och få det avsevärt slöare.

Men herregud? Läser du varannat ord som han skriver eller? Han kommer ju inte ha plats för både Windows och Linux på sin SSD så därför tänker han köra Windows från sin externa hårddisk och Linux från sin SSD.

Sällan du kommer med något som tillför trådarna, bara en massa missförstånd och one-liners.

OnT:
Can windows 7 boot from an external usb or firewire drive? - Super User
How can I Boot Windows from my external Hard drive? - Tech Support Forum (Denna kan nog vara något ändå)

Verkar vara lite småknivigt att få det att fungera, däremot tvärtom fungerar ju såklart mycket bättre (Linux från Extern); men det hjälper ju inte dig tyvärr

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bergmanman:

Men herregud? Läser du varannat ord som han skriver eller? Han kommer ju inte ha plats för både Windows och Linux på sin SSD så därför tänker han köra Windows från sin externa hårddisk och Linux från sin SSD.

Sällan du kommer med något som tillför trådarna, bara en massa missförstånd och one-liners.

OnT:
Can windows 7 boot from an external usb or firewire drive? - Super User
How can I Boot Windows from my external Hard drive? - Tech Support Forum (Denna kan nog vara något ändå)

Verkar vara lite småknivigt att få det att fungera, däremot tvärtom fungerar ju såklart mycket bättre (Linux från Extern); men det hjälper ju inte dig tyvärr

Förlåt då om jag tycker att han är så förbannat otydlig..

Ser inte problemet då hans laptop kan boota från usb, han har ju själv skrivit det. Möjligen måste han skriva ny bootsektor men det är allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bergmanman:

Men herregud? Läser du varannat ord som han skriver eller? Han kommer ju inte ha plats för både Windows och Linux på sin SSD så därför tänker han köra Windows från sin externa hårddisk och Linux från sin SSD.

Sällan du kommer med något som tillför trådarna, bara en massa missförstånd och one-liners.

OnT:
Can windows 7 boot from an external usb or firewire drive? - Super User
How can I Boot Windows from my external Hard drive? - Tech Support Forum (Denna kan nog vara något ändå)

Verkar vara lite småknivigt att få det att fungera, däremot tvärtom fungerar ju såklart mycket bättre (Linux från Extern); men det hjälper ju inte dig tyvärr

Tack för hjälpsam feedback. Vad jag förstår av länkarna så ska man inte ge sig på det, helt enkelt? Hade hoppats på att inte behöva göra så mycket mer än att flytta hårddisken ut ur datorn och fixa lite i min boot loader, men det kanske var lite optimistiskt av mig