Datorn stänger av sig. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig. Vad kan vara fel?

Tja. Har problem med datorn. Satt och redigerade i Photoshop för några veckor sedan, och plötsligt bara dog datorn och gick inte att starta igen. Efter nån timme gick den igång igen men dog igen efter typ 10 sekunder. Dagen efter startade jag upp den igen och hann vara inne i windows ett par minuter, sen dog den igen och gick inte att starta upp förrän efter nån timme.

Efter att ha provat en massa grejer så har jag kommit fram till följande:

* För att kunna starta upp datorn igen efter nån timme måste jag dra ut nätkabeln och sätta i den igen först.
* Får bild genom grafikkortet precis som vanligt.
* Har testat att ta ut minnena och sätta i ett i taget men fortfarande samma problem oavsett vilket av minnena som sitter i. Alla 4 minnesmodulerna lär ju knappast vara sönder så jag tror inte mitt problem beror på minnena.
* Har kollat tempen på processorn i BIOS och den ligger runt 32 grader med öppet chassi. Trodde först att CPU-kylaren kanske satt löst eller nåt och fick CPU:n att bli för varm men icke.
* Fläkten på nätagget fungerar som den ska.
* Inga konstiga ljud eller något när jag startar den. Hårddiskarna går som vanligt och DVD-brännaren fungerar.
* Har testat med hårddiskarna urkopplade utan resultat.
* Inget synligt damm på komponenterna.
* Ingenting i datorn är överklockat.
* Datorn har aldrig någonsin krånglat tidigare, och jag är mycket noga med att hålla den fräsch och fri från damm.
* Har ingen att låna komponenter av till att felsöka med.

Så... vad kan vara fel?
Börjar nästan ge upp.

Specs på min dator:
AMD Phenom II 940 med Noctua U12P-kylare
Gigabyte GA-MA790X-UD4 AM2+
4x2gb Corsair 1066MHz XMS-2 8500C5
2x WD 640gb blue
PowerColor Radeon HD4850 PCS+ GDDR3 512MB
3x120mm noctua och 1x 120mm fractal design

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940 3.0GHz | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | PowerColor Radeon HD 4850 PCS+ 512MB | OCZ Vertex 2 E SSD 120GB | 2x WD Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB | Gigabyte GA-MA790X-UD4 AM2+ | Corsair HX650 | WD Elements Desktop 2.0 1,5TB | WD My Book 250GB | Dell UltraSharp 2209WA | LG L227WT | Logitech MX518 | Logitech X-230z

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av syod:

* Har ingen att låna komponenter av till att felsöka med.

Det är iaf din enda chans att komma någonstans.

Eftersom du måste bryta 220 volt för att den ska hoppa igång igen verkar det iaf som att överströmsskyddet i nätagget löser ut. Koppla loss ALLT utom moderkort och grafik, dvs alla diskar och CD/DVD, ljudkort, PCI-kort etc etc. Börja med att byta nätaagregat och sen moderkortet. Ett processorfel beter sig inte på det där sättet, antingen funkar det eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Jag ser inte att du skrivit ut vad du har för nätagg, vilket får anses vara högst relevant vid en sådan här felsökning. Kan också tipsa dig om att eventuellt kolla lite i forumdelen om nätaggregat (och chassin) om du är osäker på hur bra/dåligt ditt nätaggregat är.

Permalänk
Medlem

Oj, tabbe... Jag har ett Corsair 620HX, så jag har inget budgetskräp. Men okej, innan jag beställer ett nytt Corsair 650HX nätagg, finns det något mer jag kan kolla eller testa?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940 3.0GHz | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | PowerColor Radeon HD 4850 PCS+ 512MB | OCZ Vertex 2 E SSD 120GB | 2x WD Caviar Blue WD6400AAKS 16MB 640GB | Gigabyte GA-MA790X-UD4 AM2+ | Corsair HX650 | WD Elements Desktop 2.0 1,5TB | WD My Book 250GB | Dell UltraSharp 2209WA | LG L227WT | Logitech MX518 | Logitech X-230z

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har något nätagg att låna för det hade varit enklast att börja med.
Jag hoppas att du INTE dammsuger datorn när du gör rent.

Ta isär allt, kontrollera (fel, skador böjda pinnar osv) och sätt ihop de 5 viktigaste delarna ordentligt.

Vänta med tangentbord, mus, hårddiskar, chassi fläktar USB prylar/kablar mm tills du ser hur det går.
Viktigt att ta bort dessa saker för de kan orsaka fel tex blockera datorn när de är trasiga/skadade.

Nollställa bios är troligen onödigt men något man testar ändå. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Permalänk
Medlem

Haha nej dammsugare är inget jag använder. Håller för det mesta en hårtork på ordentligt avstånd från datorn och blåser in kalluft.

Har gjort det du skriver, alltså plockat isär allt och kört enbart med nätagg, moderkort, processor och grafikkort, och sen provat med de olika minnena, men det vill sig inte. Har även nollställt BIOS. Har även provat med ett annat grafikkort (ett gammalt Geforce 7600GT) och fick bild, men datorn dog precis som tidigare efter några minuter.

Skulle iofs kunna köpa ett nytt nätagg utan att förlora några större summor. Visar det sig att datorn fungerar med det nya så skulle det ju betyda att mitt nuvarande är defekt, och då äre ju bara att utnyttja garantin hos Corsair som är på 5 år, och sälja det gamla när jag får tillbaka det lagat, eller om de bistår med ett nytt vilket jag hoppas i sånna fall. Funkar det inte så är väl nytt moderkort sista vägen att gå gissar jag på..?

Visa signatur