Grafikdrivrutinerna har slutat svara och har återställts

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinerna har slutat svara och har återställts

Helt plötsligt efter att ha haft min dator i 3 veckor börjar datorbilden frysa sig, växla om till svart och sen bli normal igen följt av att följande meddelande dyker upp när jag spelar spel eller ser på filmklipp och ibland helt plötsligt när jag inte gör ett skit egentligen.

"Grafikdrivrutinerna har slutat svara och har återställts"

Vad bror det på? Jag har kollat runt överallt på nätet men inte sett någon som har likadant grafikkort som jag.

Har provat tankar ner senaste drivrutinerna, formaterat om datorn och installerat om allting osv.
Återstår det bara att lämna in datorn på service och få grafikkortet utbytt?

Datorn har dessa delar.

Gigabyte GeForce GTX 470 UD
Intel Core I7 CPU 950 3,06 GHz
6 Gb Ram
Windows 7 64 Bitars

Citat:

Loggnamn: System
Källa: Display
Datum: 2010-10-19 20:14:34
Händelse-ID: 4101
Aktivitetskategori:Ingen
Nivå: Varning
Nyckelord: Klassiskt
Användare: Saknas
Beskrivning:
Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.
Händelsens XML-data:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Display" />
<EventID Qualifiers="0">4101</EventID>
<Level>3</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2010-10-19T18:14:34.000000000Z" />
<EventRecordID>1459</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>Robin-Dator</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>nvlddmkm</Data>
<Data>
</Data>
</EventData>
</Event>

Visa signatur

Låda: Cooler Master Storm Sniper Mesh. Moderkort: MK MSI P67A-C45. CPU: Intel Core i7 2600K 3,4GHz. CPU-Kylare: Noctua NH-D14. Grafikkort: Nvidia geforce GTX 660Ti. Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600 mhz. SSD: 120 GB Corsair SATA 2.5" Force GT. Hårddisk: Nått skit på 1TB. Nätagg: Antec VP650PM 650 W. Ljudkort: Creative SB X-Fi

Permalänk
Vila i frid

Kör FURMARK och se om problemet återkommer med belastning, skicka isf in kortet för garantirep.

Permalänk
Medlem

Vad är furmark?

Visa signatur

Låda: Cooler Master Storm Sniper Mesh. Moderkort: MK MSI P67A-C45. CPU: Intel Core i7 2600K 3,4GHz. CPU-Kylare: Noctua NH-D14. Grafikkort: Nvidia geforce GTX 660Ti. Minnen: Corsair 8GB DDR3 1600 mhz. SSD: 120 GB Corsair SATA 2.5" Force GT. Hårddisk: Nått skit på 1TB. Nätagg: Antec VP650PM 650 W. Ljudkort: Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daskat:

Vad är furmark?

Sök på google!

Det är annars ett grafiktestprogram.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för jag har råkat ur för exakt samma problem. Köpte ett nytt grafikkort för några dagar sedan och när jag spelar wow så blir det gröna prickar i skärmen, den fryser och så kommer ett meddelande om att grafikdrivrutinerna har slutat att svara och har återställts. Satte in mitt gamla grafikkort och då var det inga problem. Så tänkte att det var något knas med windows så har installerat om det helt och dragit ned nyaste drivrutinerna men det har inte blivit bättre.

Fick tips om att det kanske kan vara så att nätagget inte räcker till. Jag har följande saker i min burk, vore vänligt om någon kan säga om det kan vara detta som är problemet

Gigabyte GA-P31-DS3L, P31, Socket-775
INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.83GHZ
4Gig DDR2
GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB
2-3 fläktar
3 hårddiskar
Extra ljudkort

Nätagget jag har nu är ett FSP 450W

Innan jag bytte grafikkort, då det funkade som det skulle hade jag ett GeForce 9600GT 512MB. Är ju lite jobbigt att köpa ett nytt nätagg om det nu inte skulle vara det. Om det nu skulle vara nätagget så tar jag gärna tips om något som är bra, billigt och tyst. Spelar ingen roll om det är modulärt men det är klart att det är ett plus om det inte skiljer många kronor.

Edit: kom på att jag glömde att nämna att jag körde 3Dmark vantage en gång utan att drivrutinerna krånglade, vilket jag tycker är väldigt mystiskt.

Permalänk
Vila i frid

Ditt FSP450 ger bara 27 ampere på 12 volten enligt specarna @ http://www.fsp-group.com.tw/report/SP483_FSP-SPI_FSP450-60EPN...

Ditt GTX 460 drar ca 120 watt överklockat kanske 130 watt som max dvs drygt 10 ampere på 12 volten. Din cpu drar 95 watt + 5% förlust i pwm för vcore dvs ca 100 watt = 8 ampere. Moderkortet drar ca 50 watt ca 4A. Diskarna 30 watt ca 3A och du är uppe i 27 ampere, precis på gränsen för vad ditt aggregat klarar av.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, blir till att leta reda på ett nytt nätagg då.

Permalänk

jag kör med ett Corsair 1000W med ett asus5970 graffekort, har ändå samma problem..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skeedmrop:

jag kör med ett Corsair 1000W med ett asus5970 graffekort, har ändå samma problem..

Vad har du gjort för felsökning då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt nätagg, ett 650w SLI certifierat, men det är samma problem ändå. Riktigt konstigt :/ Kan inte komma på vad som kan vara fel annars, tycker ju att problemet borde dyka upp med mitt gamla grafikkort också om det är någon annan del i datorn som inte funkar som den ska. Och att felet inte uppstår när jag kör 3d mark är ju också konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Robin:

Köpte ett nytt nätagg, ett 650w SLI certifierat, men det är samma problem ändå. Riktigt konstigt :/ Kan inte komma på vad som kan vara fel annars, tycker ju att problemet borde dyka upp med mitt gamla grafikkort också om det är någon annan del i datorn som inte funkar som den ska. Och att felet inte uppstår när jag kör 3d mark är ju också konstigt.

Jag har samma problem.
Asus P5Q SE2
Q9450
ASUS GTX460
cooltek 550w

Samt att datorn låser sig ständigt med reboot som enda hjälp

Permalänk
Medlem

samma här...

Precis uppgraderat min dator med nytt chassi, nya minnen och ett nytt grafikkort (Gigabyte HD 5770 1Gb).
Va inga problem alls i början, då jag inte hade bytt chassi eller installerat om Win 7 64-bit. Men efter jag gjort det så började skärmen frysa sig och efter det kommer det upp ett fel meddelande som låter "grafikdrivrutinen AMD slutade fungera..." Googla lite men hittade inget bra svar. Bytte ut mitt nättagg från 450 till 750, men ingen skillnad. Men efter googlat runt lite mer misstänker jag att det har något med Win 7 64-bit och dom senaste uppdateringarna som jag installera nu när jag installera om windows 7.
Är det någon som har haft detta problem och lyckats lösa det? Börjar bli gråhårig snart.. sjukt trött på att skärmen ska frysa med jämna mellanrum.

Ps. under tiden jag skrev detta frös skärmen 3 gånger, något irriterande

Permalänk
Hedersmedlem

Är ditt moderkort korrekt installerat med distanser och på rätt ställen, har du trippelkollat så att all komponenter sitter rätt i socklarna? Det kan ju även vara glapp/fel på kablarna tex till hdd:rna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yeeh nu skrev jag i en helt ny öppnad tråd på hur jag löste detta helv..

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Det är inget hårdvaru fel.... 98% av gångerna detta är ett känt problem som har varit i över 3 månader om inte längre finns forum på nvida och microsoft dock inga uppenbara lösningar än.... Microsoft stämmer nvida är det enda som ligger ute nu vad jag hört.
Jag lyckades lösa min dator samt 2 andra kolla länk

Permalänk

Lösning på grafikdrivrutina har slutat svara och återställts för Gforce 580.

Jag hade samma problem med min nya dator från Inet. Har pillat med inställningar m.m nu i en hel vecka utan någon större framgång.

Men på tillverkarnas hemsida brukar det finnas en beta drivrutiner som uppdateras mycket frekvent tills de är stabila nog att ersätta bef stabila drivrutinerna.

gå in på tillverkarnas hemsida och försök hitta "BETA Drivers and archive", eller "Older drivers and archives". installera beta drivrutinerna. så kanske det funkar, gjorde det för mig har spelat i över 1 vecka utan något som helst problem.

Många kanske tror att detta är solklart, men om man bara skriver in vad man har för grafikkort på tillverkarnas hemsida så får du bara den senaste stabila drivrutinerna, alltså inte BETA.

Mvh Stefan,