Radeon HD 6970 billigare, långsammare än Geforce GTX 580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Detta kan ju inte riktigt stämma... Kanske i tesselationtunga titlar men ta Crysis t.ex:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1955?k=5163ed6792a5f...

Så vadå, ni menar att AMD inte kan pressa upp deras 6970 endast 11-12 fps mer än sitt 6870 för att prestera som GTX 580? när kortet har både 800 fler streamprocessorer och hela 1300mhz högre minnesfrekvens SAMT 1024mb mer grafikminne än 6870??? Jamenar, bara en överklockning ger en 4 - 5 fps mer i crysis, så vad gör inte mer streamp, minnesfreq och 1gb mer minne då?

Detta måste nästan vara skitsnack i min mening..

Tror på dig också i detta, tror absolut att 6970 kommer prestera bättre än 580!
Kan väl inte vara supersvårt att få en hyffsad uppfattning om det heller, om man jämför prestanda ökningarna mellan 5*** serien och 6*** serien med samma shader antal så borde man ju hamna någorlunda rätt, orkar dock inte räkna nu och om ni inte fattar så citera gärna!

gött trött nu

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jo, det får du visst det. 4 fps upp från original i 1920x1200 Entisiast och 4xAA.. Nu snackar vi 6870...

Själv fick jag en ökning med 5 fps på mitt GTX 8800 back när crysis släpptes. Mitt gtx 295 jag har idag ger ca 8 fps ökning, hence 4 fps mer per kort... Så 8fps mer enligt din räkning är då alltså nästan 30 - 40%?? Nästan halva kraften extra (140% prestanda mot original) på lite gratis klockning?

Låt oss säga att du får 4fps mer om du klockar ett 6870 med de instälningarna så är det en prestandaökning med drygt 13%.
Om vi nu tittar på tex det här:

så får man ut drygt 4% mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Vad jag är besviken.

Först kommer Radeon 5870 o piskar GTX 280 och sen hör man att Nvidia ska vara i ännu mer trubbel med Fermi men nu plötsligt så rår inte AMDs nya generation på Fermi trots förseningar? Värdelöst.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellias:

Vad jag är besviken.

Först kommer Radeon 5870 o piskar GTX 280 och sen hör man att Nvidia ska vara i ännu mer trubbel med Fermi men nu plötsligt så rår inte AMDs nya generation på Fermi trots förseningar? Värdelöst.

du vet att det kommer ett kort till?
besviken? om någon läst på så bör de ha vetat om att 6970 inte blir nån 5970 dödare, det är helt enkelt deras upplägg. inget skadar ju att köra 6970 i CF om man nu vill ha prestanda.

dom satsar inte på samma sak som alla bör veta, nvidia vill ha så stor, varm & strömslukande så deras kort throttlar medans amd ligger lite mer på liten & strömsnål, förutom 6990 som är dualgpu för prestanda med förväntad tdp på 300w, se om 580 har vad som krävs för att sätta käpparna i hjulet för det kortet, för dom kan omöjligt pilla dit mycket mer eftersom 580 redan ligger på gränsen med strömförbrukning.

Permalänk
Inaktiv

Faan vad jag läntar till jag får mitt sli 580 från inet! dom finns i lager nu hehe

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Xaves:

Så vadå, ni menar att AMD inte kan pressa upp deras 6970 endast 11-12 fps mer än sitt 6870 för att prestera som GTX 580? när kortet har både 800 fler streamprocessorer och hela 1300mhz högre minnesfrekvens SAMT 1024mb mer grafikminne än 6870???

Mja, liten nypa salt där va?

De gällande spekulationerna är (om man ska tro "läckt" information) att 6970 kommer att ha 1536 kärnor (jämfört med 6870's 1120) och 1 GB VRAM. Modeller med 2 GB kommer säkert att finnas, men det finns för många andra modeller också och det gör sällan någon skillnad annat än i Eyefinity.

Skillnaden i minnesfrekvens är dessutom irrelevanta då minnesbussen inte flaskar ett modernt grafikkort med GDDR5. Läckt spec är förresten definitivt felaktig då den säger 5/6 Gbps vilket är omöjligt långsamt - motsvarar 20 respektive 24 MHz 256-bit. Jag skämtar inte, ett 6870 har en minnesbandbredd på 1050 Gbps (4200 MHz * 256 bit).

Citat:

Jamenar, bara en överklockning ger en 4 - 5 fps mer i crysis, så vad gör inte mer streamp, minnesfreq och 1gb mer minne då?

Överklockningen ger en del, dock inte alltid procentuellt identiskt, men minnet ger absolut noll.

Skrivet av Xaves:

spela roll, du fattar vad jag menar.. Skulle alltså en OC ge hela 15 - 20% mer prestanda? Låter lite konstigt ja. Dock är fallet så vad du än säger.

Beror ju på om man klockar flaskhalsen eller inte, och normalt sett (bortse från extrema upplösningar eller massor av AA) är just GPU-frekvensen flaskhalsen.
Det är därför minnesklockning normalt sett inte ger någon prestandaboost, och varför klockning av en modern kraftig CPU ger noll prestandaskjuts i de allra flesta spel.

Skrivet av The Mupp:

HD 4870 slog ju Nvidia rejält på fingarna med liknande information så man vet aldrig

Ursäkta? 4870 tävlade mot 260, inte 275/280/285. 295 slog dessutom 4870x2.

Sist AMD hade en toppmodell (räknat singelkärniga nu) som slog NVidias toppmodell på fingrarna var Radeon X850 XT vs Geforce FX 5900.

Skrivet av Dalton Sleeper:

dom satsar inte på samma sak som alla bör veta, nvidia vill ha så stor, varm & strömslukande så deras kort throttlar medans amd ligger lite mer på liten & strömsnål, förutom 6990 som är dualgpu för prestanda med förväntad tdp på 300w, se om 580 har vad som krävs för att sätta käpparna i hjulet för det kortet, för dom kan omöjligt pilla dit mycket mer eftersom 580 redan ligger på gränsen med strömförbrukning.

Inte riktigt sant va? 6970 ska enligt AMD ligga i spannet ~250W, vilket är ganska precis där 570 ligger, och 6950 ska enligt samma spec ligga på ~220W. Inte direkt lågeffektkort. Finns ju ingen anledning att skicka på 6970 6+8-pin om det inte landar över 225W, eller hur?

Dessutom är det fel att jämföra 6990 med 580, då 6990 knappast varken kommer att kosta under 6k eller slå motsvarande CF/SLI-lösning.

Effektskillnaden (räknat i prestanda per watt) är ju nästan noll mellan korten så jag är inte helt med på vad ditt bekymmer är - ja, NVidiakorten drar mer ström men presterar ju bättre också. Varmare stämmer ju heller inte längre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Massor av text.

Är du Gud?

OnT: Ska bli kul och se SweC test av denna. Bring it on.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Modeller med 2 GB kommer säkert att finnas, men det finns för många andra modeller också och det gör sällan någon skillnad annat än i Eyefinity.

Sist AMD hade en toppmodell (räknat singelkärniga nu) som slog NVidias toppmodell på fingrarna var Radeon X850 XT vs Geforce FX 5900.

Effektskillnaden (räknat i prestanda per watt) är ju nästan noll mellan korten så jag är inte helt med på vad ditt bekymmer är - ja, NVidiakorten drar mer ström men presterar ju bättre också. Varmare stämmer ju heller inte längre

Det verkar ju onekligen så att alla 6970 faktiskt kommer ha 2GB minne, men 6950 kommer däremot komma i både 1 och 2 GB. Sen tror jag du också glömde att 5870 hade prestandatronen i ett halvår innan 480 släpptes. Och visst är Nvidias kort varmare. Bara det faktum att man stryper Furmark säger rätt mycket tycker jag ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kristers bensin:

Är det bara jag som tycker det är intressant att AMD är så nära GTX 580 prestanda med ett mindre chip? Det är ju en prestation i sig, men vad man köper sen är ju upp till var och en. En del gillar amd och andra nvidia så är det bara.

Du får ju dock tänka på att Nvidia chip är mycket bättre på tesselering och liknande, så det går inte riktigt att jämföra de så.

De har ju valt att gå olika vägar.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Du får ju dock tänka på att Nvidia chip är mycket bättre på tesselering och liknande, så det går inte riktigt att jämföra de så.

De har ju valt att gå olika vägar.

Jaså det är det? Du får gärna länka till ett test där 580 tar 6970 på tesselering. Cayman är en helt ny arkitektur, hur ska vi veta hur den presterar? Tills vi vet är det onödigt att ens spekulera.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiffenL:

Låt oss säga att du får 4fps mer om du klockar ett 6870 med de instälningarna så är det en prestandaökning med drygt 13%.
Om vi nu tittar på tex det här:

så får man ut drygt 4% mer prestanda.

Correkt räknat av dig. 13.6 är ju korrekt. Tror fortfarande 6970 kommer bli lika bra eller snäpper bättre i Crysis än 580.. Men vi får se nästa vecka hur det blir

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte riktigt sant va? 6970 ska enligt AMD ligga i spannet ~250W, vilket är ganska precis där 570 ligger, och 6950 ska enligt samma spec ligga på ~220W. Inte direkt lågeffektkort. Finns ju ingen anledning att skicka på 6970 6+8-pin om det inte landar över 225W, eller hur?

Dessutom är det fel att jämföra 6990 med 580, då 6990 knappast varken kommer att kosta under 6k eller slå motsvarande CF/SLI-lösning.

Effektskillnaden (räknat i prestanda per watt) är ju nästan noll mellan korten så jag är inte helt med på vad ditt bekymmer är - ja, NVidiakorten drar mer ström men presterar ju bättre också. Varmare stämmer ju heller inte längre.

Bekymmret jag har är att nvidia stryper kortet om det går över en viss gräns, därav tycker jag att dom klämt i för mycket, att kortet går så tyst och kallt om man skulle använda det fullt ut tror jag inte alls på. Strömförbrukningen hoppar nästan av skalorna (350w :S) på endast ett singelkort om man kickar spärren. Jag vill inte heller ha ett kort som skulle börja throttla om man har ett spel som är relativt krävande, kanske inte idag men nästa år, tillsammans med physx eller opencl som körs parallellt med grafik. Nu enligt ams's slides så skulle ju 6900 också ha nån kontroll över detta som jag förstod det, ska bli intressant att se om den kickar in.

Att jämföra 6990 med 580 tycker jag är riktigt okey, de ligger inte så långt ifrån varandra i strömförbrukning (utan spärr) och prestandan bör inte skilja så oerhört mycket då ett 6990 skall hamna något snabbare än 5970, dessutom är de två de snabbaste singelkorten från vardera företagen.

Det är så jag tänker...

Permalänk

Värkar onekligen vara ett prisvärt kort. Men finns det klara uppgifter om specs? Hittar vissa sidor som visar olika siffror. Och är det bara 256-bit minnesbuss nu igen?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ifall HD6970 blir billigare än GTX580 bör inte HD6950 bli billigare än GTX570? Kanske gjorde ett litet misstag att beställa en GTX470 innan dess men jag antar att ifall HD6950 är billigare och dessutom söligare än GTX570 lär det inte göra så stor skillnad.

Det kommer säkert bli som det har varit ett tag nu, sen 8 serien/HD29xx tror jag, där AMD satsar på mindre chip och gör en dubbelmacka som klår nvidias bästa singelkort och alla slåss om vilken som är bäst med en massa olika räknesett. Jag läste på någon sida där det var folk som brydde sig om prestanda per watt/antal transistorer, helt sjukt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte Jämföra 6990 med 580??
Då kan man ju säga att man inte kan jämföra AMD och nVidia över huvudtaget, eftersom att nVidia har större GPU chip än AMD.

Och räkna när AMD hade en singlekärna som slog nVidia går heller inte riktigt då de satsar på 2 olika saker.
AMD/ATi - Liten, Strömsnål, kallare.
nVidia - Stor, äter ström och varm (kallare nu, men fortfarande varm)

Om ni nVidia fanboys inte kan säga att ni har det bästa kortet kan ni väll nöja er med att säga att ni har den snabbaste GPU:n eller? För det är ju det ända ni oftast bryr er om. Och så lämnar ni bara diskussionen om Dubbel GPU.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Varför kan man inte Jämföra 6990 med 580??
Då kan man ju säga att man inte kan jämföra AMD och nVidia över huvudtaget, eftersom att nVidia har större GPU chip än AMD.

Håller med. 465->580 är ju ungefär lika mycket kisel som 2st 6870.
O när 5870 släpptes så gjordes väldigt många jämförelser med 295 vill jag minnas.

nåja, nöjd med mitt 460 även om jag saknar Ati tray tools med endast displaydriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, liten nypa salt där va?

Överklockningen ger en del, dock inte alltid procentuellt identiskt, men minnet ger absolut noll.

Inte riktigt sant va? 6970 ska enligt AMD ligga i spannet ~250W, vilket är ganska precis där 570 ligger, och 6950 ska enligt samma spec ligga på ~220W. Inte direkt lågeffektkort. Finns ju ingen anledning att skicka på 6970 6+8-pin om det inte landar över 225W, eller hur?

Dessutom är det fel att jämföra 6990 med 580, då 6990 knappast varken kommer att kosta under 6k eller slå motsvarande CF/SLI-lösning.

Effektskillnaden (räknat i prestanda per watt) är ju nästan noll mellan korten så jag är inte helt med på vad ditt bekymmer är - ja, NVidiakorten drar mer ström men presterar ju bättre också. Varmare stämmer ju heller inte längre.

Minne gör visst skillnad, vi har sett många kort droppa i fps när minnet tagit slut pga av stora och många texturer.

Att ha en 6+8 pin gör att du har headroom för OC. även om kortet i sig inte kliver över 225W oklockat.

6990 är ett singelkort och AMDs strategi är att bygga sina mest presterande kort med dubbla GPUs. Det är alltså helt rätt att jämföra med 580 så länge inte nVidia slänger ut ett singelkort med dubbla gpu för att toppa 580.

När det gäller effektförbrukningen så ligger AMDs kort lägre både i idle och fullt spett. Även när prestandan är jämförbar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Jobbigaste meningen idag.. - Bestämt att garanterat vilja? Kretsytan? Kronan = kr eller tronen?

Tänk på att han heter Valiumballong också..

OnT: Bah, nu måste man ju vänta på 6990 ist. huvva!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, liten nypa salt där va?
Ursäkta? 4870 tävlade mot 260, inte 275/280/285. 295 slog dessutom 4870x2.

Sist AMD hade en toppmodell (räknat singelkärniga nu) som slog NVidias toppmodell på fingrarna var Radeon X850 XT vs Geforce FX 5900.

Nu blandar du ju ihop generationer! FX5900 tävlade mot ATI's 9700/9800(PRO) och fick pisk. X850XT (PE) gav Nvidias 6800Ultra pisk vad gällde prestanda men saknade shader model 3.0 (vilket var ett rejält misstag). X1950XTX var väl även det snabbare än Nvidias motsvarande kort, men var i gengäld också mer högljutt och strömhungrigare. De senaste generationerna har ju dock Nvidia haft ett prestandaövertag.

Förövrigt håller jag med Xaves att det vore konstigt om inte AMD kunna tvinga ur prestanda motsvarande Fermi 580. Så ett prestandatron-skifte borde finnas inom räckhåll för AMD.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Antar att man kan vänta sig en Sweclockers recension den 15?
Ska bli intressant det här, går i uppgraderings tankar just nu, behöver byta ut mitt 8800GTS snarast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ursäkta? 4870 tävlade mot 260, inte 275/280/285. 295 slog dessutom 4870x2.

Sist AMD hade en toppmodell (räknat singelkärniga nu) som slog NVidias toppmodell på fingrarna var Radeon X850 XT vs Geforce FX 5900.

om du inte minns så släppte ATi ut falsk information innan 4870 om att den skulle vara hälften så snabb bara. och ATi piskade 260 så mycket i pris/prestanda att Nvidia var tvungna att göra ett nytt 260 kort om du inte minns.

men det enda jag syfta på är att man inte vet till 100% om det är sant först kortet är släppt. AMD/ATi har som sagt förut släppt dålig information för att förvirra Nvidia.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

om du inte minns så släppte ATi ut falsk information innan 4870 om att den skulle vara hälften så snabb bara. och ATi piskade 260 så mycket i pris/prestanda att Nvidia var tvungna att göra ett nytt 260 kort om du inte minns.

men det enda jag syfta på är att man inte vet till 100% om det är sant först kortet är släppt. AMD/ATi har som sagt förut släppt dålig information för att förvirra Nvidia.

Det känns som det är en medveten strategi från AMDs sida, släppa ut en hel del info som är väl i underkant, det blir en massa diskussioner på nätet och som alla vet är all publicitet bra PR.

AMD/ATi fanboisen försvarar "sitt" märke, nVidia fanboisen bashar. Sen kommer tester och AMD/ATi får bra resultat, alla blir positiva för det var bättre än det spekulerades, deras fanbois kan säga vad var det jag sa och blir ännu mer diehard fans...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

skulle tro att man får ta AMD:s citat med en nypa salt.

jag tror dock att 6970 som default kommer varaq långsammare än ett vattenkylt gtx 580 som då inte trottlar, fast om man klockar upp 6970 så tror jag gtx 580 får problem även med vattenkylning.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

skulle tro att man får ta AMD:s citat med en nypa salt.

jag tror dock att 6970 som default kommer varaq långsammare än ett vattenkylt gtx 580 som då inte trottlar, fast om man klockar upp 6970 så tror jag gtx 580 får problem även med vattenkylning.

Vad baserar du dessa teorier på?

Permalänk
Medlem

Blir ett 6970 i julklapp till mig själv i år Har ett GTX 275 nu men varken Heroes Of Newerth eller BFBC2 som är dom två spel jag spelar mest fungerar som dom ska. I HoN så slocknar skärmen i 3-5 sekunder någon gång per timme, ungefär som att du försöker byta källa. Och i BFBC2 så hackar/laggar det oavsett vilka inställningar jag använder samt att det får liknande krascher som HoN. Dessutom var jag tvungen att byta kabel till en kortare och dyrare för att få tv-ut utan flimmer med mitt GTX275 men det fungerade alldeles utmärkt med alla ATi/AMD-kort. Jag har haft både nVidia och ATi/AMD i mina burkar men jag måste säga att jag överlag är mest nöjd med det röda laget och jag ångrar bittert att jag gav dom gröna en ny chans med GTX275. Nu kommer jag tänka mig för både en och två gånger innan jag skaffar ett Geforce igen.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av optimuz:

Blir ett 6970 i julklapp till mig själv i år Har ett GTX 275 nu men varken Heroes Of Newerth eller BFBC2 som är dom två spel jag spelar mest fungerar som dom ska. I HoN så slocknar skärmen i 3-5 sekunder någon gång per timme, ungefär som att du försöker byta källa. Och i BFBC2 så hackar/laggar det oavsett vilka inställningar jag använder samt att det får liknande krascher som HoN. Dessutom var jag tvungen att byta kabel till en kortare och dyrare för att få tv-ut utan flimmer med mitt GTX275 men det fungerade alldeles utmärkt med alla ATi/AMD-kort. Jag har haft både nVidia och ATi/AMD i mina burkar men jag måste säga att jag överlag är mest nöjd med det röda laget och jag ångrar bittert att jag gav dom gröna en ny chans med GTX275. Nu kommer jag tänka mig för både en och två gånger innan jag skaffar ett Geforce igen.

The obvious question; har du uppdaterat drivrutinerna?

Jag hade "chockes" i King's Bounty på mitt 9800GTX, skitirriterande. Sen uppdaterade jag drivrutinerna och sen dess flyter det på som det bör. Inget grafiktungt spel direkt.

OnT: Jag tror faktiskt inte att HD6970 kommer slå GTX580 på fingrarna men jag är övertygad om att prestandan i vissa spel kommer vara bra nära och dra rätt jämt. Så för rätt prissättning lär det vara ett alternativ. HD6990 kommer köra över GTX 580 helt, det förstår man ju redan idag eftersom HD5970 och GTX 580 presterar snarlikt idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Börjar tröttna på allt spekulerande, skall bli skönt när fakta äntligen kommer fram, förhoppningsvis blir det på Onsdag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av optimuz:

Blir ett 6970 i julklapp till mig själv i år Har ett GTX 275 nu men varken Heroes Of Newerth eller BFBC2 som är dom två spel jag spelar mest fungerar som dom ska. I HoN så slocknar skärmen i 3-5 sekunder någon gång per timme, ungefär som att du försöker byta källa. Och i BFBC2 så hackar/laggar det oavsett vilka inställningar jag använder samt att det får liknande krascher som HoN. Dessutom var jag tvungen att byta kabel till en kortare och dyrare för att få tv-ut utan flimmer med mitt GTX275 men det fungerade alldeles utmärkt med alla ATi/AMD-kort. Jag har haft både nVidia och ATi/AMD i mina burkar men jag måste säga att jag överlag är mest nöjd med det röda laget och jag ångrar bittert att jag gav dom gröna en ny chans med GTX275. Nu kommer jag tänka mig för både en och två gånger innan jag skaffar ett Geforce igen.

tror inte att det behöver vara just GTX 275't som ställer till det för dig, ( såvidare det inte är defekt )
har byggt datorer till polare med just det kortet , och hon samt bfbc2 var hett vid det tillfället.
vi lirade just dessa spel och det var ingen som klagade på sakerna som du tar upp faktiskt.

visserligen blir det ett prestandahopp upp till 6970 , men risken finns ju att problemen återstår.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Börjar tröttna på allt spekulerande, skall bli skönt när fakta äntligen kommer fram, förhoppningsvis blir det på Onsdag.

Haha, ja spekulationsvågorna har ju rullat ganska tätt på senare tid.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

The obvious question; har du uppdaterat drivrutinerna?

Jag hade "chockes" i King's Bounty på mitt 9800GTX, skitirriterande. Sen uppdaterade jag drivrutinerna och sen dess flyter det på som det bör. Inget grafiktungt spel direkt.

Självklart, jag kör 260 drivrutinerna. Det har fungerat halvbra av och till under hela HoN:s historia (jag har spelat sen första betadagen) men mer eller mindre alla som kör nVidia 8000 eller 200 serien har samma eller liknande problem som mig och då kan man så klart tycka att det är S2 Games fel som skapat HoN, men när allt fungerar perfekt för mina polare som kör AMD så spelar det föga roll vems fel det är. Kontentan blir densamma, det fungerar inte med nVidia.

Skrivet av Devildoll:

tror inte att det behöver vara just GTX 275't som ställer till det för dig, ( såvidare det inte är defekt )
har byggt datorer till polare med just det kortet , och hon samt bfbc2 var hett vid det tillfället.
vi lirade just dessa spel och det var ingen som klagade på sakerna som du tar upp faktiskt.

visserligen blir det ett prestandahopp upp till 6970 , men risken finns ju att problemen återstår.

BFBC2 fungerade alldeles utmärkt i början men sen någon patch tillbaka gör det inte det. Och HoN som sagt har det varit samma problem hela tiden mer eller mindre. Har testat installera om hela Windows 7 utan att det gjort någon som helst skillnad för någon av spelen. Kortet kanske är defekt men det fungerar bra i andra spel jag testat. Och skulle det vara så att kortet är defekt är det min enda datorkomponent förutom ett nätagg från Hiper som gått sönder på dom 10 år jag ägnat mig åt datorer som hobby så det vore inte direkt till deras favör

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one