Permalänk

Hjäp! SATA kablar?

JAg byggde en data för första gången. När jag startade den ville inte datorn sätta igång. Den startade i en sekund, la av, startade igen, la av. Sedan så slutade den starta överhuvud taget.

Har jag sabbat den???

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Say what?

Du får med 3-4 kablar.. Två kablar ska in i vardera enhet (ström + data) sen ska en till ESATA..

Permalänk
Medlem

Kolla alla kablar sen vad har du för dator?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Kolla alla kablar sen vad har du för dator?

Satte ihop denna:

Komplett.se - PC i delar - Intel Core i7 870

Alla kablar sitter bra. Ram minnet satt dåligt i början, fixade det, och sedan startar inte datorn alls.

Permalänk
Medlem

Hej monterade du alla moderkorts distanser och på rätt ställe, annars har det troligen blivit kortslutning

Permalänk

Moderkortet lyser inte, dioden alltså.

Skrivet av Computerguy:

Hej monterade du alla moderkorts distanser och på rätt ställe, annars har det troligen blivit kortslutning

Är det en permanent skada? Och vad menas med distanser, läste engelska manualer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crysis 2 ...:

Moderkortet lyser inte, dioden alltså.

Är det en permanent skada? Och vad menas med distanser, läste engelska manualer.

Distanser är de som ska sitta mellan chassit och moderkortet. Ifall du har glömt detta kan det finnas en chans att moderkortet är kortslutet.

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

Distanser är de som ska sitta mellan chassit och moderkortet. Ifall du har glömt detta kan det finnas en chans att moderkortet är kortslutet.

http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Jag har satt dit dem. Men vadå, är det en permanent skada eller?

Jag har en skruv lös i chassit, kan den ha skadat moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crysis 2 ...:

Jag har satt dit dem. Men vadå, är det en permanent skada eller?

Jag har en skruv lös i chassit, kan den ha skadat moderkortet?

varför har du en skruv lös i chassit?

Permalänk

Nu får datorn el igen, moderkorts dioden lyser???

Skrivet av saltiiz:

varför har du en skruv lös i chassit?

Jag tappade den?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Orici:

Vad har du för nätaggregat?

Chieftec Super Series 650W PSU

Komplett.se - Chieftec Super Series 650W PSU

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva hur du gjorde när du satt ihop den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

eftersom du har tillgång till internet så kanske kan du lägga upp några bilder på ditt bygge, det är lite svårt att hjälpa dig med ditt .... ursäkta.... svammel

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Jag fixade skiten. Det var en extra el-kabel man var tvungen att sätta in för processorn. Fick även bort den lösa skruven.

Har dock ett nytt problem. Windows påstår att jag bara har SSD kortet. Den märker inte av mitt HDD... Moderkortet märkte det när jag installerade windows och fick välja. Vad är fel nu?

EDIT: Testade att gå in i Boot menyn. Även där känner moderkortet igen HDD... Men inte Windows???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crysis 2 ...:

Jag fixade skiten. Det var en extra el-kabel man var tvungen att sätta in för processorn. Fick även bort den lösa skruven.

Har dock ett nytt problem. Windows påstår att jag bara har SSD kortet. Den märker inte av mitt HDD... Moderkortet märkte det när jag installerade windows och fick välja. Vad är fel nu?

EDIT: Testade att gå in i Boot menyn. Även där känner moderkortet igen HDD... Men inte Windows???

Om det inte är hårddisken du installerade Windows på och den är ny så är den förmodligen helt tom, och du behöver skapa en partition på den för att den ska synas i Windows. Följs instruktionerna här för att skapa och formatera en partition på hårddisken.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om det inte är hårddisken du installerade Windows på och den är ny så är den förmodligen helt tom, och du behöver skapa en partition på den för att den ska synas i Windows. Följs instruktionerna här för att skapa och formatera en partition på hårddisken.

Tack! Nu fungerar allt som det ska. Första datorbygget.

Permalänk
Medlem

Vad roligt