Permalänk

Pentium D 930 3.0ghz

Nån som vet hur mycket ja kan klocka min Pentium D Dualcore 930 3.0ghz processor.
Om ja lyckas klocka den någorlunda så skulle ja vilja ha ett program där man kan se skillnad från tex originalklock och överklockad så man kan se att det verkligen blir skillnad.

Permalänk
Medlem

det är unikt för varje exemplar , vill du veta hur högt just sitt exemplar klockar så får du helt enkelt testa.

du behöver inte vara rädd när du höjjer frekvensen , det är tämligen ofarligt .
det du ska hålla ögat på är temperaturen , sedan ska du inte mata processorn med mer spänning än vad som anses lämpligt för 24/7 körning.

angående testprogram så finns ju en mängd 3dmark program att prova , superpi kan kanske vara intressant också.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Ok a ja har provat o köra den i 4.0ghz igår men tyckte inte att den verkade så stabil men den verkar lira i 3.9ghz och ja har då inte rört några andra inställningar som tex cpu spänning eller så. Ska ta o prova det där 3d mark o se.

Permalänk
Medlem

mm gör så! , och kom ihåg att hålla ett öga på temperaturerna

rekommenderar realtemp eller hwmonitor för den uppgiften

hur testar du stabilitet föresten?
om du inte gör det alls så kan du köra prime95 för den uppgiften , och just då är det verkligen viktigt att hålla koll på tempen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har haft en D930 klockad till 3,6 på stock volt, stabil var den också.

tyvärr så märkte jag inte mycket skillnad på den, kan tilläggas att jag hade en stock kylare också.
Men har du råd att klocka gå for it! Men som Devildoll sa håll koll på tempen.

Visa signatur

Skrew you jag har dyslexi!
och JA jag googla hur det stavas!

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för kylare?

Permalänk

3,8 funkade fint på min gamla p4:a